Polestar 3 er en bunnsolid bil, og er spesielt sikker for barna. (Fotos: Euro NCAP)

Polestar 3 med ny standard for barnesikring

Euro NCAP har kjørt en ny runde med kollisjonstester, og Polestar 3 hevet like godt listen for barnesikkerhet sammen med BYD Sealion 7.


Euro NCAP har selvsagt fått med seg at SUV-modellene stadig blir mer populære, og tall fra Global Data viser at 54 prosent av alle nybilene som ble solgt i fjor var disse litt mer høyreiste bilene. Totalt ble det registrert 74,6 millioner nye biler i verden i 2024. 

Det betyr at stadig flere familier går for SUVer, og i tillegg til å være høyreiste har de også store bagasjerom og er dermed praktiske. Det igjen betyr at sikkerheten for barn er ekstra viktig i en slik. 

-->
Polestar 3 er en 5-seters storesøster i den ganske unge familien, og ifølge Euro NCAP er denne også en utfordrer til storselgeren Tesla Model Y. Og det skal iallfall ikke stå på sikkerheten for de minste. 

3’eren satte nemlig ny rekord for beskyttelse av barnepassasjerer, og her nærmet den seg perfekt med en score på 93 prosent. Euro NCAP sier at dette er den høyeste scoren av alle bilene testet de siste ni årene, og legger til at resultatet blir enda mer imponerende ettersom bilen er vurdert under de nyeste protokollene – de mest krevende til dags dato.

Den tidligere rekorden for barnesikkerheten testet etter de nye og tøffere kravene lød på 92 prosent, og den ble satt av Audi Q6 e-tron i fjor. Også BYD Sealion 7 oppnådde 93 prosent under den siste testrunden, men var ikke like imponerende som Polestar 3 på de tre andre feltene. 

Den svenske bilen som er søstermodell av nye Volvo EX90 er også blant de bedre på beskyttelse av voksne i bilen, av utsatte medtrafikanter og sikkerhetsassistenter. Totalt fikk selvsagt Polestar 3 de ettertraktede 5 stjernene.

Men det var altså i Child Occupant-testene den storimponerte, og Euro NCAP sier at den scoret bra både med 6 og 10 år gamle dummies. Den viser også tydelig statusen til kollisjonsputen foran når et bakovervendt barnesete er montert på passasjersetet foran, og har et deteksjonssystem som hindrer sjåføren i å låse bilen hvis et barn blir stående i bilen, forklarer Euro NCAP. 

– Polestar 3s ytelse i Child Occupant-testene er fristende nær en perfekt poengsum og viser hvordan en forpliktelse til sikkerheten til alle passasjerer kan lønne seg ved å gi enestående beskyttelse i tilfelle en ulykke, sier Aled Williams, programdirektør ved Euro NCAP.

– Bilprodusenter fortsetter å møte utfordringen med å gjøre kjøretøyene og veiene våre tryggere, og Polestar fortjener anerkjennelse for å sette en ny standard, uansett hvor liten forbedringen kan virke.

Euro NCAP har altså fått med seg framveksten til SUV-modellene, og testet hele seks slike under den ferskeste runden. 

BYD Sealion 7 matchet altså Polestar 3-scoren for barnebeskyttelse, men lå hakket bak i de tre andre kategoriene. Uansett er dette også en veldig sikker elbil, og kan skryte av 5 stjerner i kollisjonstesten. 

Det er også Cupras nye Terramar, som det spanske bilmerket tilbyr som en konvensjonell bensindrevet modell eller en plug-in hybrid som Euro NCAP testet, og denne presterte også så bra at det vanker 5 stjerner. 

Det samme kan Geely EX5 også skryte av, men her sier Euro NCAP at den elektriske SUVen fra Kina mistet poeng i Child Occupant-testen ettersom systemet for «barneoppdagelse» ikke klarte å oppfylle Euro NCAPs strenge krav til advarsel og intervensjon. 

En annen høyreist kineser, Hongqi E-HS9, er også så solid at det ble 5 stjerner, og det er også Jaecoo 7 PHEV. Begge disse fikk toppscore til tross for at Euro NCAP avdekte noen svakheter. 

– Med så mange nye SUVer som går inn i et stadig mer konkurranseutsatt marked, hjelper Euro NCAPs tester forbrukere med å navigere i en av de mest kompliserte kjøpsbeslutningene de vil møte, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær Euro NCAP.

– Kinesiske merker utvikler og lanserer nye bilmodeller i et forrykende tempo, med mange som scorer maksimalt m fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetsvurdering. Imidlertid antyder problemer oppdaget under testene potensielle produksjonsproblemer som ikke bør neglisjeres om kinesiske produsenter ønsker å beholde sikkerhetsstandardene som er utbredt i Europa.

Til slutt testet de også siste generasjon Audi A6, partnermodell til Audi A5 2.0 TDI som Euro NCAP testet i fjor. Familiebilen, tilgjengelig som Avant eller Sportback, fikk 2024 en 5 stjerners sikkerhetsvurdering.

Slik scoret de seks SUV-modellene samt Audi A6:

Les også:

Hva tenker du