Porsche klar med en ny 911 GT3

For 7. gang har Porsche utviklet en versjon av 911 som tetter gapet mellom gatebilene og racerbilene, den ganske så ville GT3-versjonen.


Det er ikke så enkelt å få oversikt over 911-familien til Porsche, for her snakker vi om ganske så mange forskjellige utgaver.

Det hele starter med 911 Carrera, så Carrera 4, Carrera S og Carrera 4S. Det er også to Targa-utgaver, Targa 4 og Targa 4S.

Opp et solid nivå finner vi legenden 911 Turbo, og her er det også en enda mer potent utgave som heter Turbo S ‒ familiens overhode. Denne kan skryte av voldsomme 650 hk, og stormer opp til 100 km/t på ufattelige 2,7 sekunder.

Mens det finnes også gatelovlige 911-utgaver som er rettet enda mer mot racerbanen, GT-versjonene.

Og nå har Porsche klar sin første i den nye 911-generasjonen, mer eksakt 911 GT3.

Som du kan se av bildet under ser den ganske lik ut som en vanlig 911 ved første øyekast, foruten et par hull i panseret og den store bakspoileren som avslører racing-genene.

GT-utgavene er først og fremst laget for å kunne kjøre raskt rundt en bane, og Porsche har selvsagt luftet sitt nye fartsmonster rundt verdens mest berømte sådanne ‒ Nordschleife.

Her klarte testfører Lars Kern å ratte den nye GT3 rundt banen på 20,8 kilometer på 6:59,927 minutter, hvor alt under 7 minutter er regnet som ekstremt raskt. Porsche klokket også tiden på det tidligere teststrekket på 20,6 kilometer, som gikk unna på 6:55,2 minutter.

Det er altså rene kjøreopplevelser som gjelder for GT3, og Porsche sier at det har utviklet GT3-versjonen «for å putte racingteknologi inn i en gatebil».

Som vanlig har Porsche fått god hjelp av motorsportavdeling under utviklingen, som selvsagt kommer til syne med den store svanehals-spoileren bak ‒ hentet fra racerbilutgaven 911 RSR. Denne er justerbar sammen med diffusoren (skal kun gjøre når du er på bane, advarer Porsche), og 911 GT3 har også en litt lavere front, luftinntak på panseret og renere sidelinjer som skal gi mer marktrykk. Det er også mulig å få den med et eksponert karbontak.

Men hjertet til en banebil er selvsagt drivverket, og Porsche har utstyrt den nye GT3 med en 4-liters motor på 510 hk som er tilnærmet lik den som bilene i den nye 911 GT3 Cup har.

Girkassen er også en viktig del, og her kan puristene juble over en manuell 6-trinns kasse. Men for å klare 0-100 km/t i nærheten av 3,4 sekunder bør nok bilen være utstyrt med PDK-kassen.

Til tross for bredere karosseri, større dekk og mer teknologi har Porsche veier den ikke mer enn forrige generasjon, og med manuell kasse lander 7. generasjonen på 1.493 kilo. Med PDK passerer vekten halvannet tonn med 10 små kilo.

Vekten har de holdt nede ved blant annet mer utstrakt bruk av karbonfiber, lettere glass, nye lettmetallfelger og optimaliserte bremseskiver.

Cockpiten følger selvsagt den nye generasjonen 911, men her har Porsche lagt litt mer fokus på banekjøring. Det inkluderer blant annet en banemodus som er innen rekkevidde med et lite klikk. Da vil instrumentene og skjermen fokuserer på viktig racinginfo som dekk- og oljetrykk, oljetemperatur, gjenværende drivstoff og motortemperatur.

Såpass må det vel være om man kjører en 911 som er enda mer baneinspirert, men som selvsagt også fungerer til hverdagslig bruk.

Porsche sier at den nye 911 GT3 kommer til sommeren, og prisen starter på 2.480.900 kroner ‒ litt mer en halv million kroner under det flaggskipet 911 Turbo S starter på.

Før den tid kan du sjekke ut bildene av den baneglade modellen, og det kan du gjøre her og nå:

Les også:

Les mer om:

Nyheter