Nytt Mazda-flaggskip avduket

Mazda CX-60 PHEV skal være på plass i Norge allerede i løpet av sommeren. For gamlelandet er faktisk prioritert.


Det er ikke så ofte at et tradisjonelt bilmerke kan tilby en elbil, men ikke en ladehybrid. Men det finnes noen slike, som for eksempel Mazda.

De har allerede tatt steget over til elbilene med MX-30, og nå kan de også hake av boksen hvor det står ladehybrid.

-->
For nå har den nye SUV-modellen Mazda CX-60 PHEV hatt premiere, og som siste del av navnet forklarer er dette en «plug-in hybrid electric vehicle» ‒ altså en ladbar hybrid.

‒ Med CX-60 har vi fått det vi ønsket oss fra vår første ladbare hybrid, sier Karianne Westby, administrerende direktør i Mazda Motor Norge.

‒ En linjelekker familie-SUV med stort bagasjerom, høy hengervekt, god elektrisk rekkevidde og et eksklusivt interiør. Når vi i tillegg kan tilby denne modellen til meget konkurransedyktige priser er det naturlig å ha ambisjoner om et relativt høyt salgsvolum i Norge.

Mazda Norge har helt sikkert tittet på salgslisten til nybilene, og sett at Toyota Rav4 som er tilgjengelig som ladehybrid faktisk klarer å ta opp kampen mot elbilene ‒ som den eneste ikke-elbil.

Dermed bør det også være muligheter for en ganske linjelekker og 4,75 meter lang SUV ladehybrid som CX-60, og med vanvittige bensinpriser passer det greit at denne har en elektrisk rekkevidde på 63 kilometer.

Forbruket, som plutselig er blitt ganske så viktig, er minimalt for den nye modellen ‒ oppgitt til 0,15 liter på mila.

Det nye flaggskipet, som også skal få en storesøster i CX-80, kan skryte av det berømte Kodo-designet, og for topputgaven kalt Takumi kan Mazda også lokke med et nytt konsept ‒ Kaichô.

Dette beskriver ifølge det japanske merket «harmonien som kommer av å kombinere ulike materialer og teksturer – Takumi inkluderer lønnetre, off-white nappaskinn, unike japanske tekstiler, detaljer i krom og Musubu, en japansk metode for å binde tekstilene sammen».

Når det kommer til teknologi og utstyr følger CX-60 trenden til de fleste andre nybilene, og er ganske så fullstappet av nye løsninger.

LED, nødbrems, adaptiv cruisekontroll, parkeringskamera, trådløs mobiltilkopling, fjernstyring ‒ alt er på plass. Ja, til og med et panoramatak er mulig å bestille ‒ for aller første gang til en Mazda-modell.

Her er en oversikt over standardutstyret til Exclusive-Line, og dette er faktisk basisutgaven. Neste trinn heter Homura, og på toppen troner altså nevnte Takumi.

Vi må nevne Mazda Driver Personalisation.

Dette er et system som tar personifiseringen til et nytt nivå, og dette benytter ansiktsgjenkjennelsesteknologi og kan gjenkjenne inntil seks ulike førere og lagre de personlige innstillingene til disse.

Dermed blir bilens oppsett akkurat slik føreren ønsker det hver gang vedkommende overtar rattet, og det er enormt med info systemet husker. For ifølge Mazda handler det om mer enn 200 innstillinger, inkludert sete, HUD, sidespeil, lyd og klimaanlegg.

Og ja, systemet inkluderer tillegg en funksjon som finner ideell sittestilling basert på førerens siktlinje og høyde.

Når det gjelder tekniske tall og drivlinjer, så er dette altså en 4,75 meter lang bil som kombinerer en 2.5-liters Skyactiv-G bensinmotor med en elmotor. Senere kommer det også mildhybrid-versjoner av CX-60.

Mazda har utviklet en ny 8-trinns automatkasse for CX-60, og elmotoren drives av et 17,8 kWh stort batteri. Den har også permanent firehjulsdrift.

Totalt byr det nye flaggskipet på 327 hk og 500 Nm dreiemoment, og pakken sender bilen opp til 100 km/t på 5,8 sekunder. Bilen kan også trekke hengere helt opp til 2.500 kilo.

Når det kommer til kjøremoduser, kan føreren velge mellom fem forskjellige ‒ Normal, Sport, EV, Off-road og Towing.

Mazda har blitt riktig så gode venner med oss her i nord, og sier at de vil prioritere Skandinavia samt Tyskland når det kommer til den nye CX-60.

Det betyr at vi kan forvente de første eksemplarene inn til Norge allerede i juni, tre måneder før de fleste andre markedene.

Prisene starter på 569.900 kroner inkludert levering i Oslo, og slik ser den aller første ladehybriden signert Mazda ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter