Mercedes-AMG vil hylle de gamle fartsbilene, og de gjør det på mest mulig måte. For på kanskje verdens mest kjente racerløp, Monaco Grand Prix, dukker de opp med en skikkelig retro-fartsbølle.
Og ikke tro at dette bare et konsept sånn litt på gøy, for Mercedes-AMG PureSpeed er faktisk en sniktitt på en kommende serie kalt Mercedes-Benz Mythos. Ja, en som kommer i et veldig lavt antall eksemplarer ‒ 250 biler.
Om du ikke har fått det med seg, årets Monaco Grand Prix kjøres til helgen, og Mercedes har altså med seg noe veldig spesielt til fyrstedømmet.
‒ Konseptet Mercedes-AMG PureSpeed gir et glimt av det som sannsynligvis er den mest direkte måten å oppleve ytelse og kjøreglede på, sier Michael Schiebe, styreleder i Mercedes-AMG.
‒ Radikalt åpent, verken tak eller frontrute skiller de to passasjerene fra elementene. Du kan oppleve lys, luft og lidenskap ufiltrert med alle sansene dine. Som konseptet til vårt første Mythos-kjøretøy, legemliggjør det det høyeste nivået av eksklusivitet. Designelementer som HALO skaper også en Formel 1-følelse. Det er derfor ikke noe bedre sted for verdenspremieren enn Monaco.
Tyskerne sier at konseptet skal feire den unike tradisjonen til Mercedes-Benz med ren og kompromissløs racerbildesign, innovative materialer og moderne teknologi. Mythos-serien blir kun tilgjengelig for de mest dedikerte entusiastene og samlerne.
PureSpeed er altså inspirert av legendariske racerbiler kombinert med de aller siste tekniske løsninger, og blir en kjøremaskin uten sidestykke.
HALO-systemet kjenner vi fra F1 som beskyttelsesammen rett foran hodet til føreren, og erstatter den konvensjonelle A-stolpen på konseptet. Akkurat som i F1 skal den beskytte både fører og passasjer i bilen.
På innsiden er det et unike farge- og utstyrskonsept, selvsagt med en spesielt tilpasset klokke som kommer fra IWC Schaffhausen.
Selve designet er inspirert av hyperbilen Mercedes-AMG One og har en ekstremt lav silhuett, og her er det selvsagt eksponert karbon og runde former. Ja, selv på de spesielle felgene kan man se karbon.
Det er en lav front og et langt panser som selvsagt har ekstra luftuttak, og det er også små, gjennomsiktige deflektorer foran og på sidene som skal lede vinden over cockpiten.
Det er også aero flics på sidene, mens bakenden er ganske kort og avrundet.
Det er en rekke andre designdetaljer som hyller motorsporten.
De to flygende støttebenene bak setene nikker til legendariske racerbiler som 300 SLR, en bil som Stirling Moss og Denis Jenkinson vant italienske Mille Miglia med i 1955. De hadde da en snittfart på utrolige 157 km/t, og rallyet ble altså kjørt på offentlige veier. Og vi kan bare tenke oss hvordan de veiene var for rundt 70 år siden.
Fargen har en gradient fra Le Mans rød til grafittgrå med svart AMG-mønster – og dette henspiller på fargevalget til Mercedes-bilen som vant Targa Florio-løpet på Sicilia i 1924. Den ble malt rød, som typisk var forbeholdt italienske kjøretøy, mens tyske racerbiler tradisjonelt ble malt hvit på den tiden.
Grunnen var ganske så spesiell.
For om fansen så en rød bil måtte de holde seg unna, det var jo en italiensk bil, men om det for eksempel kom en hvit var det ikke så farlig om de hindret den litt. Så ja, det gikk for seg i gamle dager.
Med en rødmalt Mercedes kunne Christian Werner ratte inn til seier etter 6,5 timer og 432 kilometer, og tallet 10 på konseptet hyller da også bilen som vant Targa Florio for akkurat 100 år siden.
Her er en masse bilder av den ville retro-bilen som Mercedes-AMG har laget, konseptet Mercedes-AMG PureSpeed: