Om man skal trekke fram noen sentrale skikkelser fra bilens barndom, er det et navn som blir nevnt ganske så raskt ‒ Ferdinand Porsche.
Denne vidundergutten hadde innen 1901 designet både elbil, firehjulsdrevet bil og hybrid ‒ sistnevnte sådan den aller første «moderne» hybridbilen verden hadde sett.
-->
Senere designet han Volkswagen Boble, og ikke minst grunnla han bilmerket Porsche etter krigen.
Det var sønnen som drev Porsche videre, og siden har det rent bensin i de fleste årene til Porsche-slekten.
En som har hatt bensin i årene er Ferdinand Piëch, sønnen til Ferdinand Porsches datter Louise Porsche. Han har nå blitt 82 år, og har vært en svært sentral skikkelse i tysk bilindustri. Piëch har blant annet hatt den tyngste stillingen i billandet, sjef for Volkswagen-gruppen ‒ verdens største bilprodusent.
Og at eplet ikke faller langt fra stammen viser Toni Piëch, sønnen til Ferdinand Piëch og oldebarnet til Ferdinand med etternavnet Porsche. Og her er bensinen i årene riktignok borte, men kun erstattet av elektrisitet.
Toni Piëch ønsker nemlig å kopiere det oldefaren gjorde i 1900, nemlig å lage elbiler. I ånden til Ferdinand Porsche skal også bilmerket Piëch Automotive gå for sportslige elbiler, iallfall til å begynne med.
Og for å klare dette er det en gedigen fordel å ha en blodlinje tilbake til Ferdinand Porsche, og dette har Piëch Automotive utnyttet til sitt fulle.
Bilmerket bygger nå opp en ledelse som består av virkelige rutinerte bilfolk, og de har nylig ansatt en ny toppsjef som skal drive selskapet framover.
Dette er ingen ringere enn Matthias Müller, tidligere administrerende direktør for Volkswagen og Porsche. Sammen med Toni Piëch og medgrunnlegger og industridesigner Rea Stark skal trioen ta det sveitsiske bilmerket inn i framtiden.
Med seg på laget får de også Klaus Schmidt, en tidligere sjefingeniør fra BMW Motorsport. Schmidt har allerede vært med i fire år, og er ansvarlig for utviklingen av en ny fleksibel plattform som skal kunne pumpe ut biler med diverse drivverk og karraseriformer.
Men det hjelper lite å lage den perfekte bilen, om de ikke får solgt den.
Så ny leder fra markedsavdeling er Andreas Henke, som har erfaring fra Porsche. Vi regner med at han skal jobbe ganske tett med den nye salgssjefen, Jochen Rudat, som kommer rett fra kontorlandskapet til Elon Musk.
Rudat har bygd opp Teslas salgsnettverk i Europa fra grunnen av, og vet hva som skal til om Piëch Automotive skal bli en viktig aktør i tiårene framover.
Men alt dette hjelper lite om de ikke har penger til å utvikle biler, og Piëch har nylig gjennomført en ny runde med finansering som er i boks. Det gjenstår ytterligere en slik finansieringsrunde, som UBS skal være ansvarlig for. Om den går som de håper, bør alt være duket for en ny elektrisk sportsbil.
For inn imellom alt dette har Piëch faktisk hatt tid til å lage en bil, eller nærmere bestemt et konsept.
Denne ble vist fram allerede i fjor, og er en helelektrisk sportsbil kalt Piëch Mark Zero.
Dette er en «ekte» sportsbil med to seter, og har et drivverk som leverer ut godt over 600 hk med 0-100 km/t som skal fyke unna på 3,3 sekunder.
Rekkevidden på denne er forventet å bikke 500 kilometer i WLTP-standarden, og selv om det ikke er dårlig er det ikke imponerende.
Men det er ladefarten.
Piëch samarbeider med den kinesiske batteriutvikleren Desten og det tysk-kinesiske hurtigladeselskapet TGood. Sammen prøver de ut nye teknologiske løsninger, og resultatet er mildt sagt oppsiktsvekkende.
Piëch Mark Zero klarer nemlig og lade opp hele 400 kilometer med rekkevidde i batteriet på kun 4 minutter og 40 sekunder, noe ingen andre elbiler er kapable til.
Om den ferdige versjonen faktisk klarer dette, får vi se i 2022. For da skal den første elbilen fra det ambisiøse merket være her.
I tillegg til Mark Zero utvikler også Piëch to andre konsepter som er basert på den samme plattformen som 2-seteren. Skal vi gjette på at en SUV-modell er blant disse?
Men nå handler det altså om Piëch Mark Zero, og her har du bilder av den:
Les også: