Da Porsche skulle markere en svært viktig milepæl i den nye elektriske tiden, nemlig sin 1.000. Taycan, valgte de Norge.
Den ble levert til en norsk kunde i Oslo, og Porsche benyttet samtidig muligheten til å rose den norske satsingen på elbiler inkludert incentiver og satsting på ladestasjoner.
-->
Et vanlig argument mot den norske satsingen er at lille Norge tross alt ikke har rare utslippet knyttet til privatbiler om man ser på det store bildet, og at dette hjelper svært lite rundt den globale luftforurensingen. Disse har selvsagt rett, men poenget er at Norge nå viser vei for andre land.
Og det er også et annet poeng, og det er viktig for en elbilprodusent som Porsche.
‒ De (norske kunder) fokuserer på topp kvalitet og er veldig designkyndige, sier Thomas May, direktør for Nord-Europa hos Porsche.
‒ Mange nordmenn har også en hytte, et lite hus på fjellet eller ved en fjord. De tilbringer nesten hver helg der, så de trenger biler med firehjulsdrift som gir nok plass til familien og bagasjen. Og de trenger biler som fungerer pålitelig, selv i temperaturer under null.
Vi kan jo selv også legge til krevende (les: dårlige) veier, og summen av dette gjør Norge til et perfekt laboratorium for å teste ut nye biler for bilmerkene.
Faktisk er Porsche så opptatt av hva nordmenn etterspør at de har laget en Norges-spesial av Taycan, nemlig Taycan Cross Turismo.
‒ Den er spesielt interessant for kunder med mye plassbehov, for eksempel barnefamilier. Pressen (i Norge) har uansett kalt den «en drømmebil» og «en Porsche laget for Norge» ‒ i det minste er dette to av mange ferske overskrifter, sier May i en pressemelding som har gått ut til internasjonale medier.
‒ Vi forventer at Taycan Cross Turismo vil ta en stor markedsandel. Så langt har vi mer enn 1.700 potensielle kjøpere, og har mottatt over 700 bestillinger. En god start!
I den internasjonale pressemeldingen forklarer også Porsche hvordan Norge har gått fra et «vanlig» billand til å bli en elbilnasjon, og de har fulgt veldig godt med i timen.
Slik forklarer de dette:
«Entusiasmen for elektrisk drevne biler strekker seg langt tilbake i Norge. Allerede på 1970-tallet begynte Strømmens Verksted å eksperimentere med elektriske kjøretøyer, og senere utviklet ABB Battery Drives et drivverk som ble testet i VW Golf Citystromer i 1989.
En rekke veiprøver fulgte fra 1990 til 1999, inkludert Ford Think, men statlig støtte til e-mobilitet fikk virkelig fart for 30 år siden.
På den tiden lanserte miljøverngruppen Bellona og popstjernene i a-ha et initiativ for å avskaffe gebyrene for elbiler, som fikk flertallsstøtte i 1990. Siden har elbiler blitt et stadig hyppigere syn på Norges veier.
I mellomtiden er landet fullt forpliktet til bærekraftige drivteknologier, og fra 2025 vil kun nullutslippsbiler bli registrert i Norge.
Det er derfor ikke rart at flertallet av norske kunder allerede velger elbiler: Nesten 77.000 elbiler ble solgt der i 2020, noe som representerer 54 prosent av alle nyregistrerte kjøretøyer. Dette tallet inkluderer ikke plug-in hybrider, som faktisk sender andelen elektrifiserte biler opp til nærmere 75 prosent.
Boomen har fortsatt i år: I mars var 56 prosent av alle nye biler som ble solgt elektriske modeller. Selv med en befolkning på om lag 5,4 millioner, gjør dette at Norge er på 4. plass i verden når det kommer til salg av elbiler, og ingen steder i Europa er det flere elbiler per innbygger.»
Dette var altså Porsches forklaring på elbil-fenomenet i Norge, og de nevner også incentivene som inkluderer moms-, vekt- og utslippfritak samt en stor satsing på infrastruktur.
Porsche sier at det finnes rundt 19.000 ladestasjoner i Norge, og at det er minst to lynladestasjoner hver 50. kilometer. Totalt er det ifølge det tyske merket mer enn 350 ladestasjoner per 100.000 innbyggere, og er med det nest best i Europa. Kun Nederland med sine 386 ladestasjoner er bedre, mens hjemlandet Tyskland kun har 54 ladestasjoner per 100.000 innbyggere.
May mener at Norge nå har fått et solid forsprang, og sier dette er oppskriften som bør følges av andre.
‒ Norge ligger omtrent fem år foran mange land, og e-mobilitet er helt vanlig der. Førere av elbiler drar også fordeler av andre fordeler i tillegg til statlig støtte, for eksempel et parkeringshus kun for biler i Oslo, sier han.
‒ Rekkevidden er heller ikke lenger et problem, med nesten 1.000 nye hurtigladestasjoner installert alene i 2020. Slik gjør du e-mobilitet attraktivt og praktisk for kundene. Det utgjør hele forskjellen.
Andre land bør dermed se til Norge?
‒ Alle de grunnleggende spørsmålene om e-mobilitet ‒ rekkeviddeangst, installasjon av ladestasjoner hjemme ‒ er ikke lenger et problem i Norge, mener May.
‒ Folk har total tillit til elbiler, og har vokst til å elske dem. Selv om de først ble brukt som et 2. eller 3. kjøretøy, har denne nå blitt bilen til daglig bruk. Dette kan også være tilfelle andre plasser ‒ om de rette forholdene er på plass.
Vi vet selvsagt ikke hvilke saker Porsche konkret refererer til når de nevner to ferske titler rundt Taycan Cross Turismo, men her kan du uansett lese vår sak som hadde en slik tittel da det ble klart at en slik kommer: «Norges-versjonen» Porsche Taycan Cross Turismo.
Les også: