Polestar slipper inn eksterne investorer

Polestar har nå på gang en SUV og en coupélignende modell, men har også andre store planer. Disse skal blant annet realiseres med å slippe inne eksterne investorer.


Det er usedvanlig enkelt å holde kontroll på Polestar, for det kinesiskeide svenske merket startet like godt med modellen 1.

Polestar 1 var, for den har nå gått ut av produksjon, en sportslig ladehybrid med en elektrisk rekkevidde på langt over 100 kilometer, og var en slags pilotbil for det som skal komme ‒ rene elbiler.

Bilmodell nummer 2 har allerede kommet, og Polestar 2 som har en startpris på godt under 400.000 kroner er godt inne blant de mestselgende bilene her i Norge.

Neste ut blir dermed modell nummer tre, og Polestar 3 er annonsert til neste år og er ikke overraskende en SUV.

Om det blir like enkelt å holde styr på Polestar-modellene etter dette er slettes ikke sikkert, for den neste som venter etter Polestar 3 kan fort bli konseptet kalt Polestar Precept. Dette tekno-flaggskipet skal nemlig inn i produksjon, så vi får se om Polestars tallrekke overlever med den imponerende elbilen som faktisk er satt sammen av ting som brukte plastflasker, garn fisket opp fra havbunnen og korker.

Så det er kanskje ikke rart at Polestar-sjef Thomas Ingenlath smiler foran bilen som virkelig skal vise vei for en bærekraftig framtid:

Men om Polestaren skal realisere både Precept og andre nye modeller trenger selskapet god likviditet og mye midler, for som vi skjønner koster det noen dollar å lage supermoderne biler ut av plastflasker, garn og korker.

Polestar ble stiftet av Volvo Cars og Geely Holding i 2017, og sistnevnte er også majoritetseiere av Volvos personbiler (de eier også litt av AB Volvo som lager lastebilene).

Enn så lenge har Polestar dermed klart seg uten eksterne investorer, men nå som elbilmarkedet er i ferd med å eksplodere åpner svenskene døren også for utenforstående. Under en investeringsrunde har blant annet kinesiske og sørkoreanske grupper sikret seg aksjer for milliarder av kroner, og mer eksakt har Polestar dratt inn rundt 4,6 milliarder kroner i frisk kapital.

Polestar sier at midlene blant annet skal øke produktutvikling og fremme teknologisk kapasitet, og skal legge grunnlaget for de modellene som skal komme.

Det er altså bare fire år siden Polestar ble stiftet, og på den korte tiden har de rukket å lansere to modeller, de har bygd en ny fabrikk i Kina og opprettet et globalt salgs- og distribusjonsnettverk. Så de har fått til ekstremt mye på den korte tiden, og at de har gjort et imponerende arbeid viser også Polestar 2.

Denne elbilen har dratt hjem godt over 30 priser, inkludert årets bil i Norge samt årets grønne bil i Kina ‒ hvor elbil-konkurransen som kjent er steintøff.

Faktisk har Polestar laget to så gode biler at de har klart noe som skulle være komplett umulig, å dra to årets bil-priser på samme tid.

For da magasinet Business Insider skulle velge sin årets bil for 2020, klarte de rett og slett ikke å skille to modeller fra hverandre helt på toppen. Det kan naturligvis skje under slike utdelinger, men det spesielle her var at bilene de ikke klarte å skille var Polestar 1 og Polestar 2. Så de to modellene delte like godt årets bil-prisen til Business Insider.

Men konkurransen om elbilkundene skjerpes nå betydelig, og skal Polestar henge med når tungvektere som Volkswagen-gruppen og Toyota retter fokus mot elbiler må nivået heves ytterligere.  

Og for å klare det har de altså åpnet dørene for eksterne investorer, og de vurderer nå om de skal samle inn ytterligere ekstern kapital.

‒ Våre nye investorer har anerkjent at Polestar tilbyr en forlokkende kombinasjon av etablert industriell og teknologisk kapasitet, sammen med enestående vekstpotensial ved at den globale bilindustrien blir elektrisk, slår Ingenlath fast etter den første runden som resulterte i 550 millioner dollar. Det er noen dollar det.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter