Det er duket for en tredje utgave av Polestar 3, og denne har kun en motor mot to hos de to andre som har vært tilgjengelig. (Fotos: Polestar)

Polestar 3 med enda mer rekkevidde

På samme tid som de aller første Polestar 3 ble levert kunder dukket det også opp en versjon kun med bakhjulsdrift, og denne plusser på enda noen kilometer på rekkevidden.


De første kundeleveringene av Polestar 3 skjedde i Göteborg denne uken, og gjør sitt til at det svenske merket nå har tre modeller på markedet.

Og med Polestar 3 er også Norge prioritert, og i løpet av de neste ukene skal kunder både fra Norge og Tyskland få sine splitter nye Polestar 3. Første norske kunde får faktisk sin bil i dag. 

‒ Dette er en viktig milepæl ‒ første leveranser av Polestar 3 til våre kunder, sier administrerende direktør Thomas Ingenlath.

‒ Prøvekjøringer starter på alle Polestar Spaces kommende helg. Tusenvis er invitert til å oppleve vår flotte, luksuriøse ytelses-SUV. Polestar er i ferd med å bli en global aktør med det mest attraktive elektriske produktutvalget.

Fram til nå har det vært mulig å velge mellom to utgaver, en Long range Dual motor og en lignende som en performance-utgave. Førstnevnte har en oppgitt rekkevidde på 631 kilometer, mens den mer ytelsesorienterte utgaven har en WLTP på 561 kilometer.

Begge disse starter på over 800.000 kroner, men holder seg på samme tid under 900.000 kroner før eventuelle tilvalg.

Men nå har det også kommet et tredje valg som kanskje lokker enda flere. Her ramler nemlig startprisen ned til 725.000 kroner, og som en ekstra bonus går rekkevidden opp til 650 kilometer.

Minuset er at denne utgaven kun har en elmotor, for den heter nemlig Long range Single motor.

‒ Med Long range Single motor tilbyr vi kundene våre en ny innstegsvariant av Polestar 3, sier Ingenlath.

‒ Bakhjulsdriften passer med vår ytelsesfokuserte kjøredynamikk, som gjør at bilen skiller seg ut i luksus SUV-segmentet.

Innstegsmodellen som settes sammen både i Kina og USA har den samme batteripakken på 111 kWh og maks ladeeffekt på 250 kW som de to andre versjonene, noe som betyr 10-80 prosent lading på 30 minutter.

Den med bakhjulsdrift bør også ha kjøreegenskaper og komfort som de to andre, for her er det også et sofistikert passivt spjeldsystem som bruker hydrauliske returstopp (HRS) og frekvensselektiv demping (FSD), forklarer Polestar. Dermed skal den beholde den den dynamiske karakteren til Long range Dual motor.

Motoren produserer 220 kW/299 hk og et dreiemoment på 490 Nm, og den nye utgaven klarer 0-100 km/t på 7,8 sekunder. Det bør også gå greit å bremse, for også denne har et Brembo-bremsesystemet.

Det skal heller ikke stå på valgene.

Her er det seks eksteriørfarger, fem interiørvarianter og fire hjulalternativer, og det inkluderer også nye 21-tommer lettmetallfelgene som er i den nye Pro-pakken.

I tillegg kan også Polestar lokke med en Pilot-pakken, og denne hever ifølge Polestar funksjonalitet både når det kommer til førerassistanse og sikkerhet.

Les også:

Debatt