Samtlige store bilmerker har fått juling det første halvåret i 2020 når det kommer til rene salgstall, men det betyr ikke at det kun er røde tall i regnskapet.
To gode eksempler på det er Porsche og Skoda, begge hjemmehørende i Volkswagen-gruppen.
-->
Porsche er godt i gang med overgangen til en elektrisk framtid, og har allerede lansert sin første rene elbilmodell ‒ Taycan. Dette skal følges opp med en vanvittig satsing, og det tyske sportsbilmerket skal investere hele 15 milliarder euro i framtidig mobilitet de neste fem årene.
Og heldigvis for Porsche øker kassabeholdning.
Salgsinntektene for årets seks første måneder gikk selvsagt ned i forhold til samme periode i fjor, men kun med 7,3 prosent. Totalt var inntektene på 12,4 milliarder euro, og driftsresultatet ble på 1,2 milliarder euro.
‒ Den nåværende situasjonen har vært utfordrende, sier styreleder Oliver Blume.
‒ Men vi styrer koronavirus-krisen på en ansvarlig og systematisk måte, og ser den også som en mulighet. Vi har fått et løft av attraktive nye produkter ‒ fra 911 Turbo til Taycan, nylig kåret til verdens mest innovative bil, legger han til.
Totalt levert Porsche ut 116.964 biler, en nedgang på 12,4 prosent. Men det er lovende at til tross for stengte Porsche-sentre fikk den tyske produsenten levert ut 4.480 eksemplarer av den elektriske sportsbilen, noe som bør love godt når den normale hverdagen igjen kommer.
Den aller mest populære modellen var Porsche Cayenne med et salg på 39.245 biler, fulgt av Macan med 34.430 eksemplarer, mens ikonet 911 ble levert til 16.919 heldige kunder.
Kina er fortsatt det største markedet for Porsche, og der leverte de ut 39.245 fra januar og ut juni.
En annen som skal satse stort på elektrifiserte biler i årene framover er Skoda, som 1. september viser fram et nytt elektrisk flaggskip kalt Enyaq. Men de er foreløpig ikke avhengig av denne, for i likhet med konsernkamerat Porsche kan de se positivt på det første halvåret.
Skoda leverte ut 426.700 biler i et koronapreget marked, og det til tross for at den tsjekkiske fabrikken var stengt i hele 39 dager. Salget var i likhet med Porsche mye svakere enn samme periode i fjor, hvor de leverte ut hele 620.900 til kundene.
Men så var da også driftsresultatet i første halvdel av fjoråret veldig bra, 824 millioner euro. I år kan de bokføre et driftsresultat på 228 millioner euro, altså rundt 2,5 milliarder kroner.
‒ Skoda Auto har prestert godt de siste årene, og har et solid økonomisk fundament, forklarer administrerende direktør Bernhard Maier.
‒ Som svar på den nåværende eksepsjonelle situasjonen forårsaket av covid-19-pandemien, iverksatte vi umiddelbart omfattende tiltak for å stabilisere salg, salgsinntekter og driftsresultat. Disse tiltakene viser seg allerede som effektive, og vi vil fortsette denne veien i månedene fremover. Jeg er overbevist om at Skoda kommer enda sterkere ut av denne situasjonen, slår sjefen fast.
Den aller mest populære Skoda-modellen var Octavia, som ble sendt ut til 110.700 kunder i første halvdel av 2020. Deretter fulgte Kodiaq med 60.700, og Karoq med 56.300 eksemplarer.
Vest-Europa er den klart største regionen for det tsjekkiske merket, og her levert de ut hele 181.700 helt nye Skoda-biler under årets seks første måneder.
Les også: