Krever mer eksakt info rundt rekkevidder og ladefart

Bilmerkene opplyser om rekkevidde og ladefart på forskjellige måter, og det vil NAF nå ha slutt på.


Med inntoget av elbilene har både bransjen og forbrukerne fått et nytt problem, for både rekkevidder og ladefart er to viktig ting når folk skal kjøpe en ny elbil.

Hvor vanskelig det er å forhold seg til rekkevidder viser en fersk test gjennomført av Edmunds, et amerikansk forbrukernettsted for biler.

Disse testet rekkevidden opp mot den opplyste EPA-rekkevidden som amerikanske forbrukere forholder seg til, og målet var å se hvor riktig EPA-tallene egentlig var.

Nå skal det sies at det er umulig å gi et helt riktig svar på rekkevidden, ettersom svært mange forhold spiller inn. Men Edmunds kjørte uansett 15 elbiler gjennom testløypa, og sammenlignet tallene.

Det de oppdaget var noe ganske så oppsiktsvekkende. Vi vet fra tidligere at EPA har vært ganske så snill mot rekkeviddetallene til Tesla, men denne testen var en skikkelig nesestyver for det amerikanske elbilmerket.

Ni av elbilene, Audi e-tron Sportback, Chevrolet Bolt, Ford Mustang Mach-E AWD, Hyundai Ioniq Electric, Hyundai Kona Electric, Kia Niro EV, Mini Cooper SE, Nissan Leaf Plus og Porsche Taycan 4S overgikk EPA-rekkevidden ganske så betraktelig.

Mest av alle Taycan, som passerte EPA med hele 59 prosent. Denne elbilen til Porsche har en EPA-rekkevidde på 203 miles, men rullet hele 323 miles i testen til Edmunds. I kilometer er dette henholdsvis 327 og 520 kilometer, så den rullet altså nesten 200 kilometer lenger.

Polestar 2 Performance var den eneste utenlandske bilen som ikke klarte sitt EPA-tall, og landet på 228 miles, -2,1 prosent unna den oppgitte 233 miles (375 km).

Så var det Tesla da.

Samtlige fem Tesla-biler hadde en overdrevet EPA-rekkevidde under testen, og verst var det for Tesla Model 3 Performance.

Denne har et EPA-tall på 310 miles (499 km), men klarte kun 256 miles (412 km) i Edmunds test. Den bommet altså med -17,4 prosent, og ble for eksempel slått av Kia Niro EV som rullet 285 miles (459 km).

Og Kiaen har altså en oppgitt EPA-rekkevidde som er 71 miles kortere enn Model 3, noe som tilsvarer 114 kilometer i Teslas favør. Men Niro vant altså denne testduellen ved å rulle 46 kilometer lenger enn Model 3.

Her kan du selv sjekke ut alle tallene i Edmunds-testen gjennomført tidligere denne måneden.

Reell rekkevidde er en ting, men hvordan bilmerkene selv opplyser om rekkevidde og ladefart er en annen.

Da NAF gjennomførte verdens største vintertest av elbiler i fjor, bet de seg merke i at bilmerkene brukte begrep som «inntil» og «opptil». Dette mener de forvirrer.

‒ Det er viktig at bransjen omtaler dette likt slik at bilkjøperne kan sammenligne biler på samme grunnlag, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

De understreker at alle benytter rekkevidde-tall fra den anerkjente europeiske WLTP-standarden, men at rekkevidden kan oppgis både for bykjøring og blandet kjøring.

‒ Vi ser at noen velger å sette det beste tallet i salgsmateriellet, og det er for bykjøring. Men det er blandet kjøring, det vil si både by og landevei, som er mest relevant for forbrukeren, sier Ryste.

‒ Derfor mener NAF at rekkevidden for blandet kjøring er det som må stå i reklamen, fortsetter hun.

En kombinasjon av en kald vinter og mange ferske elbilister har nok ført til at mange har fått seg en overraskelse når det kommer til den reelle rekkevidden, hvor NAF’s elbiltester har vist at rekkevidden normalt sett reduseres med 10-30 prosent vinterstid. Men med den kulden den siste tiden er reduksjonen enda større.

‒ Over halvparten av de som kjøper seg ny bil kjøper elbil. Da må de vite hva som er reell rekkevidde på elbilene, også under norske vinterforhold og med ulikt ekstrautstyr, mener Ryste.

NAF ser også at bilmerkene opplyser om ladehastighet på forskjellige måter, noe som også kan forvirre.

Alle oppgir bilens maksimale ladefart i kilowatt (kW), men tester viser at dette er en ladefart som kun oppnås i deler av ladingen.

‒ Bilkundene må få se kurven for hvordan bilen de vurderer å kjøpe, lader. Da vil man kunne se hvordan de forskjellige bilmodellene faktisk lader, mener Ryste.

Mange oppgir også tiden det tar å lade batteriet til en viss prosent. Det varierer imidlertid mye på hvilken måte de ulike forhandlerne oppgir denne tiden, ifølge NAF.

Noen forhandlere oppgir tiden det tar å lade batteriet fra 0 til 80 prosent, noen oppgir tiden fra 10 til 80 prosent, mens andre igjen oppgir tiden det tar å lade batteriet fra 30 til 80 prosent.

‒ Her må det også bli likt, og NAF mener at det riktige er å oppgi lading med oppvarmet batteri fra 10 til 80 prosent, sier kommunikasjonssjefen i NAF.

For å dempe forvirringen rundt rekkevidde og ladefart har automobilforbundet satt ned noen forslag som kan utgjøre en ny bransjestandard for elbiler, og her er de seks punktene.

  • Rekkevidde for blandet kjøring oppgis
  • Rekkevidde oppgis «fra x km til x km», der tallene angir spennet som modellen kommer med i ulike utstyrsvarianter og dekktyper
  • Oppgi minimum garantert vinterrekkevidde ved ulike temperaturer. Eksempelvis 20 grader, 10 grader, 0 grader, -10 grader og –20 grader.
  • Netto batteristørrelse oppgis (brutto minus sikkerhetsmarginer)
  • Ladehastighet oppgis i antall minutter det minimum tar å lade et oppvarmet batteri fra 10 til 80 prosent.
  • Ladekurven til bilen skal være tilgjengelig hos forhandlere på forespørsel (hvor stor ladefart bilen gir for hver 10. prosent batteriet er fylt).

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter