Oi, to versjoner av den svarte superbilen!

Bugatti lar seg inspirere av den ekstraordinære og unike «LaVoiture Noire», og byr nå på to andre versjoner av denne.


Vi vet at det finnes svindyre veteranbiler som går for flere
100 millioner kroner på auksjoner, men alle disse framstår som de reneste
bruktbilene på billigsalg om vi sammenligner med en virkelig spesiell bil.

En som ingen vet hvor er, eller om den i det hele tatt
eksisterer.

-->
Vi snakker om den legendariske La Voiture Noire, en
av fire Bugatti Type 57 Atlantic som ble laget på 1930-tallet ‒ og en gang eid
av Ettori Bugatti selv.

Den svarte bilen forsvant da 2. verdenskrig brøt ut, og har
siden vært sporløst forsvunnet.

Det jaktes fortsatt på bilen, og den som eventuelt finner
den har bokstavelig talt snublet over gullskatten. Ingen vet helt sikkert hvor
mye den er verd, men ekspertene stipulerer prisen til 1 milliard kroner. Jepp.
1.000.000.000 kroner.

Men det finnes også en annen La Voiture Noire, og denne er like
godt verdens dyreste nybil.

Nemlig den Bugatti setter sammen nå, en ny versjon av La Voiture Noire basert på Chiron.

Håndlaget, kledd i karbon og ved å bruke det ypperste
materialet og nyeste teknologi har de tolket designet på Type 57 Atlantic på en
moderne måte.

Det som kjennetegner Type 57 Atlantic er «sømmen» som
strekker seg fra panseret og over taket, og ble til på grunn av at Ettoris sønn
Jean Bugatti brukte materialet elektron som ikke lot seg sveise. Dermed måtte
han nagle sammen platene, noe som resulterte i en søm som deler bilen i to.

Og Bugatti er ikke snauere enn at de har kopiert dette på den moderne La Voiture Noire også, og legger vi virkelig godviljen til kan vi jo se at de to bilene ligner litt på hverandre:

Under panseret finner vi et 8-liters beist med fire turboer
og 16 sylindre, noe som gir den 1.500 hestekrefter og et dreiemoment på 1.600
Nm.

Og med seks eksosrør bak på bilen.

Dermed burde føreren bak være advart:

Bugatti skal kun lage denne ene, og prisen den steinrike
Bugatti-kunden må betale er på formidable 11 millioner euro. Altså i overkant
av 100 millioner kroner, og det før alskens andre utgifter plusses på.

Den tiltrakk seg selvsagt enormt med interesse da Bugatti viste
den fram tidligere i år, faktisk så mye at Bugatti nå slår til med en ny serie som
de kaller Chiron Noire.

Den består av to utgaver, en kalt Chiron Noire Sportive og
en som heter Chiron Noire Élégance. Altså en sportslig og en elegant versjon.

Og det er ganske lett å se forskjellen på de to søstrene, for den ene har glinsende svart karbon og den andre kommer som matt svart.

Dette er altså ikke La Voiture Noire, men en mørk utgave av
Chiron som nærmer seg den et lite skritt.

Motoren er dog den samme, men heldigvis for kundene snakker
vi nå om en helt annen pris.

Dette er stort sett originale Chiron-biler med noen ekstra detaljer,
og Bugatti har satt prisen til 3 millioner euro netto.

Og det blir garantert rift om disse, for Bugatti skal kun by
på 20 eksemplarer.

Eller, det er jo rene masseproduksjonen i forhold til La Voiture Noire.

For den ene som er laget vet altså ingen hvor er, og den andre blir ikke ferdig før om et par år.

Bugatti Chiron Noire skal være klart 2. kvartal neste år.

Les også:

Les mer om:

Nyheter