Hjelp, elbilen er tom for strøm!

Den nye folkesykdommen sprer seg ‒ til frustrasjon for forsikringsselskapene.


Vi har bikket en halv million elbiler her i Norge. Og det har gått rekordfort.

I utgangen av 2020 var det rundt 350.000 elbiler på norske veier, men med en andel på 64,5 prosent elbiler av nybilsalget i 2021 har vi altså allerede bikket halvmillionen.

Og det betyr også en masse ferske og uerfarne elbilister rundt omkring.

Mange leser WLTP-tallet for rekkevidden og tror at elbilen faktisk ruller så langt, men så enkelt er det ikke.

WLTP-tallet stammer fra en test-syklus gjennomført i et definert miljø, og dermed tar ikke WLTP høyde for eksterne faktorer som kjørestilen, trafikkbildet, føret, temperaturen, vinden, høydeforskjeller, ekstrautstyret og dekk. Alle ting som spiller inn for den reelle rekkevidden.

Det betyr at den oppgitte rekkevidden kun er en pekepinn på hvor langt en elbil kan rulle før laderen må fram, og den reelle kan være både kortere og lengre ‒ det avhenger altså av en rekke ting.

Man må altså følge godt med på batteriindikatoren og gjenværende rekkevidde når man er ute og kjører elbil, men det er det åpenbart mange som glemmer.

Det viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

Disse viser at det var hele 251.653 veihjelp- og bilbergingsoppdrag som ble dekt over forsikringen i fjor, noe som er en voldsom økning fra året før. Mer bestemt 43.225 flere oppdrag enn 2020.

– Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper, forklarer kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

‒ Ved veiassistanser er det gjerne noen årsaker som utmerker seg: Punktering, flatt batteri, startvansker, utelåsing og motorfeil.

Og det er altså en ny folkesykdom på vei. Behov for batterilading og transport av bil med flatt batteri.

– Å kjøre bilen tom for bensin eller diesel langt fra nærmeste bensinstasjon er en klassiker, sier Clementz.

‒ Nå merkes det også at folk kjører batteriene tomme på elbilen. Elbilene har samme dekning på ordinær forsikring og mulighet for å tilkalle redningsbil i slike tilfeller.

Å gå tom for drivstoff er et aldri så lite mareritt for norske bilister. I fjor gjennomførte nemlig If og YouGov en undersøkelse på nettopp dette, og to av 10 svarte at det frykter å gå tom for drivstoff eller strøm langt vekk fra bensinstasjon eller ladepunkt.

Så uansett hvilken bil du kjører ‒ følg med på tankmåleren og batteristatusen. Det er smart.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter