Også Fiat skal bli elektriske

Fiat, stiftet på 1800-tallet, sier nå er alle bilene de skal lage i 2030 skal være elektrifiserte.


Nylig skjedde det to ganske så store ting i Torino, byen som har skjenket deler av navnet til en av verdens lengstlevende merker. For Fabbrica Italiana Automobili Torino, bedre kjent under forkortelsen Fiat, passerte like godt to store milepæler på en gang.

For det første var det duket for en ny Fiat 500, denne legenden som ble introdusert så langt tilbake som i 1957. Alle nye utgaver av den lille bybilen er selvsagt et høydepunkt, men denne dro med seg en annen milepæl også.

-->
For Fiat har nemlig bestemt at 500 kun skal komme i helelektrisk drakt, og den lille sjarmøren blir dermed den førte bilmodellen med Fiat-merket som kun kommer som elbil.

Fiat tar selvsagt ikke lett på oppgaven av å bygge en ny utgave av den ikoniske bilen, så nye 500 har blant annet fått førerstøtte på nivå 2, ny moderne teknologi og kan fås med et batteri på 42 kWh.

Det åpner i så fall for en oppgitt rekkevidde på 320 kilometer. Men Fiat er raske til å legge til at den også har en urban rekkevidde på 460 kilometer, for dette er tross alt en bil designet for å kjøre i byene med.

Faktisk kjører snittet under 5 mil per dag, og siden nye 500 har en ladekapasitet på 85 kW holder det da med å hurtiglade den lille elbilen i fem minutter som fyller batteriet med 50 kilometer rekkevidde.

Nye 500 er et slags startskudd for en elektrifisert framtid for Fiat, for nå sier sjefen selv at de innleder en ny satsting på ladbare biler.

‒ Beslutningen om å lansere New 500 - elektrisk og elektrisk alene - ble faktisk tatt før covid-19, sier Fiat-sjefen Olivier François, her foreviget sammen med den nye elbilen.

‒ Allerede da var vi klar over at verden ikke kunne inngå flere «kompromisser». Nedstengingen var faktisk bare den siste av advarslene vi har fått. Der og da var vi vitne til situasjoner som før det var helt utenkelig, for eksempel ville dyr som streifet rundt i byene, noe som viste at naturen med rette tok tilbake det som var hennes, sier han.

Sjefen mener altså at vi må høre på naturen, men det betyr ikke at vi trenger å utrydde bilene. På 1950-tallet åpnet Fiat 500 for en helt ny type mobilitet for alle med sin billige pris, og François mener at den nye utgaven kan gjøre det også i disse miljøtidene.

‒ I dag, i dette nye scenariet, har 500 et nytt oppdrag ‒ vårt oppdrag ‒ å skape bærekraftig mobilitet for alle. Det er vår plikt å bringe elektriske biler på markedet som ikke koster mer enn de med forbrenningsmotor, så fort som mulig ‒ i tråd med de fallende kostnadene rundt batterier.

Med andre ord, de skal nå satse på elektriske biler.

‒ Mellom 2025 og 2030 skal produktserien vår gradvis bli kun elektrisk. Dette vil være en radikal endring for Fiat.

Det neste eksemplet på en grønnere satsing får vi allerede se om få måneder, og da bokstavelig talt. For sjekk dette bildet:

‒ Snart kan vi stolt vise fram en konvertering av Lingotto-fabrikken i Torino, som blir den største hengende hagen i Europa med over 28.000 planter. Et stort, meningsfullt ‒ og nok en gang bærekraftig ‒ prosjekt som skal revitalisere byen Torino ‒ vårt hjem.

Vi vet ikke hvilke ville dyr som streifet rundt i Torino da Italia stengte seg selv helt ned i fjor vår, men den nye Fiat 500 med sine ADAS-funksjoner hadde forhåpentlig automatisk bremset opp for disse.

For nå er den lille sjarmøren både snill mot miljøet, menneskene og dyrene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter