Hjem / Nyheter / På 1940-tallet var revers luksus

På 1940-tallet var revers luksus

Vi regner vanligvis den moderne bilhistorien fra 1950-tallet, da bilene begynte for alvor begynte å bli allemannseie. La oss gire om å se hvordan girstangen har utviklet seg siden den gang.

Bilen fikk sitt gjennombrudd tidlig på 1900-tallet, og det var først og fremst den samlebåndsproduserte T-Forden som sørget for det.

Annonse

Dette var en svært moderne bil på den tiden, og den hadde faktisk gir også. På en måte førte godeste Henry Ford an i utviklingen av det som skulle bli den moderne girkassen.

T-Forden kom med tre pedaler, akkurat som vi kjenner fra dagens biler med manuelle gir. Men disse var ikke clutch, brems og gass som de er i dag.

Den venstre pedalen var riktignok clutch, men den i midten var av alle ting revers, mens den til høyre var bremsepedalen.

Det fantes ikke noe girspak, men håndbrekket som var en lang stang på venstre side tok også den jobben. Den kunne by på to innstillinger i tillegg til brekket. Lavgir og høygir ‒ og det var det.

Revers ble altså iverksatt via den midterste gulvpedalen, mens gassen ble justert via en spake på rattet. Den spaken skulle etter hvert bli erstattet av en girstang.

Annonse

T-Forden førte altså an, men det var ikke før i etterkrigsårene på 1950-tallet at bilene ble allemannseie. Folk flyttet da gjerne litt ut av bysentrene, og veiene ble i tillegg stadig bedre og flere. Dermed ville folk ha den friheten en bil ga dem, og salget skjøt fart.

Det gjorde utviklingen også, også for girstangens del.

‒ Selv om det er vanskelig å tro nå, så har ikke girskifte alltid vært en vesentlig del av bilen, sier Isidre Lopez som er ansvarlig for Seats veteranbilsamling.

‒ Faktisk var det noen modeller som ikke hadde revers på 1940-tallet, men historien viser også at utviklingen henger sammen med evolusjonen mot en stadig mer komfortabel kjøring.

Så la oss se på hvordan Seats girstang har utviklet seg de siste 70 årene sammen med Seat-eksperten.

50-tallet

Ikke overraskende brukte førerne en spak som var festet til rattstammen for giringen.

‒ Slik ble det gjort på modeller som den amerikansk-inspirerte Seat 1400. Dens posisjon var ikke den mest komfortable for sjåføren, men det åpnet for en forsetekonfigurasjon som kunne gi plass til opptil tre personer, forklarer Lopez.

60-tallet

Nå kommer gulvgiret, og Seat satset som vi kan se av bilde på en liten «lollipop»-kule. Denne stilen hadde garantert gått hjem også i dag, selv om det ergometriske rundt girstangen nok ikke var det beste.

‒ På Seat 600 var det kun en stang med en liten kule på toppen for manuell giring av 4 gir. For å ikke belaste motoren med for høyt turtall hadde speedometeret røde streker som indikerte når man skulle skifte gir.

70-tallet

Nå blir girspaken mer ergonomisk, og det kommer til flere gir for å utnytte motorrespons under kjøring.

‒ Seat 124 Sport 1600 er merkets første bil med 5 gir. I sedanversjonen, som var veldig populær blant middelklassen, var girspaken koblet direkte til girkassen for første gang, slik at bilen reagerte raskere og mer effektivt ved girskifter.

80-tallet

Nå ser vi at girspakene begynner å bli mer moderne, med skrift på toppen av girkula og mer komfortabelt designet.

‒ Noen modeller har allerede servostyring og nye materialer som gjør giringen mer fleksibelt. I den forstand er den første Seat Ibiza et ikon. Girspaken var raffinert og strukturen hevet og bedre tilpasset førerens hånd.

90-tallet

Nå er vi inne i de moderne tider, og de første bilene med 6 gir begynte å komme allerede for over 10 år siden. Automatkassene, som mange av nybilene nå er utstyrt med, begynte også å komme for fullt.

Med slike slipper du stresset med å gire, og ikke minst klarer du ikke å kvele motoren.

I dag har også mange automatkasser girhendler på rattet, slik at det faktisk er mulig å gire selv om du kjører en bil med automat.

Og ringen er på en måte sluttet med inntoget av elbiler.

For disse har i likhet med T-Forden ikke en egen girspake, for elmotoren har i utgangspunktet så høyt dreiemoment at man i prinsippet ikke trenger de lavene girene for å komme opp i hastighet. Bakover er heller ikke noe problem, for det er bare å snu kraften som elmotoren genererer.

Dermed går girsstangen en usikker framtid i møte.

Så om 20 år kan vi muligens fortelle barnebarna historien om den gang bilen hadde en girstang, og at vi faktisk måtte gire selv.

De kommer sikkert ikke til å tro oss.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Nissan Leaf bidro sterkt til at Norge bikket 200.000 elbiler i i 2018. (Foto: Nissan)

Vi har bikket 200.000 elbiler

Med en margin på 192 biler bikket Norge grensen på 200.000 elbiler i 2018. Om …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *