Over i DC Comics-universet finner vi mange tøffe superhelter, men det er kun en som kjører biler som er, ja, helt ut av en annen verden. Det er Lynvingen, eller som han er kjent under i dag ‒ Batman.
Bak masken skjuler superrike Bruce Wayne seg, og han bruker sitt eget selskap til å lage unike og ganske så elektriske superbiler som skal hjelpe til å holde ro og orden i Gotham City ‒ Batmobilen. Den første dukket opp i en tegneserie allerede i 1939, og har fulgt den maskerte helten siden.
Du, og muligens paven, har sikkert lyst til å få vite litt mer om den elektriske Popemobilen. Vel, dette er en bil basert på den elektriske drivlinjen til den nye G580 med EQ-teknologi som er spesialtilpasset for å kjøre ‒ sakte. For en Popemobil skal som kjent kun rulle av gårde i gåtempo, så dette har tyskerne fikset.
Baksetet er kastet ut og erstattet av et sentralt plassert og høydejusterbart enkeltsete, og dette er også svingbart. Bak setet er det integrert to enkeltseter på venstre og høyre side for ekstra passasjerer.
Taket er kappet ved B-stolpen, og B-stolpen er overført til sideveggen for å skape en umiskjennelig sideprofil.
Dette er altså den siste i en lang rekke biler som Mercedes har levert til lederen av den katolske kirke, så la oss ta en liten gjennomgang.
Det startet altså i 1930 med en Nürburg 460 Pullman, og den gang la de vekt på at det også var plass for andre lærde i bilen. Så en ganske svær Pullman må ha passet ganske greit for pave Pius XI og følget.
På 1960-tallet mottok pave Johannes, den 23. med det navnet, en 300 Landaulet med automatgir og utvidet akselavstand. Etterfølgeren, Paul den sjette, brukte opprinnelig en 600 Pullman Landaulet og senere en 300 SEL ‒ også det en Landaulet.
Pave Paul II har vi altså vært innom, han som ble skutt, og hans Popemobil brukt til arrangementer på Petersplassen var en modifisert 460-serie G-modell. Fra 2002 brukte han en 463-serie G 500, som også ble brukt av hans etterfølgere Benedict XVI og dagens pave Frans.
I tillegg har det vært brukt spesialutgaver av både M-klasse og GLE, og når bilene har gjort jobben pensjoneres de i Mercedes-Benz-museet i Stuttgart.
Så ja, paven har bare Popemobilen til låns, men så får disse neppe like mange riper i lakken som den andre søstermobilen ‒ Batmobilen.
‒ Vi bygger den perfekte Mercedesen for hver kunde – inkludert, i nesten 100 år, Vatikanet, sier Britta Seeger, medlem av styret i Mercedes-Benz-gruppen.
‒ Vi er overlykkelige over å kunne oppfylle den hellige fars ønske om en elektrisk Popemobil og er spesielt stolte over å kunne bygge kjøretøyet i henhold til hans krav. Dette samarbeidet hedrer oss dypt og er et verdifullt symbol på bærekraftig endring sammen.
Les også:
- Renault Master med nok en stor pris
- Stellantis-sjefen trakk seg umiddelbart
- Den danske superbilen Aurora nærmer seg