Nå skal vi ikke hevde at Honda har blåst en lang marsj i
elektrifiseringen, for de har jo på gang en flott liten elbil kalt Honda E. De
har også en hybridversjon av CR-V, men det er stort sett det. Så den elektriske satsingen har kanskje vært litt
umusikalsk, for å si det sånn, men nå jazzer de iallfall på.
denne kompakte modellen på 4 meter som først kom i 2001. 4. generasjonen kommer med et hybrid drivverk kalt «e:HEV»,
og er altså en hybrid med det Honda kaller «e:Technology». Dette er en teknologi
alle de framtidige europeiske Honda-modeller vil få innen utgangen av 2022. Jazz blir altså den første, og den nye generasjonen vil kun komme som hybrid i Europa. Det betyr at Jazz e:HEV får to motorer og et batteri som skal
sørge for elektrisk drift, men produsenten har enn så lenge holdt tilbake informasjon
som omhandler spesifikasjonene til den oppgraderte modellen. Også en ny versjon av Accord som er på trappene får denne
hybridløsningen. Nye Jazz blir ny både på innsiden og utsiden, og blant annet
får den smalere A-stolper som gjør utsynet enda bedre.
adaptiv cruisekontroll som også følger trafikken i lave hastigheter og kommer med
filholder. Det bør gjøre køkjøring litt enklere. Den kommer altså kun som hybrid her i Europa, men Honda byr
på to forskjellige versjoner.
har litt mer SUV-lignende karakterer. Denne heter Crosstar, og har en litt
høyere bakkeklaring, et unikt grilldesign, vannsikker polstring og integrerte takrails. Så det er altså nye toner fra Honda, som virkelig trenger å
finne vinnermelodien nå. For salget har vært fallende, men det kan fort snu med en
sjarmerende elbil og en ny hybrid som kanskje byr på litt gla’-jazz. Her er flere bilder av den kommende Jazz og Jazz Crosstar som kommer på markedet til sommeren: Les også:
- De grønne ville begrense farten på Autobahn
- Her er utslippsmålene til Volkswagen
- Test av den ladbare hybriden Audi Q5 TFSI e