Beckham inn i selskap som bygger om klassikere til elbiler

Det tidligere fotball-idolet David Beckham skrur seg selv inn i den elektriske bilindustrien.


Gamle fotballstjerner blir raskt glemt, men alle regler kommer som kjent med sine unntak. Et av disse er helt klart den tidligere engelske landslagsspilleren David Beckham, kjent for sine lissepasninger, skrudde frispark og ikke minst et utseende og utstråling man vanligvis finner i Hollywood.

Men Beckham gjør ikke som mange av sine tidligere lagkamerater som flyter på tidligere suksess som en eller annen såkalt ekspertkommentator eller middels trener, men kjører videre med store prosjekter både på og utenfor fotballbanen.

Det siste på banen er det amerikanske soccerlaget i solfylte Miami, som han er både medeier i og president av. Inter Miami skal kjempe om heder, ære og titler i MLS, men en langpasning over dammen kjemper et helt annet selskap en annen kamp.

Vi har tidligere skrevet om britiske Lunaz, dette fantastiske selskapet som kjemper for at gamle klassikere skal få leve også inn i en elektrifisert framtid.

Grunnlegger heter David Lorenz, og dette er en mann som virkelig fortjener prisen som århundrets pappa (sorry, 4-barnspappa Beckham). For grunnen til at han etablert selskapet er nemlig denne:

‒ At Luna, datteren min, ikke kan kjøre en Mercedes-Benz 190SL når hun er gammel nok, er en tragedie. Uten Lunaz, ville det vært virkeligheten hennes, har Lorenz tidligere sagt.

Navnet Lunaz hedrer da også datteren, som takket være pappaen nå kan få muligheten til å kjøre den gamle tyske klassikeren.

For sammen med tidligere formel 1-ingeniør Jon Hilton traff de perfekt på timingen. Så etter at de og noen få medhjelpere kastet seg over den første bilen i 2019, og har det virkelig ballet på seg. På tre år har de rukket å gi gamle biler fra Range Rover, Bentley, Rolls-Royce og Jaguar elektriske drivverk, og de har til og med stukket av med en Top Gear-pris for en fantastisk helelektrisk versjon av Bentley Continental Flying Spur fra 1961.

Siden oppstarten har de rekruttert spesialister fra en rekke store selskaper, inkludert Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce, McLaren, Renault Formula 1, Prodrive, Ferrari og Cosworth, og det er nå rundt 250 medarbeidere som jobber for fullt. Og de regner med å doble dette tallet innen 2024.

De har også rekruttert på eiersiden, hvor Beckham er en av de nye eierne som nå har kommet til.

‒ Lunaz representerer det aller beste av britisk oppfinnsomhet innen både teknologi og design, sier Beckham.

‒ Jeg er med på grunn av jobben de gjør med å gjenopprette noen av de vakreste klassiske bilene gjennom oppgraderinger og elektrifisering. David Lorenz og hans team av ingeniører i verdensklasse bygger noe veldig spesielt, og jeg ser fram til å være en del av veksten, legger stjernen til.

Og Lunaz trenger ikke å være bekymret for sin nye investor. Beckham er nemlig kjent for sin umettelige trang, og gode smak, på biler, og skrytelisten består av merker som Lamborghini, Ferrari, Bentley, Rolls-Royce, Aston Martin, McLaren, ja, han har til og med eid en 1969-modell Porsche 911.

Lunaz har minst like god smak, og vi nevnte altså den som fikk en pris fra Top Gear. Den må vi selvsagt se et bilde av:

Dette er altså den foreløpig siste kreasjonen til Lunaz, og er en 1961-modell av Bentley S3 Continental Flying Spur av H.J Mulliner. Dette er bare en forsmak på det som venter, for Lunaz skal også lage Bentley Continental S1, S2, S3 som både 2-dørs og 4-dørs, i tillegg til at de også vil tilby de enda sjeldnere Continental Drophead Coupé.

Men prisen er ikke like hyggelig, for den starter på 350.000 pund.

Det har nok Beckham råd til, og nå som han er en av eierne bør han også kunne snike i eventuelle køer, og dermed sikre seg noen klassikere som også de mange barna kan få oppleve i framtiden.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter