Det er lett å avfeie alle disse nye kinesiske bilmerkene, men som vi nå selv opplever i Norge har mange så store økonomiske muskler at de faktisk brøyter seg vei inn i det globale markedet.
En som iallfall har nok av muskler er et nytt merke kalt IM Motors, og la oss ta navnet med en gang. Bilmerket har flere britiske partnere, og kjører også på med et engelskspråklig navn som er en forkortelse av «Intelligence in Motion» ‒ intelligens i bevegelse.
-->
Og ja, de har også et fancy slagord som følger navnet: «IM what I am». Jeg er hva jeg er.
Musklene finner vi hos de tre som står bak merket, for dette er noen skikkelige tungvektere.
SAIC Motor er en statlig eid bilprodusent, og en av de fire store i Kina. Biler fra denne produsenten kjører allerede mange nordmenn, for de eier blant annet MG og Maxus ‒ to merker som er på plass her hjemme.
Et annet stort selskap har nordmenn stiftet bekjentskap med de siste ukene, for det skapte internasjonale overskrifter da den kinesiske milliardæren Jack Ma plutselig forsvant (han har dukket opp igjen). Han er en av grunnleggeren av Alibaba, en kinesisk nettgigant som i 2020 var på 31. plass på den fornemme Forbes-listen over verdens største selskaper.
Noe som nordmenn flest nok ikke kjenner til er Zhangjiang Hi-Tech Park i Shanghai, og disse kan sammenlignes litt med Silicon Valley i USA. Det er altså en teknologipark, og en gigantisk sådan hvor rundt 100.000 mennesker hever sin lønn.
De tre gigantene står altså bak IM Motors, og det bør helt klart skremme vannet av potensielle konkurrenter. For de har ambisjoner som få andre i bilverden.
Som med de fleste andre nye bilaktørene fra Kina handler det om to ting, smarte og helelektriske biler. Og det er ville ting de har planlagt.
De har klar to nærmest produksjonsklare modeller, en luksuriøs sedan og selvsagt en SUV. Vi er ikke sikker på hva de to modellene heter, for IM Motors kaller de bare for Intelligent Electric Sedan og Intelligent Electric SUV.
Målet er ganske enkelt; de vil bli verdensledende på intelligent mobilitet og kunstig intelligens (AI) innen bilsektoren. Ja, intet mindre.
IM-navnet skal altså vise hva dette er for noe, og bilene følger helt klart opp.
IM Motors har en rekke avanserte teknologier som skal bygge bro mellom den førerassistanse vi kjenner i dag og full autonomi. Altså helt selvkjørende biler.
De har utviklet et nytt operativsystem kalt IMOS, som ifølge dem selv er det første i sitt slag i verden som kommer med en slags intelligent skjerm hvor systemet selv «kan bytte mellom flere interaktive skjermbilder for å gi føreren den mest intuitive kjøreopplevelsen», som de selv forklarer.
Mange asiater er som kjent glade i å ta bilder, og IM har tenkt svært mye på dette. For vi snakker om et gedigent rullende fotoapparat her. De har nemlig utviklet et smart kamerasystem som kalles Carlog, og dette består av tre vidvinkelkameraer med totalt 150 millioner piksler som støtter 4K og 180-graders forvrengningsfri vidvinkelopptak.
Bare kamerasystemet bør selge biler i Asia, for dette inkluderer også ultra-slow-motion med sine 480 bilder i sekundet, nattfotografering og en forsinket utløserfunksjon. Bildene kan øyeblikkelig deles via et klikk, for bilene kan selvsagt skilte med lynraske 5G.
Det finnes også andre type kameraer ‒ slike som skal sørge for selvkjørende biler.
IM har like godt plassert inn 15 HD-kameraer i tillegg til en bølgeradar og 12 ultralydsradarer, alt for at bilene skal kunne kjøre av seg selv fra dør-til-dør. Ifølge IM er bilens system så nøyaktig at vi snakker om centimetere.
Så hva mer kan IM Motors by på?
Ja, vi må selvsagt snakke om rekkevidden, for vi snakker altså om helelektriske biler her.
Som mange andre garderer IM seg med to batterialternativer, men her sløyfer de helt det korte alternativet. Det minste er nemlig på hele 93 kWh, mens det største kan by på voldsomme 115 kWh. IM melder offensivt at det skal holde til nesten 1.000 kilometers rekkevidde, og ytelsen skal heller ikke svekkes nevneverdig etter 200.000 kjørte kilometer.
Og ja, de er også lei den forbaskede kabelen når bilen først må lades, og som første masseprodusert bil kommer de med 11 kW trådløs lading.
De bryr seg også om det estetiske, men her har de ikke turt å kjøre på selv. IM har like godt kontaktet en rekke eksperter for å gjøre bilene om til rullende kunstverk, blant annet britiske Thomas Heatherwick. Han er en legende i kunst- og design-universet, og sto blant annet bak den digre fakkelen som lyste over London under OL i 2012.
Av andre partnere kan vi nevne britiske Williams Advanced Engineering, som er et av de verdensledende selskapene når det kommer til vektbesparelse, batteriteknologi og andre tekniske løsninger.
Og som vi innledet med har IM faktisk kommet så langt i utviklingen at bilene nærmest er produksjonsklare, og når Shanghai Motor Show starter i april vil de også åpne opp for bestillinger av elbilene. Og ja, da snakker vi om et globalt salg.
Da vil de også avsløre mer om bilene, så det er bare å vente i spenning på hva IM Motors kommer med. For det bør etter alle solemerker være noe ganske så enestående.
Les også: