Pirrer med en ny Polo GTI

Volkswagen har nylig lansert en ny Polo, og snart er det også duket for en ny GTI-versjon.


Siden Volkswagen lanserte sin lille bybil i 1975 har de satt sammen over 18 millioner Polo’er, og den har for lengst slått følge med storesøster Golf også over i de langt mer sportslige rekkene.

Faktisk har lille Polo markert seg mer enn en gang i motorsporten, og blant var det en Polo GTI-versjon som sørget for at Petter Solberg og Johan Kristoffersson ble lagverdensmestere i rallycross. Både pappa Solberg og sønnen Oliver har også notert seg for klasseserie i rally-VM med en Polo GTI R5, noe også Ole Christian Veiby har klart.

-->
Så da Volkswagen nylig avduket en ny Polo, forventet vi selvsagt også en GTI-versjon. Og den kommer.

Volkswagen feirer nå et legendarisk GTI-treff i Østerrike som har utviklet seg fra at noen entusiaster møttes i 1982 til å bli en real folkefest over fire dager, og det gjør de ved å vise fram en splitter ny Polo GTI.

Nå vil de ikke avsløre så veldig mye rundt den kommende modellen, for de har planlagt en verdenspremiere av modellen i juni.

Men før den tid får vi en liten sniktitt på den nye GTI-bilen gjennom et par tegninger.

Tradisjonelt snakker vi altså om den mest sportslige utgaven av Polo, som inkluderer forhjulsdrift og et sportslig chassis som skal sørge for morsomme kjøreegenskaper.

Det nye utgaven kommer også til å nyte godt av all den nye teknologien og løsningene den nye Polo-utgaven er utstyrt med, og blant nyhetene til denne kan vi nevne Digital Cockpit (digitale instrumenter), et infotainment-system og et nytt multifunksjonsratt.

Nye Polo kan også kobles til nettet via et innbygd eSIM og har mulighet for trådløs «App-Connect». Klimainnstillingene på 2-soners Climatronic styres fra touchskjermen, slik som i de større modellene.

Den nye utgaven er selvsagt også utstyrt med en rekke nye førerassistenter, og kan som nye Golf skilte med Travel Assist som gjør bilene litt mer selvkjørende.

Hva dette resulterer i for Polo GTI vet vi ikke ennå, men det vi iallfall vet er at det kommer en ny utgave som har en front som ser slik ut:

Les også:

Les mer om:

Nyheter