- Annonse -
HjemNyheterPorsche Cayenne rundet 1 million

Porsche Cayenne rundet 1 million

Porsche kan sende en stor takk til Volkswagen for SUV-modellen som reddet merket fra å gå under. Men Guinness-rekorden til Cayenne sørget de selv for.

På 1980-tallet var det mørke skyer på Porsche-horisonten. Vekselsprisen for dollar var ugunstig, Porsche tviholdt på den ene hovedmodellen de hadde ‒ og kostandene skjøt i været.

- Annonse -

Problemene fulgte det tyske sportsbilmerket inn i 1990-årene, noe salgstallet i 1991 med all klarhet viser. Porsche solgte kun 23.000 biler det året, rundt halvparten så mange som fem år tidligere.

Fallet fortsatt i 1992 med kun 14.362 biler, og på slutten av 1992 hadde de økonomiske tapene rundet 1 milliard kroner. Varsellampene blinket faretruende fort.

Noe måtte gjøres, og de prøvde seg med en slags billigversjon av 911 ‒ Boxter.

Konseptet ble vist fram i 1993, og tilbakemeldingene var ganske så unisone ‒ Porsche hadde funnet seg selv.

- Annonse -

Med to hovedmodeller tok salget seg opp, men de mørke skyene kom raskt tilbake på horisonten.

Verden var nemlig i forandring, og antall mennesker skjøt fart. I 1987 bikket vi 5 milliarder mennesker på kloden, og bare 12 år senere rundet vi 6 milliarder. På samme tid flokket folket til byene.

For Porsche med sine to modeller som begge hadde to seter, var dette dårlig nytt. For selv om folk gjerne ville ha sportslige biler, jaktet de nå på litt mer praktiske utgaver med mer plass.

‒ En stol er mer stabil med tre bein enn bare to, sier Hans-Jürgen Wöhler, inntil nylig visepresident for SUV-produksjonslinjen.

- Annonse -

Det er ikke hans ord, med et sitat fra den tidligere sjefen som siktet til 911 og Boxter ‒ og at de måtte ha et nytt produkt for å stå stødigere.

Porsche glante inn i spåkula da det så mørkest ut, og så raskt at de måtte lage et produkt som ikke fulgte den historiske formelen med to seter.

Allerede den gang hadde SUV-modeller begynt å få et lite moment, og Porsche landet på at det var mulig å lage en slik i en litt sportsligere drakt.

Men dette var bokstavelig nytt terreng, og de tok ikke sjansen på å gjøre noe slikt alene. Så de kontaktet Volkswagen, som ikke var vonde å be.

Dette førte også til at Volkswagen selv kunne presentere SUV-modellen Touareg i 2002, laget på samme plattform og med mye av den samme teknologien som det Porsches første SUV hadde.

Dette prosjektet gjorde også båndene mellom de to ble styrket, og siden har de samarbeidet stadig tettere.

Porsche-prosjektet fikk navnet Colorado, hvor man jo finner mange fjell og utfordrende terreng, og ble endelig bekreftet i 1998.

Problemet var at Porsche ikke var klar for å lage en tredje hovedmodell, og hadde rett og slett ikke noen plasser de kunne gjøre dette.

Riktignok førte Zuffenhausen an i utviklingen av modellen, men i Weissach var kapasiteten sprengt. Dermed leide Porsche seg plass i industripark i Hemmingen, omtrent midtveis mellom utviklingssenteret og fabrikken.

De ankom Hemmingen i 1999, og delte plassen med Volkswagen. Men denne midlertidige løsningen var langt fra optimal. Som sjefmekanikeren Karlheinz Bolz forklarer:

‒ For å sette opp løftebukkene mellom støttesøylene i verkstedet, måtte vi skjære ut papirbiler og justere disse på tegningene til de passet.

Porsche var altså presset økonomisk, og skjønte at de måtte satse alt på dette SUV-kortet. Så de bestemte seg like godt for å bygge en ny fabrikk i Leipzig.

Denne ble åpnet i august 2002, og bare uker senere kunne Porsche endelig løfte duken av SUV-modellen som nå var kalt Cayenne. Det skjedde under Paris Motor Show i september.

Det var sjefdesigner Harm Lagaaij som sto bak 1. generasjonen, og Porsche knallet til med både en Turbo og en S-utgave fra start av. Like etterpå kom det også en GTS og en Turbo S, og til slutt en Diesel.

Og som vi vet i dag traff Porsche blink, og 275.000 eksemplarer av denne generasjonen rullet ut av produksjonslinjen.

Her nummer 250.000:

2. generasjon inkluderte også en S Hybrid som senere ble til S E-Hybrid, og allerede i 2014 kom Cayenne som en ladehybrid. Nå var de plutselig i førersetet.

Her er 2. generasjon som ble lansert i 2010:

Den nåværende 3. generasjon kom i 2017.

Porsche Cayenne har nå rundet 1 million eksemplarer, og merket nyter stor suksess med en blomstrende økonomi mye takket være «Colorado»-modellen tilbake i 1998.

Og som vi skrev helt i begynnelsen av saken, SUV-modellen kan også skryte av en verdensrekord.

Cayenne skrev seg nemlig inn i rekordboken da den for et par år siden dro en Airbus A380 som ikke veier mindre enn 285 tonn hele 42 meter. Dermed ble den tidligere rekorden for «serieproduserte biler som drar tunge fly» med saftige 115 tonn, så en tur opp Colorado-fjellene bør ikke by på noen problemer for den sportslige og populære SUV-modellen som snudde lykken for ærverdige Porsche.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her