Ny toppløs Mustang klar for Europa

Skal understreke kjøregleden og følelsen av frihet på de åpne veiene.


Tilbake i 1964 skapte Ford rett og slett furore. Under verdensutstillingen i New York avduket de nemlig en helt ny sportsbil kalt Mustang, og amerikanere nærmest beinfløy til nærmeste forhandler for å bestille seg en slik.

Det hjalp selvsagt på at den dukket opp i to James Bond-filmer på den tiden, «Goldfinger» og «Operasjon Tordensky».

Populariteten førte til at det dukket opp eierklubber over hele USA, og mange regionale forhandlere satte også sitt personlige design på bilen.

En, inspirert av 1967 Shelby GT notchback coupé-prototypen, ble kalt California Special.

Originalversjonen hadde en mørklagt grill, tåkelys og sideracing-striper som endte foran nye luftscoops, samt en Shelby-inspirert spoiler.

Ford ble faktisk så imponert av denne at de selv satte et begrenset antall California Special-biler i produksjon i 1968.

Og nettopp denne får nå et nytt liv. Hils på den nye Ford Mustang California Special:

Den nye tolkningen, kun tilgjengelig som en soft-top kabriolet, skal som navnet hinter hylle det berømte middelhavslignende klimaet til «the Golden State».

Ford sier at de har tatt flere spesielle grep rundt spesialutgaven, som en frontgrill i svart og med et GT/CS-merke i «Race Rød», samt nedre sidestriper i svart, rødt og grått.

Med GT/CS-logoer løper stripene fra front- til bakvingene og har et skjult «California Special»-skript som nesten er usynlig under dårlige lysforhold, men som blir mye mer fremtredende i sterkere sollys, opplyser Ford selv.

I likhet med originalen, skal de aerodynamiske forbedringene vise til V8-ytelse, med en større splitter foran og valgfrie sideluftscoops bak.

Bak sitter det et California Special-imitert påfyllingslokk og fire enderør som bør varsle om noe unik.

Unike er også 5-eikers lettmetallfelgene, 19 x 9-tommers foran og 19 x 9,5-tommers hjul bak. Disse er i likhet med frontsplitteren, sideskjørtene og den bakre diffusoren i grå.

Ford har selvsagt puttet inn det meste av moderne løsninger og teknologi de har inn i Mustang-utgaven som skal til Europa, inkludert Sync 3-systemet, og under panseret er det altså noe ganske svært.

V8-motoren er på 5 liter, og byr på 450 hestekrefter og 529 Nm dreiemoment.

0-100 km/t går på 4,8 sekunder, men da med Fords manuelle 6-trinns girkasse. De byr også på en 10-trinns automatkasse, og da fyker den toppløse bilen opp til 100 km/t på 4,5 sekunder.

Og selv om dette er en ekte solbil, har faktisk Ford også puttet inn i en kjøremodus for snø. For ja, hvorfor ikke?

Og ja, den «gode nabo»-modusen er selvsagt også på plass, slik at du kan kjøre gjennom gatene søndags morgen uten å vekke hele nabolaget.

Ford Mustang California Special, som altså kommer i begrenset antall, slår følge med flere Mustang-utgaver til Europa.

Dette inkluderer Mustang GT som kommer både som fastback og kabriolet, den banetilpassede Mustang Mach 1 og de helelektriske Mustang Mach-E og Mustang Mach-E GT.

‒ California Special er en stor del av Mustangens arv i USA, og den symboliserer så mye av det Mustang står for: Gleden ved å kjøre og friheten på den åpne veien, sier Matthias Tonn, Mustangs sjefsprogramingeniør hos Ford Europa.

‒ Disse idealene resonnerer like sterkt med kjøreentusiaster i Europa, så det er på tide at kundene her får oppleve den unike California Special-blandingen av stil, ytelse og kjøreglede.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter