Stinger er den potente hingsten i Kia-stallen, og sportsbilen er resultatet av et helt nytt GT-konseptet som ble vist fram tilbake i 2011.
Det tok ytterligere seks år før produksjonsmodellen kalt Stinger var klar, men når det endelig kom var det en riktig så god bil. Den hanket inn en rekke priser, og imponerte altså eksperter rundt om i verden.
-->
Bilmodeller generelt legger bak seg fire-fem år før de får en midtlivsoppdatering, men i disse dager går de teknologiske framskrittene så fort at Kia ikke har tid til å vente til 2022 for å fornye sportsbilen. Den får en oppdatering allerede nå.
Nå har ikke Kia gått helt av skaftet, og Stinger 2021 er ganske så lik Stinger 2020. Men noe har de selvsagt gjort.
Fronten er friskere med en ny tigernese, mens bakenden har fått nye bakblinkerne bestående av 10 LED-ledd som har mønster som skal minne om et målflagg.
Videre er det nye felger, nye utvendige pakker og en litt friskere finish på innsiden samt en oppgradert 10,25-tommers berøringsskjerm som senter.
Alt dette har allerede vært kjent, men nå slipper Kia resten av infoen rundt den oppgraderte versjonen.
Det viktigste på en sportsbil er motoren, og toppversjonen av Stinger får fortsatt den samme V6 som den har hatt. Det betyr en 3.3-liters twinturbo fra Lambda-familien til koreanerne, som har fått et nytt elektrisk variabelt eksos-ventilsystem. Dette skal gi en dypere tone i sportsmodusen, og en mer stille i øko- og komfortmodus.
Den nye eksosstrømmen åpner også opp for noen ekstra hestekrefter, og nye Stinger byr på 373 hk ved 6.000 r/min ‒ tre flere enn forgjengeren. Maksimalt dreiemoment på 510 Nm er tilgjengelig mellom 1.300 og 4.500 r/min.
Men, for det er et stort men. Den nye ventil-løsningen skal visstnok ikke tilbys i europeiske versjoner, så her må vi nøye oss med T-GDi-versjonen som byr på 370 hk. Vel, tre hester bør vel de fleste klare å unnse.
Stinger kommer også med en 2-liters turbomotor med fire sylindre som den har hatt siden 2017, og denne er uendret med 255 hk ved 6.200 r/min og 353 Nm mellom 1.400 og 4.000 r/min.
Begge motorene er koblet til en 8-trinns automatkasse, som ifølge Kia sørger for at bilen beholder sin gran turismo-personlighet.
På den teknologiske siden åpner infosystemet for stemmekommandoer, den kan startes via fjernstyring og inkluderer dermed nettbaserte tjenester.
Når det kommer til avanserte førerassistenter (ADAS) har også den nåværende versjonen mange slike, men den nye fått ganske mange oppdateringer.
Frontkollisjonsassistenten inkluderer nå kryssende trafikk, filholderen kan spotte veiskulderen, blindsonevarsleren kan nå bremse selv, og fartsholderen spotter nå europeiske skilt.
Men det er mer.
Førervarsleren fungerer nå helt opp i 210 km/t, den navigasjonsbaserte Smart Cruise Control kan nå selv redusere hastigheten gjennom svingene før den igjen tar opp hastigheten til cruisekontroll-farten, og bilen stopper selv opp om den oppdager en hindring eller fare når det rygges ut av en parkeringslomme.
De helt nye ADAS-funksjonene inkluderer en sidevarsler om det kommer et kjøretøy opp på siden når dørene skal åpnes, og den har også en fysisk blindsoneskjerm som viser videostrøm i sanntid. Nye Stinger har også fått en filfølgerassistent som holder seg i senter av den valgte filen, og en motorveiassistent med adaptiv cruisekontroll som sørger for å holde bilen midt i filen, selv i svingene.
Og så tar den vare på våre venner i baksetet som ikke kan si ifra. Ja, den varsler om det er dyr eller små barn i baksetet når noen forlater bilen.
Stinger har altså blitt smartere med årene, og kanskje er det duket for nye priser for Kias mest sportslige medlem?
Salgsstart for den oppgraderte Kia Stinger skal være 3. kvartal, og om den eventuelt også dukker opp i Norge får tiden rett og slett vise.
Les også: