Polestar åpner for å ta kunst som betaling

Nå blir det mulig å kjøpe de siste eksemplarene av «kunstverket» Polestar 1 ved å betale med ekte kunst.


Elon Musk skapte rabalder i bilverden da han annonserte at Tesla ville godkjenne kryptovaluta som betaling, noe som gjorde at prisen på bitcoin skjøt i været (ja, Tesla hadde også investert milliarder i valutaen). Men i mai ombestemte Musk seg, så nå blir det likevel ikke mulig å kjøpe en ny Tesla med bitcoin.

Men Musk var ikke først med en slik idé, for elbilmerket Karma annonserte allerede i 2019 at de ville åpne for kryptovaluta. I tillegg finnes også en masse bruktbilforhandlere som aksepterer bitcoin som betalingsmiddel.

En mer vanlig måte å kjøpe en ny bil på er å bytte inn den gamle, og dermed få avslag på prisen. Men nå slår Polestar til med en ganske så oppsiktsvekkende metode, nemlig å betale Polestar 1 med kunst. Et kunstverk i bytte for et annet.

Polestar er i ferd med å avslutte kapitelet rundt Polestar 1, så de vil gjerne runde av med noe spektakulært.

‒ Jeg elsker ideen om å kjøpe en Polestar 1 med kunst, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.

‒ Bilen er spesiell, og vi ønsket å finne en unik måte å feire den før produksjonsavvikling. Den er håndlaget, unik og håndgripelig, omtrent som et kunstverk.

Og den er verd rundt 1,6 million kroner, ifølge Polestar selv. Så kunsten som brukes til å kjøpe en av de siste Polestar 1 som lages må altså ha en slik verdi.

Stuntet er overraskende, men det har kanskje ligget i kortene at kunstverk også kan være akseptabel valuta for bilprodusentene. For vi befinner oss midt i en kunst-boom som har medført nye måter å handle kunst på. Alt fra non-fungible tokens (brukes bl.a. til digital kunst) til et par Kanye West-designede sko solgt for 1,8 million dollar på auksjon.

‒ Historisk har mange betydningsfulle kunsttransaksjoner funnet sted utenfor det vi i dag forbinder med kunstmarkedet, påpeker Theodor Dalenson, Polestars kunstrådgiver rundt dette initiativet.

‒ Flere hundre år tilbake i tid foregikk kunsthandel hovedsakelig mellom kunstnere og lånere. Malere som Picasso var kjent for å bytte skisser for restaurantmåltider. Polestars initiativ er egentlig en veldig naturlig utvidelse av tradisjonen, hvor kunst brukes som betaling for dyrebare varer, sier kunsteksperten som bør vite hva han snakker om.

Dalenson har nemlig vært styremedlem i institusjoner som Moderna Museet i Stockholm, Perez Miami Art Museum, Guggenheim Museum and Foundation, Aspen Art Museum og Americans for the Arts.

Polestars nye betalingsmetode åpner for all slags kunst, så alle norske kunstnere uavhengig av sjanger som kan overbevise Polestar om at deres kunst er verd en Polestar 1 bør ha gode muligheter.

Man bør kanskje også være på god fot med Dalenson, for det er han som skal vurdere kunstverkene. Om han sier ja, skal auksjonshusene Sotheby’s og Philips verdivurdere disse.

Planen er at Polestar etter en stund skal selge disse videre, enten gjennom auksjonshus eller gjennom forhandlerne som representerer kunstnerne.

De som har et kunstverk som de ønsker å bytte bort i en Polestar 1, kan registrere det via polestar.com/art/ innen 15. august, for da setter Polestar sluttstrek.

Det vil de også gjøre for Polestar 1, og de har nå på gang en spesialversjon som de kun skal lage 25 eksemplarer av ‒ og alle disse kan altså kjøpes for kunst.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter