Nye rekorder for Porsche

Gjett hvor mange nye modeller Porsche introduserte i 2019. Du tar garantert for lite i.


2019 ble året da Porsche tok steget inn i den helelektriske
alderen, og allerede før elbilen Taycan ble introdusert i september hadde 30.000
kunder signaliserte seriøst interesse.

Alle disse har selvsagt ikke tatt det endelige skrittet ved
å faktisk bestille en Taycan, men salget har nå passert 15.000 biler.

Taycan, som kommer i tre versjoner, er selvsagt ikke den
eneste nye modellen Porsche introduserte i fjor. Faktisk ganske så langt ifra.

Porsche kom også med nye versjoner av 718, Macan, Cayenne,
Panamera og 911 i 2019, og totalt dukket det opp intet mindre enn 23 nye modellversjoner.
Ja, 23!

Dette inkluderer seks utgaver av den nye 911, seks av Cayenne,
og fire spesielle 10-årsversjoner av Panamera.

Og tre versjoner av Taycan ‒ 4S, Turbo og Turbo S.

Fortsatt er Macan den store volumkongen, og den klarte
nesten å bryte drømmegrensen på 100.000 biler. I 2019 slo Porsche til med to
nye slike versjoner, Macan GTS og Macan Turbo, og disse hjalp modellen fram til
et totalt salg på 99.944.

Den nest mest populære ble Cayenne med et salg på 92.055
eksemplarer, og totalt leverte den tyske produsenten 280.800 biler i 2019 ‒ opp
10 prosent fra året før.

Alt dette slår også positivt ut på bunnlinjen.

Salgsinntektene økte med 11 prosent til 28,5 milliarder euro,
mens driftsresultatet gikk opp 3 prosent til 4,4 milliarder euro.

Dette kunne vært enda høyere, men i fjor måtte Porsche ut
med mer en halv milliard euro i bøter etter dieselgate-skandalen i 2015. Alt
rundt dieselgate skal nå være avsluttet for Porsches del.

Tyskerne skal selvsagt kanaliseres mye av overskuddet inn i
ny utvikling, samt at de også vil investere i andre selskaper, som for eksempel
elbilmerket Rimac som de eier 15 prosent av.

Innen 2024 skal Porsche ha investert rundt 10 milliarder
euro i hybridteknologi, elektrifisering og digitalisering, og den første nye
modellen som står for dør er også den første slektningen til Taycan, Cross
Turismo.

Porsche har også bestemt seg for å gjøre den populære SUV-modellen
Macan elektrisk, og denne blir dermed den andre helelektriske modellserien til
det tyske merket.

De har også signalisert en hybridversjon av ikonet 911, og har
selvsagt mange flere planer.

Men hva korona-krisen vil bety for et litt dyrere bilmerke
som Porsche vil tiden vise, og de har allerede stengt ned fabrikken midlertidig.

Men takket være et rekordår har de som vi skjønner litt cash
å tære på i tiden framover.

Les også:

Les mer om:

Nyheter