Annonse
Hjem Elbiler Polestar med sportspakke til elbilen Polestar 2

Polestar med sportspakke til elbilen Polestar 2

For noen år siden betydde Polestar enten racerbiler eller racing-inspirerte Volvo-modeller. I dag er det et eget bilmerke, og ikke overraskende knaller de til med en sportspakke når den første elbilmodellen treffer markedet.

Svenske Polestar levde altså å drifte egne racinglag og trimme Volvo-modeller, men for noen år siden så Volvo og deres kinesiske eiere Geely et uforløst potensiale som det lille selskapet kanskje kunne fylle. De mente det var plass til et nordeuropeisk elbilmerke i Tesla-segmentet.

Dermed kjøpte Volvo opp Polestar i 2015, og de ble gjort om til et selvstendig bilmerke.

I 2017 kunne Polestar viste fram det første resultatet, en hybrid kalt Polestar. Men dette er altså et elbilmerke, så den virkelige starten begynner med Polestar 2, en elbil som blant annet skal utfordre Tesla Model 3.

Denne bilen er ventet ut på sensommeren, og ikke overraskende har også Polestar en litt mer sportslig pakke klar til denne.

Saken fortsetter under Annonsen

Denne er kalt Performance Pack, og gjør Polestar 2 enda mer sportsligere å kjøre.

Slik ser bilen ut:

Selvsagt har et annet berømt svensk selskap bidratt i denne pakken, for Öhlins, et verdensledende selskap rundt dempere, står bak de justerbare demperne kalt Dual Flow Valve.

Dette er ikke småtterier, og skal du lufte en Polestar 2 med Performance Pack rundt en bane bør du beregne litt tid til å stille inn demperne.

For Öhlins-dempere kan manuelt justeres til 22 ulike innstillinger, og de bør dermed håndtere de aller fleste underlag og kjøresituasjoner på en ganske så perfekt måte.

En bil rundt en bane bør også ha gode bremser, og Polestar har nok en gang sett til en tungvekter innen feltet.

Brembo er blant de største på bremser, og de bør sørge for at elbilen stopper lynrask og har optimalisert energiregenerering for det elektriske drivverket.

Her snakker vi om firestempelet bremser hvor aluminiumskaliperne foran fremheves av design inspirert av linjene til Polestar 2, og fremheves i Polestars signaturfarge − «svensk gull».

Bremsesystemet utviklet i samspill mellom de to skal reduserer både støy og rullemotstand, og er spesifisert for å optimalisere batteriregenerering for å hjelpe til med rekkevidde – og selvsagt gi forbedret bremseevne.

Rent teknisk klemmer fire stempler på de 90 cm2 bremseklossene koblet til bremseskivene foran som er på 375 mm x 35 mm.

Men det er mer.

Polestar 2 kommer originalt med 19-tommers hjul, men det er også mulig å bestille den med 20-tommere.

Sportspakken har også 20-tommers hjul, men litt mer spesielle.

Her er det smidde aluminiumsfelger som barberer 1,5 kilo fra vekten, noe som bidrar til mindre uavfjæret masse. I i kombinasjon med Öhlins DFV-dempere bør de gi større kontroll og enda bedre dekkontakt med underlaget.

Og de dekkene som skal sørge for grepet er Continentals ytelsesdekk SportContactTM 245/40 både foran og bak – unike for Polestar 2.

Og ja, ventilhetter i «svensk gull» fullfører pakken.

Visuelt kommer felgene i unik 4-Y-eik Polestar-design hvor en ny teknikk sørger for kantene på eikene er diamantpolert over mer enn en akse. Dette sikrer ifølge Polestar at de komplementerer skarpe linjer, og gjør altså designet komplett.

Hjulene selv er frest på en tredimensjonal måte for å muliggjøre deres glatte, polerte overflater.

Alt dette rundes av med trepunkts sikkerhetsbelter i gull på innsiden, også disse unike for Polestar.

Prisen for alt dette? Jo, 50.000 kroner.

Og ettersom Norge faktisk får verdens billigste Polestar 2, kan det kanskje være fristende å huke av Performance Pack når bilen bestilles? Det er sikkert ikke det dummeste du kan gjøre.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,768FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker