Posten med elektrisk milepæl

Nå skal også de store kjøretøyene rulle rundt uten lokale utslipp.


Posten er, av alle ting, faktisk en aldri så liten elbil-pioner. Selskapet som lever av å levere brev og pakker så tidlig potensiale rundt elektriske kjøretøy, og allerede før tidlige elbiler som Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf og Tesla Model S hadde Posten spikret en elektrisk plan.

Det skjedde i 2008, og de var så opptatt av å elektrifisere deler av parken at de like godt dro til Spania for å få tak i slike i 2012. Ikke overraskende funket disse dårlig i norsk vinterkulde, men Posten ga ikke opp.

Siden har det kommet til en rekke elektriske kjøretøy i den store bilparken, alt fra små elektriske traller og el-varesykler til store varebiler som Volkswagen e-Crafter.

Men de aller største, lastebilene, har latt vente på seg.

Til nå.

For denne uken tok Posten i bruk sin første elektriske lastebil på 26 tonn, og dermed har Posten også tatt et av de siste skrittene når det kommer til elektrifisering av kjøretøyparken.

El-lastebilen kommer fra merket MAN, og er tre ganger større enn den største elektriske bilen de har hatt så langt.

Bilen skal kjøre gods og pakker til Post i butikk og bedriftsmottak i Oslo sentrum, og erstatter dermed et tilsvarende dieseldrevet kjøretøy.

‒ Vi ønsker at flest mulig av våre kjøretøy skal bli fossilfrie, og vi er kommet langt i å nå det målet på biler hvor dette har vært mulig, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten.

‒ Posten og Bring har nå en kjøretøypark som har en fornybarandel på 26 prosent. At vi nå får en 26 tonns lastebil som går på elektrisitet, er et stort skritt på veien mot målet.

Tyske MAN hører hjemme i den store Volkswagen-gruppen, og er et av flere store lastebilmerker som nå satser hardt på helelektriske kjøretøy.  Postens el-lastebil er en av de aller første som MAN leverer ut til kundene.

‒ Miljøvennlige løsninger har høy prioritert hos Posten, og vi er svært stolte av å være en del av denne satsningen, sier salgsdirektør i MAN Norge, Lars B Sand.

‒ Som produsenter må vi ta vårt ansvar for at vi skal lykkes med avkarbonisering av transport. Utleveringen av vår første helelektriske lastebil til Posten er en merkedag for MAN i Norge.

Postens første el-lastebil heter MAN eTGM, og har en totalvekt på 26 tonn med opptil 11 tonn nyttelast, og er åtte meter lang pluss førerhuset.

Rekkevidden skal ligge på opptil 200 kilometer, noe som betyr at den bør klare sine daglige oppgaver i Oslo sentrum uten ladestopp.

Posten har også planlagt en elektrisk overgang for de aller største godsfrakterne på landeveien, og de bestilte allerede i 2018 en Tesla Semi. Denne skulle de ta i bruk i 2019, men så var det dette med Tesla-tid da.

Den elektriske «traileren» har fortsatt ikke gått inn i produksjonen, og hovedgrunnen skal være at merket venter på en ny type batteri med større energiinnhold.

Utfordringen med store elektriske lastebiler som skal brukes til langtransport er at disse trenger store batteri, og da blir det raskt et problem at batteripakken faktisk er den dyreste komponenten i en elbil. En elektrisk langfrakter kan dermed blir potensielt veldig dyr.

En som sikkert håper det løser seg ganske raskt er Posten, Norges lille, eller skal vi si store, elbil-pioner.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter