Ekstreme strøm- og drivstoffpriser: Her er sparetipsene

Med galopperende strømpriser og drivstoffpriser som til og med bikker 22 kroner, gjelder det å kjøre økonomisk. Og NAF har tipsene.


AS Norge håver inn astronomiske summer grunnet energikrisen som inkluderer både elektrisitet og olje, men dette får ikke bilistene nyte godt av.

Snarere tvert om.

Det blir stadig dyrere å fylle tanken, uansett om det betyr bensin, diesel eller strøm, og vi har nå kommet til et punkt hvor det begynner å bli ganske så dyrt å kjøre bil.

Og ettersom politikerne åpenbart ikke klarer, eller vil, løse dette med det første, er en av løsningene å kjøre økonomisk.

‒ De høye prisene på strøm og drivstoff går rett på lommeboka til norske bilister, sier rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF.

‒ Vi i NAF vet at ingen kjører bil for moro skyld. Å kutte ut bilbruk, eller å redusere den vesentlig, er vanskelig for mange som er avhengige av bilen i hverdagsreisen og som trenger bil for å få hverdagen til å gå opp.

Økonomisk kjøring betyr enkelt og greit å presse flest mulig mil ut av hver liter drivstoff eller hver kilowattime med strøm.

‒ Kort fortalt handler en økonomisk kjørestil i stor grad om å holde jevn fart, god avstand til forankjørende og å kjøre mykt slik at du i større grad kan planlegge kjøringen din, sier Svendsen.

NAF illustrerer dette med et trafikklys som blir rødt, hvor det er mulig å spare mye på å tilpasse farten slik at man slipper å stoppe helt opp. Så om mulig bør man kun slippe gassen og rulle framover.

For hver kilometer i timen du slipper å akselerere, sparer du drivstoff og det er mye å spare uavhengig av hvilket drivstoff bilen din kjører på, opplyser NAF.

– En hyggelig bieffekt av alt dette er at du kommer mer uthvilt frem og at trafikksikkerheten øker fordi man i større grad planlegger kjøringen og får et bedre overblikk over trafikkbildet, sier Svendsen.

Nå handler ikke økonomisk kjøring kun om kjørestil, for det er flere faktorer som bestemmer forbruket.

‒ Ta alle løse gjenstander som du ikke har behov for å ha med på hverdagsreisen ut av bilen. Mange kjører rundt med alt mulig i bagasjerommet, og det øker bilens vekt og dermed forbruk. Takstativ og skibokser anbefaler vi også at du tar bort dersom du vil komme så langt som mulig per liter drivstoff eller per kilowatt strøm, sier Svendsen.

Også den tekniske standen på bilen spiller inn. For biler med forbrenningsmotor betyr det at man passer på at luftfilteret er rent og ikke gjengrodd med smuss og skitt.

– Samtidig råder vi til at man sjekker lufttrykket i dekkene. Sørg for at det er korrekt. Ved å kjøre rundt med for lavt dekktrykk risikerer du ikke bare å ødelegge bilens dekk og å gjøre kjøreegenskapene dårligere, du får også et høyere forbruk fordi rullemotstanden øker, sier Svendsen.

Et siste tips fra NAF er å slå av energiforbrukere du ikke trenger. Når for eksempel varmetrådene i bakruten har gjort sin jobb er det smart å skru de av.

På elbiler kan det dessuten være mye å spare på å redusere temperaturen inne i bilen med noen få grader og heller bruke varmesetene og rattvarme om bilen har slikt utstyr.

Det de ikke anbefaler er å kjøre rundt på jakt etter billig drivstoff.

– Det er mange steder i Norge som bare har en bensinstasjon eller en ladestasjon i lokalmiljøet. Å kjøre lange omveier for å spare noen øre på drivstoff er det ikke mye å spare på, sier Svendsen i NAF.

Han råder norske bilister til å ta en gjennomgang av de ulike rabattavtalene som finnes og bruke dem.

– Mange organisasjoner, også NAF, har gode rabattordninger på drivstoff og lading av elbil. Det er mye å spare på å bruke disse avtalene, avslutter Svendsen.

Og med rekordhøye strømpriser og en pumpepris som til og med har passert 22 kroner, er det lurt å spare der man kan.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker