Det er ikke uten grunn at folk flest vil svare Volvo, og da
tenker vi ikke først og fremst på de fremstående støtfangerne svenskene
utstyrte sine biler med på 1970- og 80-tallet. Volvos posisjon som den mest sikre bilen startet allerede på
slutten av 1950-tallet, for da kom nemlig ingeniøren Nils Bohlin opp med et
sikkerhetsbelte med tre punkter. Ja, det bilene fortsatt er utstyrt med.
var PV544 i 1959. I 1972 presenterte Volvo et bakovervendt barnesete, og i
1976 kom de også med barneseter uten rygg og i 1990 med integrerte slike. Et nytt steg tok de i 1991 med sidebeskyttelse på forsetene,
og dette ble fulgt opp av sidekollisjonsputer tre år senere. I 1998 kom så de første Volvo-modellene med whiplash-beskyttelse
og kollisjonsrulleputer langs vinduene, og i 2002 så antirullsystemet kalt ROPS
dagens lys. Året etter fulgte Volvo opp med blindsonevarsler og i 2008 med nødbremsesystemet
City Safety ‒ som i 2010 ble utvidet til også å ta hensyn til myke trafikanter. Siden har de også kommet med frontseter som kan absorbere
trykket under for eksempel en utforkjøring, samt et tilkoblet system som kan
varsle førere om for eksempel glatte veipartier. Dattermerket Polestar har altså mye å leve opp til, og det
akter de også å gjøre.
flere løsninger, og det er kanskje ikke så rart. Merket skal nemlig være en leder
for innføring og utvikling av ny teknologi innad i Volvo Car Group. Polestar 2 er den første helelektriske bilen som er kollisjonstestet, den første som har ny AVAS-teknologi, og den første bilen som er utstyrt med nye kollisjonsputer på frontsiden i konsernet. – Sikkerhet er av største betydning for Polestar, sier
Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar. ‒ Vi er direkte knyttet til Volvo Cars, og med det kommer
deres berømte rykte for fremragende sikkerhetsteknologi. Så selvfølgelig er Polestar-bilene
designet til å være blant de sikreste i verden, og det er vi veldig stolte av. En viktig faktor innen sikkerheten for elbiler som ikke
andre typer trenger å ta høyde for er den store batteripakken, vanligvis plassert
under gulvet.
for skade og stiver opp kroppsstrukturen, men skal også beskytte passasjerene
ved å holde batteriet intakt i tilfelle en kollisjon. Hele pakken er også designet for å redusere visse
vibrasjonsfrekvenser, og demper støy, vibrasjon og hardhet (kjent som NVH). Løsningen sørger også for å koble batteripakken fra resten
av bilen under en eventuell kollisjon, noe som kan være en viktig faktor. Polestar 2 byr også på noe som er kalt SPOC (Severe Partial Offset Crash), og dette er enkelt fortalt en aluminiumblokk som skal hindre at hjulene og andre objekter trenger seg inn i kabinen og mot batteripakken under en frontkollisjon. En annen ting som skiller eksosbilene fra elbilene er at
førstnevnte gjerne har en motor foran som også beskytter under en
frontkollisjon, og for å bøte på dette har Polestar videreutviklet systemet
kalt Front Lower Load Path som beskytter de på innsiden ved en frontkollisjon. AVAS (Acoustic Vehicle Alert System) er en annen ting
forbeholdt elbiler, og dette er lydsystemet som alle elbilene må ha. Polestar 2’s
AVAS er utviklet med eksterne lyder som en del av det akustiske varselsystemet,
og byr på lyder som er gjenkjennelig, ikke-påtrengende og naturlige. ‒ Vi ønsket bevisst at Polestar 2 ikke skulle høres ut som
en robot eller et symfonisk romskip, påpeker Ingenlath. ‒ Vi ønsket veldig naturlige, subtile lyder som gjør
fotgjengere oppmerksom på at bilen beveger seg. Samtidig ønsket vi noe unikt og
enkelt som lar seg identifisere med Polestar. Lyd er en egen vitenskap, og Polestars lyttende ingeniører
har regnet seg fram til de perfekte plasseringene av eksterne høyttalere slik
at de både skal overholde kravene og være komfortable både for de på utsiden og
innsiden. Den kommende elbilen har også nye beskyttelser knyttet til forsetene, kollisjonsputer som er montert på forsetene som skal beskytte de foran på begge sidene i tillegg til forfra. Selvsagt har også Polestar 2 fått det meste av fører- og kollisjonsassistenter
som nye Volvo-modeller også kan skryte av, kjent som ADAS (Advanced Driver
Assistance System). Elbilen introduserer en helt ny generasjon ADAS, og her får
føreren hjelp til akselerasjon, bremsing og styreassistanse helt opp til 130
km/t. Pilot Assist byr også på stedsbaserte forbedringer som justerer mengden
assistanse i akselerasjon basert på bilens faktiske posisjon. ADAS er også et antikollisjonssystem, og Polestar 2’s kan
oppdage objekter i blindsoner og er koblet til styreassistanse og autonom
nødbremsing (AEB). Så Volvo er kanskje mesteren av sikkerhet, men det er en ny utfordrer på gang. Nemlig Polestar 2: Les også:
- Avansert elbil klar for Norge
- Kina kuttet subsidier for dyre elbiler
- Hybriden overgikk sin egen elektriske rekkevidde