Tesla skuffet i selvkjørings-test

Nei, bilene kan fortsatt ikke kjøre av seg selv. Det viser en ny test gjennomført av kollisjonsekspertene Euro NCAP.


«Hvem kjører?». Dette retoriske spørsmålet stiller Euro NCAP, som nå har kjørt biler med selvkjøringsteknologi gjennom en ny test som skal gjøre det enklere for bilistene å forstå hvor automatisk bilene egentlig er.

Og la oss slå den fast med en gang ‒ det finnes fortsatt ikke selvkjørende biler på markedet.

Euro NCAP er den offisielle kollisjonstesteren her i Europa, og går svært nøye til verks når de skal dele ut sine stjerner til nye biler. Og de er like nøye med sin nye selvkjøring-test, som er delt opp i to hovedkategorier.

I den ene kategorien måler de hvor godt bilens førerassistenter kan og vil hjelpe til under kjøringen, og er en kombinasjon av hvor mye bilen assisterer kjøring og hvor engasjert dette systemet holder føreren. Den andre tar høyde for bilen bakomliggende sikkerhetssystemer som skal slå inn under kritiske situasjoner.

Rangeringen er ganske lik den de bruker for å dele ut sine fem stjerner under kollisjonstestene, slik at forbrukerne faktisk skal forstå scoren. De deler opp bilene i fire grupper, «Innsteg», «Moderat», «God» og «Veldig God». For å nå toppnivået må bilene oppnå 80 prosent eller bedre.

Men Euro NCAP ønsker ikke å stoppe utviklingen med dette, for førerassistenter blir en viktig del av visjonen om null trafikkdrepte en gang i framtiden.

‒ Målet er ikke å demotivere produsentene til å utvikle sine AD-systemer (Assisted Driving), så vi har ikke kategorisert noen systemer som «Dårlig», sier generalsekretær Michiel van Ratingen.

‒ Under graderingen har vi også tatt høyde for at noen produsenter lager sine systemer for mindre premium biler enn andre.

De har testet 10 moderne biler fulle av sensorer fra 10 forskjellige merker, og det er all grunn til å ha høye forventninger. Kanskje spesielt til Tesla Model 3, som jo har et system som like godt er kalt «Autopilot».

Men dessverre er vi fortsatt et stykke unna biler som kan kjøres på autopilot, og kun tre biler klarte å slå seg inn til toppnivået «Veldig God» ‒ og Tesla var langt unna dette.

Den bilen som har det beste systemet, er ifølge Euro NCAP-testen Mercedes.

Systemet i testbilen Mercedes GLE scoret 87 prosent i testene, og oppnådde en score på 174 poeng.

Hakk i hæl fulgte BMW 3-serie med 86 prosent og 172 poeng, mens det tredje systemet som ble rangert som «Veldig God» kommer fra Audi Q8 og oppnådde 81 prosent og 162 poeng.

Kun én av de 10 bilene havnet i «God»-kategorien, og det var Ford Kuga med 76 prosent oppnåelse og 152 poeng.

Fire biler måtte avfinne seg med en moderat score, og det var Volkswagen Passat (137 poeng), Tesla Model 3 (131), Nissan Juke (124) og Volvo V60 (120). For å komme i denne graderingen må bilene klare 60 prosent.

Det betyr altså at Tesla Model 3 havnet helt nede på 6. plass, og bak en langt billigere bil som Ford Kuga. Ja det er nærmest sjokkerende. Tesla er kjent for å være blant de aller fremste når det kommer til ny teknologi, og har altså døpt systemet sitt «Autopilot».

Så dette trenger en nærmere forklaring.  

Model 3 oppnådde da også et toppnivå når det kommer til førerassistanse, men falt igjennom når det kommer til førerengasjement. Faktisk liker ikke bilen i det hele tatt at føreren prøver å overta kontrollen.

Tesla Model 3 byr på et veldig høy nivå når det kommer til førerassistanse og hjelpesystemer i nødsituasjoner, men har ikke klart å balansere opp førerassistentene med førerengasjementet.

Euro NCAP’s tekniske direktør Richard Schram forklarer:

‒ Gode AD-systemer bør by på styringskontroll når føreren har kontrollen, og jobbe sammen med førerens intensjoner ‒ ikke mot dem.

Og det var det store problemet for Model 3, hvor NCAP følte at systemet jobbet mot dem da de vridde på rattet for å gjenvinne styringen av bilen.

‒ Når føreren av en eller annen grunn styrer seg bort fra midten av filen, bør systemet være på vakt ‒ men det skal alltid være mulig å overstyre. Dette for å sikre en følelse av samarbeid, og ikke at man gir bort kontrollen. I stedet strittet Teslas system mot førerens instruksjoner, og deretter koblet fra et begrenset førersamarbeid, sier Schram.

NCAP sier at hovedpoenget er at føreren må være engasjert under hvilken som helst situasjon.

‒ Og dette var ikke tilfelle for noen av de bilene vi testet, understreker van Ratingen.

NCAP sier at løsningen på dette først og fremst at er bilene blir utstyrt med et kamera som filmer sjåføren, og som dermed kan evaluere førerens årvåkenhet og engasjement.

Dette er et system som på fagspråket er kalt Direct Driver Monitoring systems (DMS), og Euro NCAP har allerede sett viktigheten med et slikt system i sine kollisjonstester. Så fra i år glipper fem stjerner om bilene ikke er utstyrt med DMS.

Organisasjonen sier at ingen av bilene i selvkjøringstesten hadde gode nok DMS-systemer til å forstå om føreren virkelig var engasjert.

‒ Om systemet oppdager trøtthet eller distraksjon, skal det reagere riktig. Til sist, om det ikke er noen førerreaksjoner, bør systemet gå i en nødmodus. Men ikke alle bilene vi testet gjorde dette med suksess, sier Schram.

Euro NCAP er heller ikke imponert over mange av de navnene som bilprodusentene har gitt sine systemer, som de mener kan være misvisende.

‒ For tiden er det ikke noe som heter full automatisering, så et godt systemnavn skal ikke være misvisende. Det bør inneholde ordet «Assistance», som tydelig identifisere systemdesignet og formålet som er å hjelpe føreren, påpeker Schram.

NCAP mener at systemene aldri bør inneholde ordet «auto» eller referere til automatisering, men dette er ikke alltid tilfelle.

‒ Faktisk ser vi at produsenter bruker navn som ikke er det nøyaktige, men de velger disse fordi de er mer fengende, sier Schram.

Han trekker fram Fords «Co-Pilot 360».

‒ Navnet er ikke dekkende for det systemet faktisk gjør, og villeder forbrukeren til å tro at bilen fullstendig kan operere av seg selv uten behov for menneskelig inngripen, Schram.

Et annet eksempel er Tesla Model 3-systemet som altså er døpt «Autopilot», men bilen kan ikke kjøres på autopilot.

‒ Vi kom også over reklamemateriell som hintet om automatisering, men en liten skrift i håndboken angir korrekt begrensningene for systemfunksjonene. Det er lett å se at dette kan forvirre forbrukerne, sier han.

Schram skryter derimot av navnet som Volvo har gitt sitt system til V60, som er Pilot Assist.

‒ I det minste har noen av produsentene fått det riktig, men alt du trenger å gjøre er å se på ProPilot fra Nissan ‒ altså et annet upassende navn, sier Schram.

‒ Og merkelig nok heter det Pro Pilot Assist i USA. Etter vår siste kampanje i 2018 vurderte Nissan Europe å bytte navn, men vi venter fortsatt på dette.

Her er testresultatene:

Modell: Poeng:Rangering:
Mercedes GLE174Veldig God
BMW 3-serie172Veldig God
Audi Q8162Veldig God
Ford Kuga152God
VW Passat137Moderat
Tesla Model 3131Moderat
Nissan Juke124Moderat
Volvo V60120Moderat
Renault Clio105Innsteg
Peugeot 2008101Innsteg

Under kan du sjekke ut videoen som viser hva Euro NCAP faktisk har testet under testen, og hvordan de har gjort.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter