Polestar 2 er det ferskeste medlemmet i de eksklusive 600 km-klubben til elbilene. (Fotos: Polestar)

Polestar 2 inn i 600 km-klubben

NAF måler som kjent den praktiske rekkevidden til alle elbilene, og flere av disse har bikket 600 kilometer. Det siste medlemmet i den klubben er Polestar 2.


Det vanligste spørsmålet når det kommer til nye elbiler er hvor lang rekkevidden er, og det er både enkelt og vanskelig å svare på. Det enkle er det offisielle WLTP-tallet som stammer fra typegodkjenningen av bilen.

Problemet er at dette ofte ikke tilsvarer den praktiske rekkevidden i hverdagen, og det er dette NAF tester ut under El Prix. Her kjører de to tester om året, en på vinteren og en på sommeren.

Elbilene bruker som kjent mer energi på vinteren og har dermed mindre rekkevidde, mens El Prix har vist at mange biler faktisk ruller lengre på sommeren enn det WLTP-tallet tilsier.

Under årets sommertest rullet 15 av de 32 elbilene lengre enn 500 kilometer, noe som viser at rekkevidden generelt begynner å bli bra ‒ og at 500 kilometer er i ferd med å bli den nye standarden.

Men noen passerer også den neste drømmegrensen når det kommer til rekkevidde, 600 kilometer. Det inkluderer ikke minst Tesla Model S, som allerede i 2020 banket til med 645 kilometer under El Prix.

Den nye Tesla S LR gruset dette enkelt under årets sommertest, og den nye rekkevidderekorden i El Prix lyder nå på 672 kilometer. Og ikke nok med det.

Tesla har også den bilen som har rullet nest lengst i El Prix, og det er Tesla Model 3 Long Range AWD. Da den ble testet sommeren 2021 sa det ikke stopp før den hadde bikket 654,9 kilometer, og dette er altså en elbil med «kun» en oppgitt WLTP-rekkevidde på 614 kilometer.

2020-versjonen av Tesla 3 LR er også medlem av 600 km-klubben med 612 kilometer, likeså Ford Mustang Mach-E Long Range RWD som sommeren 2021 klarte 617,9 kilometer.

Og den aller siste elbilen som tilhører den eksklusive klubben er Polestar 2 Long range Single motor, for under årets sommertest klarte den å rulle 601,7 kilometer før det var stopp.

Så hvordan er det mulig ‒ for dette er altså en elbil som så sent som i 2021 «kun» rullet 467 kilometer. Vel, det åpenbare svaret er hyppige programvare-oppdateringer og at de to single motor-versjonene har skiftet fra forhjuls- til bakhjulsdrift.

‒ Med oppdaterte Polestar 2 har vi gått under overflaten. Den elektriske drivlinjen har fått betydelige oppgraderinger av teknologiske og mekaniske komponenter. Resultatene i El Prix, en rute med blandet kjøring og en høydeprofil der man klatrer flere tusen høydemeter, understreker at dette er den beste Polestar 2 til nå, sier Alexander Hørthe, daglig leder i Polestar Norge.

Med inntoget av OTA, Over The Air-oppdateringer, har det åpnet seg en ny verden for bilprodusentene ‒ og bileierne. For her har bilmerkene mulighetene til å fikse feil og introduserte nye løsninger med et eneste tastetrykk ‒ og uten at bileierne trenger å ta bilen til verkstedet.

Og Polestar har sammen med Volvo utnyttet dette maksimalt, og ruller ut nedlastbare programvareoppdateringer i et heseblesende tempo. Nylig kom versjon 2.9 som blant annet har en forbedret rekkeviddeassistent, og denne lar føreren følge med på energiforbruket de siste 20, 40 og 100 kilometer.

Den estimerte rekkevidden i appen har også en forbedret algoritme, som nå tar hensyn til endringer i omgivelsene og andre faktorer som påvirker effektiviteten til bilen.

‒ De digitale tilkoblingene i Polestar 2 muliggjør kontinuerlig utvikling og forbedring av funksjoner. Siden vår første OTA-oppdatering i 2020, har vi lansert 15 versjoner med optimalisering av rekkevidde, effektivitet, tilkobling og kjøreopplevelse, sier Hørthe.

Resultatet er altså en Polestar 2 som ikke bare passerer grensen på 500 kilometer, men nå også 600 kilometer uten at de har økt batteripakken voldsomt. Det er nemlig forbruket som er den store forklaringen, og i år snittet Polestar 2 på pene 13,9 kWh/100 km under El Prix.

Og det er mer i vente, ifølge Polestar selv.

For de har allerede annonsert at samtlige varianter av Polestar 2 fra modellåret 2024 får nye elektriske motorer, økt batterikapasitet og invertere med betydelig forbedret effektivitet og effekt.

Så får vi se om den nye drømmegrensen er innen rekkevidde, for etter 600 kommer som kjent 700. Den har foreløpig ingen krysset under El Prix.

PS! Den elbilen med lengst WLTP-rekkevidde av de nærmere 100 bilene som har deltatt i El Prix, Mercedes-Benz EQS 580 4Matic med en oppgitt rekkevidde på 645 kilometer, var 4 små kilometer unna å bli medlem i 600 km-klubben da den ble testet i fjor sommer. Så ja, den stoppet på ergerlige 596 kilometer.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter