Denne racerbilen kan skifte form

Lotus viser fram en 2030-utgave av morgendagens racerbiler, og denne er eksepsjonell.


Det lille britiske merket er virkelig i støtet for tiden, og det går jaggu ikke lang tid mellom hver nyhet.

Vi har knapt lagt bak oss nyhetene om at Lotus byr på to farvelutgaver av Elise og Exige og at hyperbilen Evija dro inn en høythengende designpris, før de smeller til med en skikkelig nyhetsbombe.

Nå handler det om racerbiler i 2030, såkalt morfing ‒ og flyteknikk.

Bilen, selvsagt i gull og svart som et nikk tilbake til deres berømte formel 1-biler, er kalt E-R9, og skal altså vise hvordan racerbiler ser ut om ni år.

Bokstavene i navnet står for Endurance Racer, mens 9 hedrer den som brøytet vei for racerbilene til Lotus under Le Mans tilbake i 1955. Så om E-R9 faktisk kommer i 2030, treffer altså Lotus på 75-årsjubileet for denne store begivenheten.

Dette er en designstudie siktet mot elektriske racerbiler i 2030, og den er utstyrt med det samme elektriske drivverket som hyperbilen Evija. Denne kan skryte av 2.000 hestekrefter og 0-100 km/t under 3 sekunder, mens rekkevidden er opplyst til 345 kilometer.

Hva eksakt E-R9 faktisk har av krefter er ikke kjent, men det er heller ikke hovedpoenget.

For det nye med denne elektriske superraceren er at den har såkalt morfing, altså deler som kan forandre form underveis.

Vi vet at sportsbiler og racerbiler for eksempel kan ha en bakvinge som justerer seg automatisk i forhold til fart og situasjon, men det som kommer i framtiden er at delene selv kan forandre form.

Mer spesifikk hos E-R9 handler det om en såkalt delta-vinge, og da må vi over til jagerflyene. Noen av disse har en spesiell triangelformet vinge, og navnet Delta kommer etter den fjerde bokstaven i det greske alfabetet som skrives slik med storbokstav: Δ.

Lotus har plassert paneler som kan skifte form rundt en delta-vinge-profil, hvor aktive overflater kan endre form og tilpasse seg luftstrømmen enten ved at det enten trykkes på en knapp eller gjøres automatisk i forhold til fart og situasjon.

Dette åpner for at det kan være minimalt med marktrykk på langstrekkene, og gi ekstra lufttrykk på de eksakt riktige plassene i en sving. Og her kommer fly-svingen inn.

Bak har Lotus satt vertikale kontrollflater som genererer aerodynamiske krefter som hjelper bilen med å endre retning, uten at det er begrensninger på selve dekkgrepet. Resultatet blir dermed en racerbil som delvis blir kjørt som en bil og delvis svinger som et jagerfly.

‒ Vi har prøvd å pushe grensene ut fra hvor vi står teknisk i dag og sett inn i framtiden, sier Richard Hill, aerodynamisk sjef hos bilmerket.

‒ Lotus E-R9 inneholder teknologier som vi er ganske sikre på kommer og vil være praktiske. Lotus har en fantastisk historie med å utvikle unike løsninger, og vi har gjort det mange ganger innen motorsport og med bilene.

Det har blant annet ført til ikke færre enn 13 VM-titler i formel 1, så det er all grunn til å ta Lotus på alvor.

Og da kan vi jo alltids også være optimistiske med tanke på batteridrift, som det britiske merket tror utvikler seg mye fram til 2030.

‒ Batteriets energitetthet og effekttetthet utvikler seg betydelig år for år. Før 2030 vil vi ha blandede cellekjemiske batterier som gir det beste fra begge verdener, samt muligheten til å bytte batterier under pitstops», sier Louis Kerr, en av de bak hyperbilen Evija.

Så lang rekkevidde og en bil som forandre formen i svingene er altså framtiden, så det er bare å glede seg.

Les også:

Les mer om:

Nyheter