Polestar med sportspakke til elbilen Polestar 2

For noen år siden betydde Polestar enten racerbiler eller racing-inspirerte Volvo-modeller. I dag er det et eget bilmerke, og ikke overraskende knaller de til med en sportspakke når den første elbilmodellen treffer markedet.


Svenske Polestar levde altså å drifte egne racinglag og
trimme Volvo-modeller, men for noen år siden så Volvo og deres kinesiske eiere
Geely et uforløst potensiale som det lille selskapet kanskje kunne fylle. De
mente det var plass til et nordeuropeisk elbilmerke i Tesla-segmentet.

Dermed kjøpte Volvo opp Polestar i 2015, og de ble gjort om til
et selvstendig bilmerke.

I 2017 kunne Polestar viste fram det første resultatet, en
hybrid kalt Polestar. Men dette er altså et elbilmerke, så den virkelige starten
begynner med Polestar 2, en elbil som blant annet skal utfordre Tesla Model 3.

Denne bilen er ventet ut på sensommeren, og ikke overraskende
har også Polestar en litt mer sportslig pakke klar til denne.

Denne er kalt Performance Pack, og gjør Polestar 2 enda mer
sportsligere å kjøre.

Slik ser bilen ut:

Selvsagt har et annet berømt svensk selskap bidratt i denne
pakken, for Öhlins, et verdensledende selskap rundt dempere, står bak de
justerbare demperne kalt Dual Flow Valve.

Dette er ikke småtterier, og skal du lufte en Polestar 2 med
Performance Pack rundt en bane bør du beregne litt tid til å stille inn demperne.

For Öhlins-dempere kan manuelt justeres til 22 ulike
innstillinger, og de bør dermed håndtere de aller fleste underlag og
kjøresituasjoner på en ganske så perfekt måte.

En bil rundt en bane bør også ha gode bremser, og Polestar
har nok en gang sett til en tungvekter innen feltet.

Brembo er blant de største på bremser, og de bør sørge for
at elbilen stopper lynrask og har optimalisert energiregenerering for det
elektriske drivverket.

Her snakker vi om firestempelet bremser hvor aluminiumskaliperne
foran fremheves av design inspirert av linjene til Polestar 2, og fremheves i
Polestars signaturfarge − «svensk gull».

Bremsesystemet utviklet i samspill mellom de to skal reduserer
både støy og rullemotstand, og er spesifisert for å optimalisere
batteriregenerering for å hjelpe til med rekkevidde – og selvsagt gi forbedret
bremseevne.

Rent teknisk klemmer fire stempler på de 90 cm2
bremseklossene koblet til bremseskivene foran som er på 375 mm x 35 mm.

Men det er mer.

Polestar 2 kommer originalt med 19-tommers hjul, men det er
også mulig å bestille den med 20-tommere.

Sportspakken har også 20-tommers hjul, men litt mer
spesielle.

Her er det smidde aluminiumsfelger som barberer 1,5 kilo fra
vekten, noe som bidrar til mindre uavfjæret masse. I i kombinasjon med Öhlins
DFV-dempere bør de gi større kontroll og enda bedre dekkontakt med underlaget.

Og de dekkene som skal sørge for grepet er Continentals
ytelsesdekk SportContactTM 245/40 både foran og bak – unike for Polestar 2.

Og ja, ventilhetter i «svensk gull» fullfører pakken.

Visuelt kommer felgene i unik 4-Y-eik Polestar-design hvor en
ny teknikk sørger for kantene på eikene er diamantpolert over mer enn en akse.
Dette sikrer ifølge Polestar at de komplementerer skarpe linjer, og gjør altså designet
komplett.

Hjulene selv er frest på en tredimensjonal måte for å muliggjøre
deres glatte, polerte overflater.

Alt dette rundes av med trepunkts sikkerhetsbelter i gull på
innsiden, også disse unike for Polestar.

Prisen for alt dette? Jo, 50.000 kroner.

Og ettersom Norge faktisk får verdens billigste Polestar 2,
kan det kanskje være fristende å huke av Performance Pack når bilen bestilles? Det
er sikkert ikke det dummeste du kan gjøre.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter