Polaris hinter om elektrisk framtid

Polaris gjør seg nå klar for en fornyet elektrisk satsing, og pirrer med en ny el-UTV.


I september kom Polaris med en viktig nyhet. Produsenten hadde nemlig signert en 10-års lang avtale med Zero Motorcycles, det amerikanske motorsykkelmerket som brøytet vei for elektriske drivverk for tohjulinger.

Allerede i 2006 kunne Zero vise fram sin første prototype av el-MC, og kan i dag tilby et bredt spekter av helelektriske motorsykler. De har med andre ord utviklet elektriske drivverk i over 15 år, og dette skal også Polaris dra nytte av.

-->
Polaris har selvsagt sin egne elektriske plan som skal sørge for helelektriske terrengkjøretøy og snøscootere, hvor også Zero skal spille en viktig rolle.

Men det er ikke slik at Polaris selv står helt på bar bakke når det til elektriske drivverk.

For bare få år etter at Zero var i gang kom også Polaris med sin første elektriske utgave av UTV-modellen Ranger, og det er denne som nå skal få seg et elektrisk løft sammen med Zero. Om alt går alt etter planen kommer den nye utgaven av Ranger EV på markedet ved årsskiftet.

‒ Vår rEV’d Up-strategi setter oss i stand til å definere enda et kapittel innen innovasjon i powersport, sier Mike Speetzen, fungerende administrerende direktør i Polaris.

‒ Med den økende interessen for elbiler investerer vi i elektrifisering for å dekke behovene til både nåværende og framtidige kunder, og helt nye elektriske Ranger er et resultat av vår satsing som skal lede bransjen framover.

Polaris har tidligere meldt at de utvikler flere helelektriske produkter, og i tillegg til terrengkjøretøy skal også snøscootere få elektriske drivverk fra Zero. MC-produsenten skal i tillegg levere både programvare og maskinvare til disse.

‒ Styrken i vårt partnerskap med Zero Motorcycles og våre egne investeringer i elektrifisering gjennom FoU (forskning og utvikling), gjør oss i stand til å utnytte framskritt innen elektriske drivlinjer og ytelser for å drive terreng-industrien inn i framtiden, sier Mike Donoughe, teknisk sjef hos Polaris.

‒ Dette kommer til å bli en av de mest teknisk avanserte terrengkjøretøyene på markedet, og forsterker Polaris 'posisjon som innovasjonsleder innen powersport.

Ranger-modellen er altså en UTV (Utility Terrain Vehicles), små terrengkjøretøy med to seter ved siden av hverandre som kjøres akkurat som en bil. Disse må ikke forveksles med ATV (All Terrain Vehicle), som har motorsykkelratt og sitteplasser bak hverandre.

Slik ser UTV-modellen Polaris Ranger 1000 Nordic ut:

Og dette er ATV-modellen Polaris Sportsman Touring 570:

Les også:

Les mer om:

Nyheter