Vi tok «årets vinterbil» til fjells

Dagbladet kåret Toyota Corolla til årets vinterbil, og vi tok den til fjells for å finne snø og sjekke om den virkelig er verdig tittelen.


Toyota Corolla er en kjent bil på det norske markedet. I 2020 var den blant de tre bestselgende modellene fra Toyota.

Testbilen var en Touring Sports Executive Panorama.  I korte trekk er det toppmodellen med mest utstyr og et nydelig panorama glasstak som går hele veien til baksetene.

Touring Sports er betegnelsen på stasjonsvogn-utgaven av Corolla, det er i midlertidig også mulig å få Corolla som 5-dørs.

Det er slik at når du kjøper en ny Toyota i dag så er det ikke så mange bokser med ekstrautstyr som du kan tikke av, men du kan velge mellom ulike utstyrsnivåer.

Executive Panorama har som nevnt mest utstyr inkludert. Av ekstrautstyr man kan velge har du for eksempel lakkfarge, hengerfeste, vinterdekk, lister rundt bilen og matter. Med andre ord få ekstra ting man kan velge, i motsetning til en del andre bilmerker der listen over tilgjengelig ekstrautstyr er lang.

Bilen vi testet var utstyrt med en 2.0-liters motor med en total systemeffekt på 180 hk, hvorav bensinmotoren alene står for 152 hk.

Det er mulig å velge Corolla plattformen med en 1.8-motor, den totale effekten er her på 122 hk, hvorav 98 er fra bensinmotoren alene.

Dette er ikke de sterkeste motorene ute på markedet, men elmotoren gir deg et godt dreiemoment ved lave omdreininger som gir en forbedret akselerasjon.

Corolla fikk i 2020 prisen for årets vinterbil av Dagbladet.

Selv om Corolla plattformen ikke har firehjulstrekk, kun forhjulstrekk, så er fremkommeligheten til Corolla en skikkelig god overraskelse når det kommer til snødekte veier.

Den nye Corollaen gir deg en behagelig komfort uavhengig av underlag. Ettersom vi tok den til fjells fikk vi blant annet testet bilen på snø, is og slaps. Ingen av delene var noe problem for bilen.

Noe dekkstøy var det, men ikke noe som er plagsomt med mindre du ikke har radioen på.

I videoklippet over får du se litt levende bilder av bilen.

Inne i bilen blir vi møtt av et moderne, og litt typisk Toyota-interiør. Knappene på rattet og skjermen i midten kjenner man igjen fra andre Toyota-modeller. Har du kjørt en del Toyota fra før blir du fort vant til kontrollene og oppsettet i bilen. Har man ikke kjørt Toyota før er det lett og enkelt å lære seg.

Alle panelene på dørene og dashbordet er myke og gir deg følelsen av at dette er en bil som koster mer enn det den egentlig gjør.

En ting som er utrolig viktig ved valg av en ny bil er førermiljøet. I denne bilen så blir du møtt av klare skjermer, et JBL-lydanlegg som låter bra, seter med god sidestøtte og ikke minst et mykt og delvis tynt ratt. Personlig liker jeg ikke tykke ratt så godt, så det er et stort pluss i min bok.

Instrumentpanelet i denne bilen er veldig oversiktlig, og ikke minst enkelt å ha med å gjøre.

Du kan bytte rundt på hva du ønsker skal vises her med enkle knappetrykk på rattet.

Setene i Corollaen har en viss likhet i designet til de setene man finner i en Toyota Supra, det medfører at sidestøtten både ved hoftene og rygg er mer markante enn på mange andre biler i denne klassen. Det er noen skikkelig gode seter å sitte i. Du setter deg litt ned i bilen, men du blir møtt av noen seter som tar deg godt i mot på en akkurat passe myk måte.

Justeringsmulighetene på setene er ikke av de mest avanserte, du kan jekke setet opp/ned. Ryggvinkelen justeres med en spak litt lenger bak. Den eneste funksjonen som er elektrisk er justeringen av korsryggstøtten inn/ut.

Vinkelen på sitteputen kan ikke justeres, og sitteputens lengde kan man ikke endre på.

I baksetene blir du møtt av både de tøffe, røde sømmene som går igjen, men også de behagelige setene.

Det skal sies at de er ikke like gode som de i front, men det er ikke noe problem for de som sitter bak å ha en fin tur.

Jeg er 180 cm lang, og hvor god plass jeg har bak meg selv kommer nå.

Med førersetet stilt inn på meg selv, så hadde jeg godt med plass til knærne mine i baksetet.

Det var mulig å strekke litt på beina til og med.

Hodeplassen derimot var ikke så mye mer enn den må være. Det skal sies at glasstaket får det til å se ut som at det er høyere under taket enn det er, men håret mitt gikk i taket i kanten av glasstaket.

Jeg fikk en finger mellom toppen av hodet mitt og taket. Så baksetet anbefaler vi ikke til de som er høyere enn 180 cm over en lengre periode.

I bagasjerommet blir du møtt av et helt flatt gulv, og ikke minst et dypt bagasjerom.

Det er på totalt på 598L. Med andre ord så har du god plass.

Setene kan felles ned i en 40/60 løsning. Det er fint når du skal frakte lange ting, at man kan slå ned bare en del av baksetet. Vi testet med et par langrennski. Med setet nede så rekker de akkurat til armlenet i midten. Dette vil vi definere som god plass i lengden.

Det er også mulig å få Corollaen med tilhengerfeste dersom du skulle trenge flere muligheter for å frakte ting. Inntil 750 kg kan den trekke.

Under gulvet i bagasjerommet er vi kjent med at der finner vi mye batterier i en hybridbil. I denne derimot finner vi er stort hulrom med god plass. Her kunne du fått plass til et lite reservehjul.

En ting alle som har kjørt mye bil vet å sette pris på, er et godt lydanlegg. I Corollaen finner vi et JBL-anlegg med en god og klar lyd.

Det er justeringsmuligheter på blant annet bass og diskant, men det kunne gjerne vært mer variasjon i lydbildet når du faktisk justerer på lyden, slik at du opplever en større forskjell.

Toyota har ikke det beste ryggekameraet på markedet, men det er likevel et godt kamera som gir nyttig informasjon ved rygging.

Det gir sjåføren en korrekt følelse av hvor nær bilen er det du rygger i mot.

Til venstre for rattet er det en del knapper, og mange av dem blir man raskt glad i.

Her har du en knapp helt til høyre som åpner den elektriske bakluken, du har knapp for rattvarme, som varmer opp rattet meget raskt.

Men det jeg ble mest glad i her var knappen for å slå på adaptive fjernlys. Dette er utrolig behagelig når du kjører på mørke veier. Kommer det en bil i mot så dimmes lysene der bilen er samtidig som du får fjernlys rundt bilen. Med andre ord noe i nærheten av det man får med LED-Matrix.

En annen fin detalj er den trådløse ladeplaten for mobilen i midten foran knappene for setevarmen.

Panorama soltaket som strekker seg helt bak i baksetene er med på å løfte interiøret i bilen, samtidig som det gir passasjerene en lysere og luftigere opplevelse. Dette er helt klart noe som en hver potensiell kjøper burde vurdere dersom du skal kjøpe en Corolla Touring Sports.

Hva liker vi med Corollaen?

Kjørekomforten er veldig god. Du har en bil med lavt tyngdepunkt og en fin vektfordeling som gjør at dette blir en bil som ligger godt på veien. Det er masse plass, og når du kjører på snø så kommer den seg fram selv i relativt dyp snø uten noen problemer.

Den trinnløse CVT girkassen gir deg en jevn og fin kjørefølelse, samtidig som du får hjelp av elmotoren spesielt i byen.

Det er ingen tvil om at utseende på denne bilen er sporty, men pent. Linjene og de store vinterhjulene jobber godt sammen som gjør at dette her er en bil du ser tilbake på når du parkerer den.

Hva liker vi ikke med Corollaen?

Et minus med denne bilen er det faktumet at den ikke er tilgjengelig med firehjulstrekk. Nå er fremkommeligheten god med forhjulstrekk, men dersom man kunne fått den med firehjulstrekk tror jeg det hadde løftet salget av Corolla til nye høyder.

Jeg skulle likt en mer tradisjonell automatkasse, spesielt ved pådrag på motorvei, for da kommer det masse lyd, men det skjer ikke så mye.

CVT girkassen fungerer utmerket i byen, men om du skulle kjøre på noen svingete veier eller gire med f1-giringen på rattet så gir det litt lite utslag i kjøreopplevelsen.

Hvordan er forbruket?

Jeg kjørte en del kilometer på motorvei, mye småkjøring i by, og da landet snittforbruket etter 5 dager på 0,62 liter pr mil. Det er litt over WLTP som er på 0,5 liter per mil, men så var dette med vintertemperaturer.

I byen derimot så er det annerledes, der er mye av ansvaret hos sjåføren. Med en myk gassfot kjører du mye mer på el enn med en hard gassfot. Den kan kjøre ca. halvparten av tiden på el i byen, så her kan du virkelig få ned forbruket. Det laveste jeg fikk frem med bykjøring var rundt 0,4 liter per mil.

På motorvei fra Arendal til Drammen endte forbruket på 0,65 liter per mil.

Hvem er denne bilen for?

Dette er en bil for deg som trenger plass, men som er ute etter en bil som bruker lite i hverdagen, samtidig som du ønsker en bil som ser sporty ut.

For stasjonsvogn-utgaven så er nok denne rettet mer mot de som har barn eller en familie de skal frakte rundt. For 5-dørs utgaven så er nok den siktet mer inn på yngre mennesker og par da den holder de sporty linjene, men mister deler av det praktiske.

Bilen er en fryd å leve med i det daglige og det er ingen tvil om at dette er et stort steg opp fra Auris som Corollaen har erstattet.

For å summere opp så har denne uken med Corollaen satt spor, den er genial på vinterføre, den blir fort varm og den har alt det du måtte ønske fra en moderne bil.

Dette er uten tvil en bil som jeg personlig fikk skikkelig lyst på etter denne uken.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester