Opel Corsa B ble introdusert i 1993. (Fotos: Opel)

Opel Corsa B runder 30 år

Arvtakeren til selveste Kadett ble introdusert allerede i 1982, og 11 år senere kom den første Corsa «made in Eisenach».


Blodlinjen til Corsa-modellen finner vi altså hos Kadett, denne berømte Opel-modellen som kanskje er eldre enn de fleste tror. For ja, vi snakker om langt tidligere enn 1960-tallet ‒ iallfall når det kommer til navnet.

For den første Kadett-modellen kom allerede i 1936 og fulgte i kjølvannet av den suksessrike Opel Olympia, og denne er sett på som forløperen til Astra-modellen introdusert i 1991.

For å finne starten til forløperen til Corsa må vi til Kadett A, og denne var klar i 1962. Og deretter gikk det i ganske raskt tempo: Kadett B (1965), Kadett C (1973) og Kadett D introdusert i 1979 og produsert til 1984.

Som vi ser kolliderer dette litt med årstallene til Corsa, men forklaringen er at Kadett C også hadde en utgave som skulle ta opp kampen med biler som Ford Fiesta når det kom til pris. Denne het Kadett City og så langt på vei lik ut foruten bakparten, for dette var en 3-dørs hatchback.

Corsa A var en enda kortere bil enn det var Kadett C var, og målte under 4 meter i lengden. Den ble en stor suksess, og ble fulgt av Corsa B (1993), Corsa C (2000), Corsa D (2006), Corsa E (2014) og til slutt Corsa F som også inkluderer en helelektrisk versjon kalt Corsa-e.

Tilbake i 1982 drømte nok ikke Opel om at det skulle lages 14,5 millioner Corsa-utgaver, men tyskerne traff blink med oppdateringene gjennom nye generasjoner. Senest med Corsa F, som var den mest solgte bilen i Storbritannia i 2021 og har vært Tysklands mest populære småbil de to siste årene.

Og en mange har kjørt en den første store oppdatering, Corsa B lansert i 1993. Sammen med Opel spoler vi 30 år tilbake og følger historien.

Etter gjennombruddet til Corsa tok den et stort sprang for nøyaktig 30 år siden. Med en nytt design og funksjoner som satte nye standarder når det kommer sikkerhet, og ikke minst et høyt nivå av komfort og praktiske løsninger, ble den en suksess verden over.

Fra 1993 til 2000 ble det solgt 4 millioner biler, og ikke minst åpnet Corsa B en ny æra som den første Corsa «made in Eisenach».

Designteamet ledet av Hideo Kodama tok en sjanse med etterfølgeren til Corsa A. Til tross for den store suksessen til den kantete Corsa A, avgjorde folkene i Rüsselsheim at nye Corsa B skulle bli mer tiltalende for kvinner.

Så Kodama begynte å jobbe og designet en mye rundere, mykere Corsa, hvor frontlyktene så ut som store øyne. De glatte, avrundede formene var inspirert av konseptbilen Junior, som hadde skapt oppsikt noen år tidligere.

Men de mykt flytende konturene hadde også en praktisk effekt ‒ de forbedret aerodynamikken og reduserte dermed drivstofforbruket.

Merkelig nok var det også forskjellige designen til 3- og 5-dørsmodellene, for designerne hadde laget to modeller med hver sin karakter.

De ga 3-dørsmodellen en sportslig silhuett med en coupé-lignende bakdel, mens 5-dørs var «familie»-varianten med en mer oppreist bakluke. Bakdelen var romsligere for passasjerene på andre rad, og bagasjevolumet økte til maksimalt 1.150 liter.

Corsa B skilte seg spesielt ut med sitt brede utvalg av varianter. Fem utstyrsnivåer fra Eco til Swing, Joy og Sport til GSi åpnet for en modell for enhver smak, også takket være de matchende stoffmønstrene og fargene.

I tillegg kompletterte Opel 3- og 5-dørs kombibiler med en kombi, en 4-dørs notchback og til og med en pickup for enkelte markeder.

Videreutviklingen fra generasjon A til B kom altså komforten og fremfor alt sikkerheten til gode. Corsaen vokste med 10 centimeter til nesten 3,73 meter i lengde, hadde lengre akselavstand og ekstremt korte karosserioverheng.

I tillegg var frontruta trukket lenger fram og bakdelen av 5-dørsmodellen skrånet ned i en bratt vinkel. Alle disse tiltakene gjorde at Corsa B kunne tilby de beste verdiene i sin klasse når det gjelder plass og bevegelsesfrihet (hode-, skulder- og benrom).

Store vinduer og smale søyler skapte en lys og luftig interiøratmosfære og muliggjorde god sikt hele veien. For å sikre fri sikt fra alle sider, selv i dårlig vær, holdt en spesiell frontrute som rundet inn mot sidene regnvann unna disse, og de aerodynamisk utformede utvendige speilhusene hadde også en liten leppe som hindret oppsamling av skitt på speiloverflaten og vinduene.

Den andre Corsa-generasjonen satte nye sikkerhetsstandarder i småbilsegmentet. Vridningsstivheten til karosseriet var økt med 40 prosent sammenlignet med forgjengeren.

For første gang i denne klassen hadde en bil doble stålbjelker i dørene, som gir passasjerene ekstra beskyttelse ved sidekollisjon, og mekaniske beltestrammere på forsetene var standard.

Høydejusterbare sikkerhetsbelter foran og bak samt anti-ubåtramper i seterammene var andre viktige sikkerhetsfunksjoner på alle Corsa-modeller. Og kort tid etter lanseringen var det også en kollisjonspute i full størrelse for sjåføren tilgjengelig.

En spesielt sportslig variant kom på veien i 1993, Corsa GSi 16V. Tidens mest sporty Corsa hadde sideterskler og støtfangere med fargetaster samt spoilere foran og bak. Standardutstyret inkluderte også elektronisk styrt ABS, turteller og brede dekk.

Corsa GSi kunne spurte fra 0 til 100 km/t på 9,5 sekunder og nå en makshastighet på 195 km/t. Et sportslig chassis og gassfylte støtdempere bidro til å bringe ytelsen ut på veien. Sportsseter og en skinntrimmet ratt skapte den rette stemningen i cockpiten.

Samtidig viste Opel allerede da at kjøreglede går hånd i hånd med ansvar. Bærekraft og ressursbevaring har ifølge Opel alltid vært et fokuspunkt for utviklingen for merkevaren med Blitz.

Den andre Corsa-generasjonen satte standarden også her, takket være sine effektive bensinmotorer med drivstoffinnsprøytning og katalysatorer.

Med sin spesielt økonomiske 1.2-liters motor (45 hk) oppfylte Corsa allerede utslippskravene i 1993 som trådte i kraft tre år senere.

Og med et snittforbruk på 4,66 l/100 km var Corsa Eco «Europas mest økonomiske bil» med tanke på vekt og ytelse i henhold til ADAC og ÖAMTC. I tillegg, med en forbikjøringsstøy på bare 72 desibel på begynnelsen av 1990-tallet, var den også en av de mest stillegående bilene i Europa.

I 1990 var Opel den første bilprodusenten med en resirkuleringssløyfe for bilplast. Den påfølgende resirkuleringen av utrangerte kjøretøyer ble derfor vurdert allerede under utformingen av Corsa B.

Ublandede plastkompositter og lett demonterbare festeteknikker for enkeltkomponenter ga et viktig bidrag til miljøvennlig resirkulering. Med produksjonsstart på Eisenach-anlegget for 30 år siden, ble Corsa produsert på et av de mest moderne og ressurseffektive bilfabrikkene i Europa.

Opel Corsa B ble altså faset ut i 2000, og befinner seg nå i 6. generasjonen og har også tatt ta elektriske spranget.

Den nye Corsa Electric er ventet om noen måneder og får dermed det nye designspråket Opel har kommet med, og kommer i to hovedversjoner.

En med et drivverk med 136 hk og en rekkevidde på 359 kilometer, og en med 156 hk og en rekkevidde på 402 kilometer.

Den blir neppe like revolusjonerende slik som Corsa B ble for 30 år siden, men den sørger iallfall for at den lille bilen får leve videre inn i framtiden.

Her er 1993-modellen og 2023-modellen, og de ligner jo fortsatt litt på hverandre, gjør de ikke?

Les også:

Les mer om:

Nyheter