Norges aller mest solgte bil i 2020 var Audi e-tron, noe som viser hvor elbil-sultne det norske folket faktisk er. For dette er langt fra en billig-bil, og den første rene elbilmodellen til de fire ringene starter på 593.300 kroner. Totalt ble det registrert 9.227 Audi e-tron i fjor.
En annen populær elbil var Mercedes EQC, fjorårets 9. mest solgte med 3.614 eksemplarer. Denne starter på 636.900 kroner.
-->
Så selv biler som lett runder 600.000 har et stort salgspotensial her i Norge, og det håper selvsagt HBI Norge at den første Hongqi-modellen også har.
Dette er en svær elbil som måler hele 5,21 meter i lengde (e-tron er 4,90 meter lang), og akselavstanden er trukket ut til formidable 3,11 meter. Det betyr at bilen som er tegnet av en tidligere Rolls-Royce-designer bør by på svært god innvendig plass, og det er da også mulig å få bilen med sju seter for de som måtte ønske det.
Den oppgitte rekkevidden lyder på 380 kilometer for innstegsmodellen med et batteri på 76,5 kWh (netto), mens de to andre versjonene byr på et batteri på 90 kWh og en oppgitt rekkevidde på 450 kilometer. Alle versjonene har 100 kW som maks ladehastighet, mens ombordladeren byr på 11 kW.
Den første modellen fra Hongqi som skal til Europa heter E-HS9, og Norge blir det aller første landet på det gamle kontinentet som får den kinesiskproduserte elbilen.
Importør er selskapet HBI Norge som hører hjemme under Motorgruppen som blant annet importerer merkene Mitsubishi, Renault og Dacia.
De har tidligere satt utgangsprisen for innstegsversjonen Hongqi E-HS9 Comfort til 620.000 kroner, men nå slår de til med et introduksjonstilbud som senker denne med 20.000 kroner.
‒ Vi ønsker at flest mulig skal få muligheten til å oppleve den unike kjøregleden og fantastiske kvaliteten som Hongqi E-HS9 byr på, sier administrerende direktør Knut G.H. Aas hos HBI Norge.
‒ Vi har derfor jobbet sammen med våre forhandlere for å få til denne lave introduksjonsprisen som kundene nå får mulighet til å tegne kontrakt på under vårt roadshow, som starter i mai.
Intro-prisen lyder på 599.900 kroner, og kryper dermed under 600.000-grensen med en hundrelapp.
Et hakk opp finner vi utstyrsnivået Premium, som har en veiledende pris på 700.000 kroner. Denne får en introduksjonspris 684.900, altså drøyt 15.000 kroner i avslag.
Sjefen i E-HS9-familien er den fullt utstyrte Exclusive-versjonen som starter på 780.000 kroner, og denne er mulig å få til 759.900 kroner under introduksjonen.
Dermed blir dette prisene:
Hongqi E-HS9 Comfort:
Introduksjonspris: 599.900 kr. Veil. pris 620.000 kr.
Hongqi E-HS9 Premium:
Introduksjonspris 684.900 kr. Veil. pris 700.000 kr.
Hongqi E-HS9 Exclusive:
Introduksjonspris 759.900 kr. Veil. pris 780.000 kr.
‒ Vi ser nå frem til å lansere vår nye premium SUV Hongqi E-HS9 til en svært konkurransedyktig pris, sier Aas, som også kan melde om flere produktnyheter.
‒ Hongqi E-HS9 vil kunne leveres med avtagbart hengerfeste, noe som har blitt mulig basert på ønsker fra norske kunder, samt tofarget lakk.
Elbilen har for øvrig en maks hengervekt på 1.500 kilo, og er også godkjent for takvekt på opptil 75 kilo.
HBI har for lengst åpnet for reservasjoner av den unike elbilen, og planen er at kundeleveringene skal starte til høsten.
Bildegalleri Hongqi E-HS9:
Les også: