Italienske Pininfarina har kommet med det som er en av historiens aller råeste gatelovlige biler, nemlig den helelektriske Battista. Her snakker vi om et villdyr med 1.900 hk og 2.340 Nm, og det åpner for 0-100 km/t på under 2 sekunder.
Så ja, ta den Formel 1-biler, dere har ikke en sjanse!
Men Pininfarina har mer på gang, for de har lyst til å lage mer enn bare ekstreme hyperbiler. De har for eksempel lyst til å bygge en LUV, en bil som langt flere enn hypergjengen vil elske.
Mer eksakt noe som en Pura Vision, en elektrisk høyreist luksuriøs bil, og dermed har vi også en betegnelse for den. Dette er en e-LUV, en elektrisk Luxury Utility Vehicle.
Dette er en designvisjon, og her finner vi en elegant silhuett, dramatiske proporsjoner og rene overflater. Den skal ta Pininfarinas berømte biler fra fortiden og løfte disse inn i framtiden.
Pura er en skulptur med fire hjul, med et lavt panser som omringes av både rene linjer og markante linjer. Så her er det motsetninger så det holder.
Bilen er inspirert av det ikoniske Cisitalia fra 1947 –
det første kjøretøyet som kom inn i Museum of Modern Arts (MoMA) sin samling i New York.
Eksteriøret har også dristige proporsjoner mellom førerhus og bakparten som skaper en umiskjennelig tilstedeværelse, kan Pininfarina selv fortelle.
Pura Visions hytte og søyleløse sedandører med tre åpninger skal også gi ubegrenset tilgang til den romslige 2+2-kabinen, legger de til.
Bilen er også inspirert av det ikoniske søyleløse designet til Lancia Florida, som ble stylet av Battista Farina på 1950-tallet og som var inspirasjonen bak den nylig avdukede engangsutgaven kalt Battista Cinquantacinque.
Utvendig har visjonen selvsagt en masse detaljer som Pininfarina er kjent for, inkludert et anodisert aluminiumsbelte rundt drivhuset som starter ved frontruten og gir en elegant bue rundt Pura Vision.
Inne i kabinen er det selvsagt en masse luksus kombinert med teknologi, slik som mykt semianilinskinn og et sentralt display som heves fra konsollen når det behøves.
Det er også høyttalere i hodestøttene som gir individuelle lydsoner for hver enkelt passasjer, og siden dette er en luksusbil er det også en integrert vinkjøler mellom de to baksetene. Såpass må det selvsagt være for en LUV-bil.
Pura har siden den ble vist fram på Monterey Car Week i august i fjor høstet mye skryt, og ble nylig hedret med en prestisjetung 2024 iF Design Award for sin innovative kombinasjon av tidløs design og futuristisk tilkoblet elektrisk luksus.
Nå har den også gjort unna sin europeiske debut, for i helgen ble den vist fram ved Comosjøen, på Concorso d'Eleganza Villa d'Este.
Her vant Battista designprisen tilbake i 2021, og skrev dermed historie. Det var nemlig den aller første elbilen som fikk prisen, så Pininfarina har gode grunner til å besøke denne Concours-utstillingen.
‒ Vi er veldig stolte og glade for å bringe Pura Vision hjem til Italia, sier Dave Amantea, Chief Design Officer hos Automobili Pininfarina.
‒ Dette designkonseptet representerer den dristige framtidige retningen til Automobili Pininfarina.
Så det blir med andre ord spennende å se hva de følger opp med, for Pininfarina gjør som kjent ingenting halvveis.
Her er bilen som nok spredde litt ekstra elektrisk kjærlighet på utstillingen, e-LUV-modellen Pininfarina Pura Vision:
Les også: