Petter Solberg gir seg

Norges største motorsportutøver gjennom tidende, Petter Solberg, gir seg på toppnivå.


Solberg har faktisk deltatt i internasjonal motorsport i
over 20 år, noe ikke mange toppidrettsutøvere kan matche.

Men etter at Volkswagen trakk sin satsing i rallycross-VM etter
fjorårets sesong har det vært uvisst hva nordmannen skulle foreta seg i 2019,
men nå vet vi altså det.

«Så jeg har noen nyheter… ikke flere mesterskap for meg», skriver
han på Twitter.

Men er også raskt til å legge til:

«Men jeg henger ikke opp hjelmen helt! Jeg kommer fortsatt
til å gjøre noen kule ting, inkludert «Farewell Tour» i år».

Allerede i 1998, 21 år siden, kjørte han sitt første løp i
rally-VM, og den da 23 år gamle føreren debuterte med en 16. plass i Rally
Sverige bak rattet på en Toyota Celica GT-Four.

Den unge og karismatiske nordmannen gjorde seg bemerket
blant annet med en NM-tittel det året, og ble raskt kontaktet av Ford.

Der tok han sine første VM-poeng med en flott 5. plass under
Safari Rally i Kenya i 1999, og det allerede i sitt 2. løp for Ford.

En stjerne var altså på gang, men det tok litt tid før det
virkelige gjennombruddet kom. Og da i et helt annet team.

Halvveis ut i 2000 gikk han fra Ford til Subaru, og i 2001
var han førstefører i teamet sammen med Richard Burns.

Etter å ha brutt fire av de seks første løpene satt det
endelig for nordmannen under Akropolis Rally i Hellas. Solberg rattet sin
Impreza inn til en 2. plass, og i 2002 skulle endelig også seieren komme.

Med en ny versjon av Impreza kjempet Solberg helt i toppen,
og seieren kom i avslutningsløpet i Wales. Det førte også til at han ble nummer
to sammenlagt det året, kun slått av den suverene vinneren Marcus Grönholm.

Året etter skjedde det som de fleste husker.

Solberg, døpt «Spydeberg-ekspressen» her hjemme og «Mr. Hollywood» i utlandet, sikret VM-tittelen ett poeng foran Sébastien Loeb etter fire seire inkludert en ny triumf i Wales.

Totalt vant Solberg 13 VM-runder i rally, alle med Phil
Mills som kartleser og bak rattet på en Subaru Impreza. I tillegg til
VM-tittelen ble han nummer to i 2002, 2004 og 2005.

Etter at Subaru trakk seg ut av VM-rally i 2008 startet han
opp sitt eget team kalt Petter Solberg World Rally Team hvor han kjørte
Citroën, og i dette private laget noterte seg for 17 podiumsplasser og sterk 3.
plass totalt i 2010.

I 2012 ga han seg i rally, og satset for fullt på
rallycross.

Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) bestemte seg
nemlig for å opprette en VM-rallyserie, og Solberg sto på startstreken med et
eget team da det skjedde i 2014.

Han vant likegodt fem av sesongens 12 runder, og ble dermed
kronet som den aller første verdensmesteren i rallycross.

Og dermed også den aller første som har klart å bli verdensmester i to forskjellige FIA-grener.

Solberg ble også verdensmester i 2015, og som sjef for laget PSRX fikk han også verdensmesteren i 2017 og 2018 i form av svenske Johan Kristoffersson.

Han har også deltatt på en rekke Race of Champions (ROC)
hvor verdensmesteren fra ulike disipliner konkurrerer mot hverandre. Sammen med
den danske «trollmannen» Tom Kristensen sikret de seg nasjonsseieren (Team
Nordic) i 2014 etter at de blant annet slo formel 1-føreren David Coulthard i
finalen.

Tidligere i år ble han også sammen med 16 andre rallyførere innlemmet i FIA’s «Hall Of Fame», som ble opprettet i 2017.

Det er altså en ekte norsk stjerne som nå gir seg på toppnivå, og i tillegg til å dukke opp i noen showkonkurranser skal han nå fokusere på å hjelpe sønnen Oliver (17) som akkurat har innledet sin egen karriere.

Solberg blir husket for sitt utrettelig engasjement, og ikke minst smilet som alltid satt løst.

Slik som dette:

Les mer om:

Nyheter Motorsport