- Annonse -
HjemNyheterPorsche Cayenne rundet 1 million

Porsche Cayenne rundet 1 million

Porsche kan sende en stor takk til Volkswagen for SUV-modellen som reddet merket fra å gå under. Men Guinness-rekorden til Cayenne sørget de selv for.

På 1980-tallet var det mørke skyer på Porsche-horisonten. Vekselsprisen for dollar var ugunstig, Porsche tviholdt på den ene hovedmodellen de hadde ‒ og kostandene skjøt i været.

- Annonse -

Problemene fulgte det tyske sportsbilmerket inn i 1990-årene, noe salgstallet i 1991 med all klarhet viser. Porsche solgte kun 23.000 biler det året, rundt halvparten så mange som fem år tidligere.

Fallet fortsatt i 1992 med kun 14.362 biler, og på slutten av 1992 hadde de økonomiske tapene rundet 1 milliard kroner. Varsellampene blinket faretruende fort.

Noe måtte gjøres, og de prøvde seg med en slags billigversjon av 911 ‒ Boxter.

Konseptet ble vist fram i 1993, og tilbakemeldingene var ganske så unisone ‒ Porsche hadde funnet seg selv.

- Annonse -

Med to hovedmodeller tok salget seg opp, men de mørke skyene kom raskt tilbake på horisonten.

Verden var nemlig i forandring, og antall mennesker skjøt fart. I 1987 bikket vi 5 milliarder mennesker på kloden, og bare 12 år senere rundet vi 6 milliarder. På samme tid flokket folket til byene.

For Porsche med sine to modeller som begge hadde to seter, var dette dårlig nytt. For selv om folk gjerne ville ha sportslige biler, jaktet de nå på litt mer praktiske utgaver med mer plass.

‒ En stol er mer stabil med tre bein enn bare to, sier Hans-Jürgen Wöhler, inntil nylig visepresident for SUV-produksjonslinjen.

- Annonse -

Det er ikke hans ord, med et sitat fra den tidligere sjefen som siktet til 911 og Boxter ‒ og at de måtte ha et nytt produkt for å stå stødigere.

Porsche glante inn i spåkula da det så mørkest ut, og så raskt at de måtte lage et produkt som ikke fulgte den historiske formelen med to seter.

Allerede den gang hadde SUV-modeller begynt å få et lite moment, og Porsche landet på at det var mulig å lage en slik i en litt sportsligere drakt.

Men dette var bokstavelig nytt terreng, og de tok ikke sjansen på å gjøre noe slikt alene. Så de kontaktet Volkswagen, som ikke var vonde å be.

Dette førte også til at Volkswagen selv kunne presentere SUV-modellen Touareg i 2002, laget på samme plattform og med mye av den samme teknologien som det Porsches første SUV hadde.

Dette prosjektet gjorde også båndene mellom de to ble styrket, og siden har de samarbeidet stadig tettere.

Porsche-prosjektet fikk navnet Colorado, hvor man jo finner mange fjell og utfordrende terreng, og ble endelig bekreftet i 1998.

Problemet var at Porsche ikke var klar for å lage en tredje hovedmodell, og hadde rett og slett ikke noen plasser de kunne gjøre dette.

Riktignok førte Zuffenhausen an i utviklingen av modellen, men i Weissach var kapasiteten sprengt. Dermed leide Porsche seg plass i industripark i Hemmingen, omtrent midtveis mellom utviklingssenteret og fabrikken.

De ankom Hemmingen i 1999, og delte plassen med Volkswagen. Men denne midlertidige løsningen var langt fra optimal. Som sjefmekanikeren Karlheinz Bolz forklarer:

‒ For å sette opp løftebukkene mellom støttesøylene i verkstedet, måtte vi skjære ut papirbiler og justere disse på tegningene til de passet.

Porsche var altså presset økonomisk, og skjønte at de måtte satse alt på dette SUV-kortet. Så de bestemte seg like godt for å bygge en ny fabrikk i Leipzig.

Denne ble åpnet i august 2002, og bare uker senere kunne Porsche endelig løfte duken av SUV-modellen som nå var kalt Cayenne. Det skjedde under Paris Motor Show i september.

Det var sjefdesigner Harm Lagaaij som sto bak 1. generasjonen, og Porsche knallet til med både en Turbo og en S-utgave fra start av. Like etterpå kom det også en GTS og en Turbo S, og til slutt en Diesel.

Og som vi vet i dag traff Porsche blink, og 275.000 eksemplarer av denne generasjonen rullet ut av produksjonslinjen.

Her nummer 250.000:

2. generasjon inkluderte også en S Hybrid som senere ble til S E-Hybrid, og allerede i 2014 kom Cayenne som en ladehybrid. Nå var de plutselig i førersetet.

Her er 2. generasjon som ble lansert i 2010:

Den nåværende 3. generasjon kom i 2017.

Porsche Cayenne har nå rundet 1 million eksemplarer, og merket nyter stor suksess med en blomstrende økonomi mye takket være «Colorado»-modellen tilbake i 1998.

Og som vi skrev helt i begynnelsen av saken, SUV-modellen kan også skryte av en verdensrekord.

Cayenne skrev seg nemlig inn i rekordboken da den for et par år siden dro en Airbus A380 som ikke veier mindre enn 285 tonn hele 42 meter. Dermed ble den tidligere rekorden for «serieproduserte biler som drar tunge fly» med saftige 115 tonn, så en tur opp Colorado-fjellene bør ikke by på noen problemer for den sportslige og populære SUV-modellen som snudde lykken for ærverdige Porsche.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...
NAF er bekymret for at folk mister tiltroen til politikerne. (Fotos: NAF)

Handlingslammelsen: ‒ Folk mister tiltroen til politikere

Bilistene opplever store prisøkninger på strøm og drivstoff. Og matvarer. Men de styrende politikerne virker handlingslammet. Det bekymrer NAF. Det...
Volvo planlegger en batterifabrikk i Sverige. (Fotos: Volvo Trucks)

Planlegger batterifabrikk i Sverige

Volvo vil møte en stadig økende etterspørsel av el-lastebiler med å etablere et storskala produksjonsanlegg for battericeller i Sverige. Volvo...
Denne robot-hunden fra Hyundai er på besøk i Oslo. (Fotos: Hyundai)

Hyundais robot-hund har funnet veien til Norway Cup

Ingen fare, robothunden Spot verken glefser eller bjeffer! Den finnes mange veier til Rom, og det finnes mange veier til...
Lamborghini har lagt bal seg tidenes halvår, og lar seg ikke affisere av kriser som rir bilindustrien. (Fotos: Lamborghini)

Leveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Det er tre ting som er viktig for et bilmerke; salg, omsetning og lønnsomhet. Alle tre bydde på nye...
Volkswagen ID.4 var den mest populære elbilen i Sverige i juli, viser registrerings-statistikken. (Fotos: Volkswagen)

Elbilene forbi bensinbilene i Sverige

Bensinbilene holdt stand mot elbilene når det kommer til svenske nybilsalget i juli, men det var så vidt. Elbilene...
Alpine vil gjerne at talentet Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso i formel 1, men den australske føreren er foreløpig ikke helt enig i nettopp det. (Fotos: Alpine)

Silly Sesaon i formel 1 når nye høyder

Alpine sier at reservefører Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso som førstefører neste sesong. Problemet? Racerføreren selv nekter plent for...
ABT har kastet seg over villdyret Audi RS 3, og gjort det om, i dette tilfellet, til et grønt beist. (Fotos: ABT Sportline)

Et grønt beist av en RS 3

ABT har kastet seg over råskinnet Audi RS 3, for ja, hvorfor ikke? For rundt ett år siden skjedde det...
Sjekk denne utgaven av Porsche 911 993-serien! (Fotos: Paul Stephens)

Et kunstverk av en Porsche 911

Lettere, sterkere, renere linjer. Det var stikkordene da Paul Stephens skulle gjøre den siste luftavkjølte 911-modellen, 993-versjonen, om til...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her