I Norge har vi noe som heter Norsk elbilforening. Disse
prøver å samle de norske elbilistene, og jobber for å få folk over til elbiler
og deretter inn i foreningen som betalende medlemmer. De er selvsagt opptatt av at det legges best mulig til rette
for elbiler og de fordelene disse har, noe som selvsagt er fair nok.
høres ut som en kopi, og som også jobber med at det legges til rette for
elbiler. Electrify America vil altså spre elbilenes budskap, og skal
dermed prøve å overbevise bensinfrelste amerikanere til å gå over til elbiler.
Det er sikkert en tøff jobb. Men det er en stor forskjell mellom Norsk elbilforening og
Electrify America. For mens den norske interesseorganisasjonen er medlemsstyrt,
er den amerikanske eid av Volkswagen-gruppen (VAG). Det gir en umiddelbar gedigen fordel ‒ nemlig cashflyten. VAG USA støtter altså Electrify America økonomisk, som på
sin side kan spytte inn milliarder i prosjekter som skal gjøre den amerikanske
elbil-infrastrukturen enda bedre. Og det gir ganske så imponerende resultater.
Stable Auto i San Francisco, og dette skal føre til verdens første kommersielle
helautomatiske ladestasjon. Det er snakk om en hurtigladestasjon med to ladepunkter på 150 kW fra VAG, og som altså blir utstyrt med robotarmer og teknologi fra Stable som sørger for den helautomatiske ladingen. Stasjonen skal settes opp i tilknytning til en Stable-stasjon,
og både selvkjørende elbiler og vanlig elbiler kan benytte seg av denne automatiske
løsningen. ‒ Vi tror at en pålitelig, kraftfull ladeinfrastruktur for
elektrisk kjøretøy er avgjørende for en rask aksept av elbiler i USA, og
erkjenner at grunnleggende løsninger som hurtiglading kan tilpasses
forskjellige ladebehov, sier Wayne Killen, en direktør i Electrify America. Ikke minst blir automatiske ladeløsninger viktig når selvkjørende biler inntar gatene, og de første slike er ventet fra de som tilbyr biler fra store bilflåter.
spesielt med tanke på flåter, og skreddersydde lademuligheter for selvkjørende elbiler
vil være avgjørende for å utvikle dette. Vi er glade for å samarbeide med
Stable slik at vi kan være i forkant ved å lære mer og utvikle disse
ladeløsningene, sier Killen. Om alt går etter planen vil Electrify America og Stable kunne åpne verdens første kommersielle helautomatiske ladestasjon en gang tidlig neste år, og så får vi bare håpe at dette finner veien til Norge ganske så raskt deretter. Men VAG er langt fra de første som har tenkt på automatisk lading, og faktisk testet Tesla dette ut allerede i 2015. Slik så det ut: For ganske nøyaktig ett år siden viste det tekniske
universitet i Graz fram en laderobot, og denne skal fungere på alle elbilene
uansett type. Robotarmen ser hvor kabelen skal inn, og våkner deretter til
liv. Her viser de teknologien med en BMW i3. I framtiden kommer det også trådløs lading til elbilene, og
blant annet planlegger Oslo kommune å sette opp ladeplater for elektriske
drosjer. Hovedstaden vil at drosjene skal være utslippsfrie etter 2023, og det finske
ladeselskapet Fortum skal utvikle ladeplater som skal lade disse trådløst med
en hastighet på 75 kW. Slike trådløse ladeplater vil komme også til privatmarkedet,
og i framtiden kan de som har en lukket garasjeplass bare parkere elbilen over
ladeplaten og dermed blir den ladet. Enda mer imponerende er noe blant annet Statens vegvesen har
utredet, nemlig elektriske veier. Vegvesenets prosjekt het ELinGo, og de utredet
flere forskjellige måter å bygge veier som skal bidra til mindre utslipp. Prosjektet ble avsluttet i fjor, og her kan du se en video som viser ELinGO. Les også:
- Verdens største ladbare skip er norsk
- Smekre Karma GT Pininfarina vises fram
- Sjekk ut fem legendariske modeller