Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler for landets sjef.


En presidentbil har litt av en oppgave. De skal representere, de skal kommunisere og ikke minst skal de beskytte.

Over i Frankrike har Peugeot, en av de tre store masseprodusentene i landet sammen med Renault og Citroën/DS, levert presidentbiler i lang tid. Det inkluderer også den bilen som har fulgt Emmanuel Macron siden han ble valgt til landets øverste leder i 2017.

-->
Da han inntok makten hadde Peugeot klar en spesialpreppet 5008 som altså har fulgt han siden, og dermed er den også en av verdens aller mest fotograferte biler. Ja, kanskje til og med den aller mest avfotograferte og filmede bilen.

Men det betyr ikke automatisk at den er veldig kjent. Spesielt ikke når det kommer til det som befinner seg under skallet.

For det knyttes selvsagt en masse hemmelighold rundt biler som frakter statsledere, og det er ikke mye som er kjent rundt Macrons trofaste følgesvenn.

Det vi kan være sikre på er at dette er en Peugeot 5008, og den er satt sammen i Rennes-fabrikken og deretter overlatt til Centigon ‒ et selskap spesialisert på blant annet pansring.

Vi vet også at den har en spesifikk sentralkonsoll som gjør at det kun er to sitteplasser bak, og det er montert frontblinklys på radiatorgrillen og presidentskapets merke er festet på karosseriet. Resten er som det heter i agentverden topphemmelig!

Men Peugeot har laget flere biler til de franske presidentene, og mer eksakt har de totalt levert biler til seks presidenter, inkludert Macron. Disse strekker seg faktisk over en periode på mer enn 100 år, så man kan trygt si at dette er en fransk tradisjon.

La oss sjekke hva dette er for noe.

Pioneren: Alexandre Millerands Peugeot Type 156

Preluden til Peugeots kobling til den franske republikk begynte på 1920-tallet. Valgt til republikkens president i 1920 kjørte Alexandre Millerand en Peugeot Type 156 fra 1921.

Type 156 var den første bilen som ble produsert i Sochaux og var flaggskipet til det franske bilmerket på den tiden, og den hadde en imponerende motor ‒ iallfall fysisk sett.

Den var nemlig utstyrt med en 6-sylindret rekkemotor på hele 6 liter, men den store motoren ga absolutt ikke utslag når det kommer til hestekrefter.

Denne hadde kun 25 hester…

Valéry Giscard d'Estaings Peugeot 604

Et drøyt halvt århundre senere var det en bilglad mann som tok over som fransk president, og han var også en Peugeot-entusiast på sin hals.  

Valéry Giscard d'Estaing ble valgt til president i 1974, og året etter hentet han inn en Peugeot som følgesvenn. Da introduserte nemlig Peugeot en modell kalt 604, designet av selveste Pininfarina ‒ ja, det berømte italienske selskapet som designet biler som Ferrari Testarossa og flotte Alfa Romeo Spider.

Dette nye Peugeot-flaggskipet ønsket åpenbart også den ferske presidenten.

Det førte også til en annen ting som brøt med alle regler knyttet til biler som skulle frakte maktpersoner ‒ disse skulle nemlig være svartlakkerte.

Det brydde ikke Giscard d'Estaing seg om, og rullet rundt i en slags mosegrønn presidentbil.

Hele fire Peugeot 604 ble bestilt av Elysée-palasset i løpet av hans 7-årsperiode som president. Tre av disse var produksjonsmodeller, SL-versjoner drevet av 2.6-liters, 136 hestekrefter V6, som presidenten noen ganger likte å kjøre selv.

I tillegg var det en Peugeot 604 Presidential Limousine reservert for seremonielle anledninger, og denne var laget i samarbeid med karosseribyggeren Heuliez.

Bilens akselavstand var forlenget med 62 centimeter, og de ekstra plassen ble selvsagt brukt til baksete-området, og den hadde også et tak dekket med svart imitasjon, kan Peugeot fortelle oss.

Bilmerket var på hugget, og ville imponere med en Peugeot 604 som var kalt «landaulet»-prosjektet. Dette var rett og slett bakseter som kunne løftes bort slik at det var mulig å stå oppreist, og det var karosseribyggeren Chapron som kom opp med en slik løsning.

Presidentskapet var dog lite imponert og takket nei, så det eksemplaret bygget i 1979 ble i stedet levert til presidenten i Niger.

Peugeot 605 pansrede limousin under François Mitterrand

Giscard d'Estaing overlot presidentstolen til François Mitterrand i 1981, og 10 år senere var det klart for nok en presidentbil fra Peugeot.

Dette var en Peugeot 605 som var blitt forlenget og pansret av selskapet Labbé (senere Centigon, ja de som har ombygd dagens presidentbil).

Modellen var utstyrt med en 170 hk V6-motor, og hadde stålpansering og vinduer laget av et skuddsikkert glass og polykarbonatkompositt.

Den førte vekten opp til solide 2.500 kilo, noe som er formidable 1.000 kilo mer enn en standard 605 V6.

Denne limousinen ble hovedsakelig brukt når Frankrike fikk besøk av virkelige storheter, som Mikhail Gorbatsjov, Hosni Mubarak og pave Johannes Paul II.

Chirac og hans Peugeot-modeller

Mitterrand måtte på sin side overlate makten til Jacques Chirac i 1995, og i løpet av hans periode på 12 år brukte han jevnlig Peugeot 607-biler.

Men spør du en politisk interessert franskmann med noen år på baken så er det neppe en 607 vedkommende vil dra fram, men en rød Peugeot 205 SR fra 1984. For den var en favoritt til presidentfruen som selv kjørte på veiene rundt i Corrèze.

Nicolas Sarkozys Peugeot 607 Paladine

Etterfølgeren til Chirac var Nicolas Sarkozy som overtok presidentvervet i 2007, og det bød også på noe ganske så spesielt når det kommer til biler.

Etter å ha testet ut presidentstolen begynte Sarkozy og teamet hans å lete etter en bil som kunne symbolisere fornyelse og modernitet da den ferske presidenten skulle kjøre opp selveste Champs Elysées på innvielsesdagen.

En eller annen kom åpenbart på konseptbilen Peugeot 607 Paladine, presentert på bilutstillingen i Genève tilbake i 2000.

Produsert for Peugeot av karosseribyggeren Heuliez er dette en spektakulær 607 som måler mer enn 5 meter, og endret til en landaulet med et uttrekkbart glasstak som dekker baksetene.

Interiøret er luksuriøst innredet av Hermès-møbeltrekkeren med blått og kremfarget skinn, en bar, to separate elektrisk justerbare stoler for de fornemme passasjerene og et sammenleggbart sete med ryggen mot veien for en ledsager.

Peugeot var ikke vonde å be, så de hentet den fra museet, og 16. mai 2007 gjorde den en sensasjonelt comeback på Champs-Elysées.

Alle endringene gikk ikke så mye utover det generelle designet, men med ting som en uttrekkbare takmekanismen førte til var plassmangel. Så løsningen var blant annet å skifte ut drivstofftanken, som nå tar 6 liter…

Det er dårlig nytt for en diger doning med en V6-motor, så det ble med det lille stuntet og de berømte 15 minuttene i rampelyset.

Presidentbilens spesielle trekk

Slottet, altså det kongelig norske slott i Oslo, har en flaggstang på taket over hovedinngangen. I store deler av året vaier det et rødt kongeflagg på toppen av flaggstangen, og det betyr at kongen faktisk befinner seg i Norge.

Når den franske presidenten er ute i offisiell ærend er bilen dekorert med et fransk flagg festet til høyre foran på bilen hvor statsoverhodet går inn og ut. Når en annen stats- eller regjeringssjef er sammen med den franske presidenten, er flagget til personens land festet til venstre foran hvor han eller henne går inn og ut av bilen.

Hvilket nummerskilt?

Fram til 1970-tallet hadde Elysée-palasset reservert bruk av nummerskilt 1PR75 til 5PR75 for presidentens bil. Flere kjøretøy ble registrert med 1PR75.

Denne tradisjonen har nå tatt slutt, og dagens presidentbiler har vanlige nummerskilt som er tildelt kronologisk slik som alle andre kjøretøy.

Så hva skjer med bilene etter presidentbytte?

Det er det faktisk ingen regler for. Noen blir plassert i presidentembetets bilparken, andre selges eller gis til museer.

Millerands Type 156, Giscard d'Estaings Peugeot 604 limousin, Mitterrands Peugeot 605 limousin og Peugeot 607 Paladine har alle funnet veien til Musée de l'Aventure Peugeot ikke så langt fra grensen til både Sveits og Tyskland, så der er det samlet mye historie.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Featured