ID.4 GTX på plass i Norge

I forrige uke mottok Volkswagen Norge de første bilene av ID.4 GTX, et nytt flaggskip i den helelektriske ID-familien.


Volkswagen er godt i gang med sin elektriske satsting via den nye ID-serien, og kan allerede tilby ID.3 og ID.4 ‒ sistnevnte blant de mest populære nybilene på det norske markedet akkurat nå.

Denne får nå en søster med både GT og X i modellnavnet, noe som betyr hakket mer sportslig og terrengegenskaper gjennom firehjulsdrift.

De første eksemplarene av ID.4 GTX rullet i forrige uke på land ved Bekkelagskaia i Oslo, og den nye elbilen er dermed formelt på plass i Norge kun måneder etter at ID.4 fikk norsk asfalt under dekkene.

– Etter den suksessen ID.4 allerede har hatt i Norge, har vi store forventninger til vår nykommer med firehjulstrekk, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør i Volkswagen.

‒ Dette blir en komplett utstyrt bil til en attraktiv pris, som utvilsomt vil dekke svært mange nordmenns bilbehov.

En GT skal altså ha litt mer sportslige egenskaper, og det måles ofte etter 0-100 km/t. Den mest kjente GT-bilen til Volkswagen er Golf GTI, og den utgaven som var basert på forrige generasjon av selve folkebilen klarte sprinten på 6,5 sekunder. Dette slår ID.4 GTX, som klarer denne øvelsen på 6,2 sekunder, ifølge Volkswagen.

Dette på grunn av at den også har drift både framme og bak, og totalt byr de to motorene på en samlet effekt på 299 hestekrefter, 79 hk mer enn Golf Mk7 GTI. Men GTX kan ikke kjøres like fort, for her er toppfarten elektrisk begrenset til 180 km/t mot 250 km/t for Mk7 GTI.

Foruten to motorer er det selvsagt også andre ting som skiller GTX fra den originale ID.4, som blant annet flere lakkerte karosseridetaljer og eksklusive GTX signaturdetaljer i tillegg til at LED-Matrix-frontlyktene er standard.

ID.4 GTX er utstyrt med det største batteriet på 77 kWh, og har en oppgitt rekkevidde på inntil 475 kilometer.

Rent prismessig blir den heller ikke så mye dyrere enn ID.4 Pro, den utgaven som er utstyrt med 77 kWh, en oppgitt rekkevidde på 517 kilometer og 204 hk. Denne starter på 407.300 kroner, mens ID.4 GTX har en startpris på 452.600 kroner inkludert frakt- og leveringsomkostninger til Oslo.

Til tross for at GTX-utgaven i utgangspunktet er godt utstyrt tilbyr Volkswagen hele sju ulike utstyrspakker som kundene kan velge mellom.

Volkswagen Norge har altså fått levert de første eksemplarene, og kan opplyse at de første bilene vil være på plass hos norske forhandlere i nær framtid. Men kundene må fortsatt smøre seg med litt tålmodighet, for de første kunde-utleveringene er forventet mot slutten av sommeren.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter