Oppgradert BMW X3, X4 og 4-serie Gran Coupé

Tre, og om vi inkluderer to M Competition-utgaver, fem nyheter fra BMW på en gang.


«Bli ny»-boomen hos BMW fortsetter med full styrke. Nå har det tyske merket oppdatert både X3 og X4, og gjør ikke minst 4-serien komplett med en ny Gran Coupé-utgave som kommer i tillegg til nye 4-serie Coupe og Cabriolet som allerede er på plass.

Når det gjelder sistnevnte slektes den selvsagt på nye i4, og har blant annet de samme dimensjonene med en lengde på 4,78 meter, bredde på 1.85 meter, er 1,44 meter høy og har en akselavstand på 1,85 meter, mens bagasjeromvolum er 470/1.290 liter.

Det er dog også forskjeller, som at nye BMW 4-serie Gran Coupé har det samme dashbordet som coupé- og kabriolet-modellene, mens BMW i4 har den frittstående «BMW Curved Display»-infotainmentskjermen,

Og selvsagt har 4-serie Gran Coupé eksosstusser, noe en elbil som i4 jo verken trenger eller har.

BMW’s 4-serie Gran Coupé er et relativ ungt medlem i familien, og ble lansert for første gang så sent som i 2014. 2. generasjon følger suksessoppskriften, som ifølge tyskerne er «en elegant og sportslig firedørs coupé med stor bakluke».

– Det er ingen tvil om at det er BMW i4 som vil ble den mest solgte modellen her til lands, men for de som ønsker en mer tradisjonell 4-dørs Gran Coupé med bensin- eller dieselmotor under panseret, så byr vi også på det, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

BMW Norge skal tilby to utgaver med mild-hybridteknologi, hvor xDrive firehjulsdrift og automatgir er standard.

Modell:Effekt/motor:Dreiemoment:0-100 km/tToppfart:Pris:
BMW 420d xDrive Gran Coupé190 hk, 4-sylindret, diesel400 Nm7,6 sek233 km/tFra kr. 604.500 (eks. levering)
BMW M440i xDrive Gran Coupé374 hk, rekkesekser, bensin500 Nm4,7 sek225 km/tFra kr. 911.500 (eks. levering)

Nye 4-serie Gran Coupé er ventet til Norge i november:

Men BMW har altså flere nyheter, for de har også oppdatert de to SUV-søstrene X3 og X4 ‒ sistnevnte en coupéutgave. Nyhetene rundt X3 finner man stort sett også igjen hos X4.

Det tyske merket har opplevd stor suksess med sin mellomstore SUV, og det ruller over 1,5 million eksemplarer av de to første generasjonene av X3 på veiene verden over. Og for å gjøre den enda mer aktuell gjør de 3. generasjon mer moderne og digital.

Tyskerne sier at de har gjort X3 skarpere i linjene, hvor fronten skiller seg ut med smalere lykter, nytt format på grillen og en tydeligere profiler i støtfangeren. Og der framme finner vi også en BMW-nyhet, og for første gang kan LED-frontlyktene som kan fås med LED Matrix-funksjon også by på BMW Laser Light ‒ disse fjernlysene som har en rekkevidde på opptil 650 meter.

Bak er det også et nytt lysdesign med «tredimensjonale konturer og en sportsligere design på støtfangeren», som BMW forklarer selv.

På innsiden arver den løsninger fra nye 4-serie, noe som betyr en frittstående skjerm på dashbordet med touch-funksjon på 10,25 tommer som er mulig å få i 12,3 tommer.

Nytt når det kommer til standardutstyr er også nye sportsseter med en ny generasjon Sensatec kunstskinn.

Nye X3 er også klar for trådløse programvareoppdateringer, noe som også åpner for skybaserte navigasjonssystemet både jobber raskere og mer presist med trafikkovervåkning.

– Den mest populære BMW X3-modellen i Norge har den siste tiden vært plug-in hybriden BMW X3 xDrive30e. I fjor utgjorde denne modellen nærmere 94 prosent av det totale BMW X3-salget her til lands, sier Tegneby.

Nye BMW X3 xDrive30e har en oppgitt elektrisk rekkevidde på opptil 50 kilometer, og får en startpris på 643.100 kroner før leveringskostander. De første bilene vil få norsk asfalt, og grus, under dekkene til høsten.

Her er bilder av nye X3 og X4, hvor førstnevnte er første halvdel av bildegalleriet og X4 utgjør den siste halvdelen:

Til slutt har også BMW M klar to Competition-utgaver av de nye X-modellene, noe som betyr 6-sylindret motorer med 510 hk/650 Nm, M Sport eksosanlegg, 8-trinns M Steptronic girkasse, M xDrive firehjulsdrift og et bremsesystem signert M-avdeling.

I tillegg har selvsagt M Competition-utgavene fått en rekke andre nyheter som skiller de fra søstrene, og kommer med 21-tommers hjul med dekkdimensjonen 255/40 foran og 265/40 bak som bør sørge for godt grep rundt en racerbane.

Les også:

Les mer om:

Nyheter