Her er Kia EV3, en lillesøster til EV9. (Fotos: Kia)

Lille Kia EV3 lokker med stor rekkevidde

Kia har vist sin femte elbil, og denne er en lillesøster i familien. Og det skal ikke stå på rekkevidden.


Kia startet sin elektriske reise med elbilutgavene av Soul og Niro, og har tatt det andre steget med den rene el-serien EV. To slike er allerede på plass, sedanen EV6 og SUV-modellen EV9, og snart følger også en lillesøster i form av EV3 etter.

For Kia tråkker nå inn i den mer kompakte SUV-klassen, og EV3 som har flere likheter med flaggskipet og SUV-storesøster EV9 åpner for nye og større kundegrupper.

-->
Dette er en bil som er 4,30 meter lang, 1,85 meter bred, 1,56 meter høy og med akselavstand på 2,68 meter. Til sammenligning er Kia EV9 over 5 meter lang og 1,78 meter høy, så dette er en ganske kompakt SUV-utgave.

Kia EV3 er satt sammen på E-GMP-plattformen, og bruker Kias 4. generasjons batteriteknologi. EV3 Standard-modellen kommer med et batteri på 58,3 kWh, mens EV3 Long Range-varianten har et 81,4 kWh stort batteri.

Begge er utstyrt med en 150 kW/283 Nm elektrisk motor, og dette åpner for 0-100 km/t på 7,5 sekunder og en toppfart på 170 km/t.

‒ Ved å tilby banebrytende design, en bransjeledende elektrisk drivlinje og praktiske, innovative løsninger, tar EV3 sikte på å utvide Kias eksepsjonelle EV SUV-opplevelse til et bredere publikum, sier Ho Sung Song, president og administrerende direktør i Kia.

‒ Med en WLTP-rekkevidde på opptil 600 kilometer og hurtiglading, adresserer EV3 vanlige bekymringer rundt elektriske kjøretøy. Det vil berolige de som kanskje har vært nølende med å bytte til elektrisk mobilitet og vil lede masseadopsjonen av elbiler.

Volvo Norge har fått en pangstart på den nye lille elbilen EX30 som nå er blant de aller mest populære nybilene, og Kia Norge er spente på hva EV3 vil bety.

‒ Dette er en spennende bil for det norske markedet og en viktig utvidelse av modelprogrammet vårt, sier kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge, Christian Lagaard.

‒ Den er stor nok til å kunne være bil nummer en for mange. Internt kaller vi den bare for baby EV9. For det er på mange måter dette EV3 er. Svært mye av det gode fra EV9 gjort om til en mer kompakt, men også komplett pakke kalt EV3.

Kias kjører nå på med noe de kaller «Opposites United», og bilene skiller seg markant fra den store hopen av nybiler som har et ganske likt aerodynamisk design.

‒ EV3 viser hva designfilosofien vår er. En kombinasjon av leken design kombinert med gjennomtenkt funksjonalitet. Selv om det er kompakt, omslutter det inspirerende eksteriøret en åpen innvendig plass som legger vekt på en avslappende reise, sier Karim Habib, konserndirektør og leder for Kia Global Design.

‒ Bilen oppleves som veldig romslig og ikke minst luftig. Bagasjerommet og bakseteplassen vil overaske mange positivt. Det er flere detaljer som trekker bilen opp i premium-segmentet. Blant annet mye bruk av stoff i interiøret bidrar til et eksklusivt preg som mange nok kommer til å like, tror kommunikasjonssjefen.

Utvendig er EV3 ganske lik EV9 med mange av de samme løsningene, inkludert lysene og det fallende flate taket.

På innsiden har målet vært å få komfortabel plass til fem personer, og ifølge Kia selv vil baksetet oppleves som romslig sammenlignet med konkurrentene.

Det er også en midtkonsoll foran som byr på et skyvebord over en ganske romslig oppbevaring, og det er også en justerbar omgivelsesbelysning og en avslapningsmodus som bør gjøre ladestoppen ganske behagelig.

Rent praktisk byr EV3 på en 25 liters frunk og et 460 liters bagasjerom, og på toppen er det også et justerbart 2-lags bagasjebrett som gir over 140 mm lastehøydefleksibilitet, forklarer Kia.

Foran er det en lav og bred skjerm kjent fra EV9 som strekker seg nesten til midten av dashbordet, noe som også gir forsetepassasjeren tilgang til underholdnings- og navigasjonsfunksjoner.

Og ja, Kia har også beholdt fysiske knapper for flere viktige funksjoner, og det er også et 12-tommers Head-up Display.

Videre kan Kia opplyse at mange funksjoner, som kjøremodus, cruisekontroll, underholdning og navigasjon, kan nås og kontrolleres med et enkelt trykk på rattknappene. Det er også en rad med knapper under den sentrale skjermen for ting som kart, media og konfigurasjoner.

Det bærekraftige er selvsagt også ivaretatt, og EV3 er utstyrt med mye resirkulert stoff for eksempel på seter, taktrekk, dørarmlener, gulvmatter og bagasjebrett.

‒ Kia EV3 er designet og konstruert for å møte behovene til kunder som ønsker en bil som løser hverdagsbehovene, sier Spencer Cho, visepresident og leder for global forretningsplanlegging.

‒ Den gir en av de beste kupe - og bagasjestørrelsene i sin klasse, mens vår fleksible E-GMP-arkitektur leverer en av klassens beste rekkevidde. Med EV3 har Kia redefinert EV SUV-segmentet for å skape en kompakt modell som er omfattende utstyrt med innovativ teknologi og funksjoner.

EV3 Long Range åpner for en estimert rekkevidde på opptil 600 kilometer, mens standardutgaven skal klare over 400 kilometer.

Du får ikke slappet av altfor lenge under en ladeøkt, for 10-80 prosent er oppgitt til rundt 31 minutter. EV3 åpner også for V2L, noe som betyr at bilen kan drive eksterne enheter slik som en bærbar datamaskin.

Kia EV3 kommer selvsagt med ADAS-teknologi som hjelper til med selve kjøringen, men også ting som eDTVC (Electric Dynamic Torque Vectoring Control) som skal gi jevn kraftoverføring. Av assistenter har bilen ting som Forward Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Highway Driving Assist og Reverse Parking Collision-Avoidance Assist.

Også Remote Smart Parking Assist er på plass, noe som betyr at det er mulig å parkere bilen uten at det er en person fysisk i førersetet. Bilen har selvsagt også en digital nøkkel, så her kan du til og med bruke smartklokken til å låse opp EV3.

Det er også mulig å justere den regenerative bremseteknologi slik at bilen selv bremser mer eller mindre når gasspedalen slippes, og dette åpner for 1-pedalskjøring.

Når det gjelder underholdning åpner EV3 for strømbart innhold og til og med arkadespill, og lydkvaliteten sørger et Harman Kardon-lydsystem for.

‒ Biler er ikke lenger bare et transportmiddel, men en utvidelse av vårt «livsrom». EV3 er utviklet med en rekke kundesentrerte innovasjoner, og tilbyr kundene våre en oppslukende opplevelse takket være førsteklasses strømmetjenester og klasseledende lydsystem, sier Chang Sung Ryu, Senior Vice President og Head of Global Brand & CX.

EV3 blir også den første EV-modellen tilgjengelig med Kias AI Assistant-teknologi, som nylig debuterte på den sportslige sedanen Kia K4. Her er det mulig å både komme med kommandoer og både snakke til og med taleassistenten, som ifølge Kia også vil støtte og inspirere brukere når de utforsker verden.

Kia har så langt ikke sagt noe konkret om verken pris eller når den er på plass, men sier at den først skal introduseres i Korea i juli og deretter følger Europa i 2. halvdel av 2024.

Her er flere bilder:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Kia Kia EV3