Over i DC Comics-universet finner vi mange tøffe superhelter, men det er kun en som kjører biler som er, ja, helt ut av en annen verden. Det er Lynvingen, eller som han er kjent under i dag ‒ Batman.
Bak masken skjuler superrike Bruce Wayne seg, og han bruker sitt eget selskap til å lage unike og ganske så elektriske superbiler som skal hjelpe til å holde ro og orden i Gotham City ‒ Batmobilen. Den første dukket opp i en tegneserie allerede i 1939, og har fulgt den maskerte helten siden.
Den andre «mobilen», Popemobil, dukket første gang opp i 1965 da pave Paul den sjette besøkte den virkelige verdens svar på Gotham City ‒ New York City. Vatikanet fikk for øvrig sin aller første bil så tidlig som i 1929.
Nå bekjemper ikke paven superskurker, men har åpenbart sine fiender. Tilbake i 1981 prøvde for eksempel en gærning å skyte pave Paul den andre da han kjørte rundt i en åpen bil, og paven ble da også alvorlig skadd. Men han overlevde heldigvis, og regjerte fram til sin død i 2005.
En Popemobil brukes altså når paven skal vise seg fram langs gatene, og Mercedes har en lang tradisjon med å levere slike. Faktisk mottok Vatikanet den første bilen med en stjerne på panseret for hele 94 år siden, og en Nürburg 460 Pullman donert i 1930 er ansett som den første forløperen til det som i dag er Popemobil.
De siste 45 årene har paven brukt en Mercedes G-klasse som Popemobil, og når vi skriver 2024 er det også på tide å ta et moderne steg. For ja, G-klasse er i dag også tilgjengelig som elbil.
Det passer jo veldig greit, for Vatikanet har et stort jubileum hvert 25. år, og siden det forrige skjedde i år 2000 er det duket for et nytt til neste år. Dette har for øvrig fått navnet «Pilgrims of Hope», og blir helt sikkert elektrisk for de mange pilgrimmene som finner veien til Roma.
Elektrisk blir det også for paven, som altså har fått en ny og mer bærekraftig pavebil.
‒ Med den nye Popemobilen er pave Frans den første paven som reiser i en helelektrisk Mercedes-Benz når han gjør offentlige opptredener, sier Ola Källenius, styreleder i Mercedes-Benz-gruppen.
‒ Dette er en spesiell ære for vårt selskap, og jeg vil gjerne takke Hans Hellighet for hans tillit. Med denne Popemobilen sender vi også ut en klar oppfordring til elektromobilitet og dekarbonisering. Mercedes-Benz står ikke bare for det spesielle og individuelle – men også for konsekvent å skape forutsetninger for en netto-karbonnøytral ny bilflåte i 2039.
Her fikk paven overrakt den nye bilen:
Du, og muligens paven, har sikkert lyst til å få vite litt mer om den elektriske Popemobilen. Vel, dette er en bil basert på den elektriske drivlinjen til den nye G580 med EQ-teknologi som er spesialtilpasset for å kjøre ‒ sakte. For en Popemobil skal som kjent kun rulle av gårde i gåtempo, så dette har tyskerne fikset.
Baksetet er kastet ut og erstattet av et sentralt plassert og høydejusterbart enkeltsete, og dette er også svingbart. Bak setet er det integrert to enkeltseter på venstre og høyre side for ekstra passasjerer.
Taket er kappet ved B-stolpen, og B-stolpen er overført til sideveggen for å skape en umiskjennelig sideprofil.
Nå kan det regne både på klokkeren og paven selv, så Mercedes har også laget en hardtop som kan monteres på. Venstre bakdør er fjernet og ombygd av spesialistene – i tradisjonell karosseristil – fra ett stykke og sømløst sveiset inn i karosseriet. På høyre side ble hengslene på bakdøren flyttet til motsatt side.
Og man tuller ikke med tradisjoner, så også denne Popemobilen er lakkert i klassisk perlehvitt på utsiden.
Slik ser den ut innvendig:
Dette er altså den siste i en lang rekke biler som Mercedes har levert til lederen av den katolske kirke, så la oss ta en liten gjennomgang.
Det startet altså i 1930 med en Nürburg 460 Pullman, og den gang la de vekt på at det også var plass for andre lærde i bilen. Så en ganske svær Pullman må ha passet ganske greit for pave Pius XI og følget.
På 1960-tallet mottok pave Johannes, den 23. med det navnet, en 300 Landaulet med automatgir og utvidet akselavstand. Etterfølgeren, Paul den sjette, brukte opprinnelig en 600 Pullman Landaulet og senere en 300 SEL ‒ også det en Landaulet.
Pave Paul II har vi altså vært innom, han som ble skutt, og hans Popemobil brukt til arrangementer på Petersplassen var en modifisert 460-serie G-modell. Fra 2002 brukte han en 463-serie G 500, som også ble brukt av hans etterfølgere Benedict XVI og dagens pave Frans.
I tillegg har det vært brukt spesialutgaver av både M-klasse og GLE, og når bilene har gjort jobben pensjoneres de i Mercedes-Benz-museet i Stuttgart.
Så ja, paven har bare Popemobilen til låns, men så får disse neppe like mange riper i lakken som den andre søstermobilen ‒ Batmobilen.
‒ Vi bygger den perfekte Mercedesen for hver kunde – inkludert, i nesten 100 år, Vatikanet, sier Britta Seeger, medlem av styret i Mercedes-Benz-gruppen.
‒ Vi er overlykkelige over å kunne oppfylle den hellige fars ønske om en elektrisk Popemobil og er spesielt stolte over å kunne bygge kjøretøyet i henhold til hans krav. Dette samarbeidet hedrer oss dypt og er et verdifullt symbol på bærekraftig endring sammen.
Les også: