Polestar har allerede krysset ut for sine to første modeller, hybriden Polestar 1 og den helelektriske sedanen Polestar 2.
Nå venter Polestar 3, og denne gang handler det om en SUV som skal vise vei for en ny generasjon elbiler. Denne er bygget på en arkitektur til Volvo Car Group som spesifikt tar utgangspunkt i elbiler, med et infotainment basert på Googles Android Automotive OS.
-->
Det er også ventet at Polestar 3 blir ganske så selvkjørende, og skal sikte seg inn mot det litt mer luksuriøse SUV-segmentet.
Det er stort sett det som er sagt om den kommende elbilen, foruten nyheten om at den faktisk også skal lages i USA.
Vi vet heller ikke hvordan det faktisk kommer til å se ut, men vi har fått et hint gjennom et bilde av en Polestar 3 godt skjult under den hvite duken:
Polestar eies av Geely og Volvo Cars, og er av den grunn på plass i to av tre sentrale markeder. Merket har hovedkontor og hører hjemme i Sverige og har etablert både salg og distribusjon rundt i Europa, mens Geely som også eier Volvo Cars hører hjemme i Kina og Asia.
Et tredje viktig marked blir USA, hvor Volvo selv tok i bruk en helt ny fabrikk i Sør-Carolina i 2018. Her skal Polestar etablere et nytt nettverk, og planene er å åpne rundt 25 Polestar Space spredt utover det store landet i løpet av året.
I tillegg skal de altså produsere biler der, mer bestemt Polestar 3 i den nye fabrikken til Volvo. Der produseres det for tiden Volvo S60, og de skal etter planen starte produksjon av nye XC90 der neste år. Kapasiteten for de to linjene er 150.000 biler i året.
Men de har også plass til Polestar 3, som også skal inn i produksjon i 2022.
- Polestar 3 vil bli produsert i USA for våre amerikanske kunder, sier administrerende direktør, Thomas Ingenlath.
‒ Jeg husker mottagelsen jeg fikk da jeg først introduserte Polestar i USA, og jeg er stolt over at vår første SUV nå skal produseres i Sør-Carolina. Dette betyr at USA ikke lenger er et eksportmarked, men et hjemmemarked.
Polestars hovedsete for produksjon ligger i den kinesiske byen Chengdu, og denne har også litt norsk arv. For det er nemlig Snøhetta som tegnet fabrikken som sto ferdig i 2019, og som blant annet kan skryte av å benytte seg av 100 prosent fornybar energi.
Det er dog ikke der Polestar 2 produseres, for det skjer i Geelys fabrikk i Luqiao, som også setter sammen biler fra bilmerket Geely, Volvo og Lynk & Co, et annet bilmerke som er stiftet i Göteborg i likhet med Volvo og Polestar.
Etter Polestar 3 venter en bil som foreløpig heter Precept, og dette er Polestars fremtidsvisjon som skal vise både bærekraft, digital teknologi og design.
Slik ser konseptet Precept ut, her sammen med Polestar-sjef Ingenlath.
Les også: