Annonse
Hjem Nyheter Fords mest elektrifiserte modell er her

Fords mest elektrifiserte modell er her

Glemt Mach-E, den kompakte og høyreiste Kuga er Fords mest elektrifiserte modellen gjennom tidende. Og nå er den endelig her.

Ford satser som de andre store produsentene friskt på elektrifiserte modeller, og det amerikanske merket er så seriøse i sin satsing at de har laget en helt ny plattform som skal ta de inn i framtiden.

De har lagt milliarder av kroner i potten for å utvikle C2-plattformen, som har en rekke fordeler mot tidligere plattformer.

Den er mer fleksibel når det kommer til design og aerodynamikk, den reduserer vekten, øker stivheten, den åpner for elektrifiserte drivverk og den kutter ned produksjonstiden.

En av modellene som er bygd på C2 er den nye og prisbelønte versjonen av Focus, men C2 åpner også opp for SUV-modeller.

Saken fortsetter under Annonsen

Den første C2-modellen blant disse blir en ny generasjon av Kuga.

Ford viste fram denne allerede i fjor, og nå er den endelig klar til å entre markedet ‒ også det norske.

Kuga er svært så fleksibel når det kommer til drivverk, og byr på det meste foruten å være en ren elbil.

‒ Nye Ford Kuga er utviklet for å kunne tilby kundene et helt unikt mangfold av drivlinjer, klasseledende plass, det siste innen avanserte teknologier og med den ladbare hybridvarianten muligheten til å gjøre unna det aller meste av hverdagskjøringen på ren elektrisk drift, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

3. generasjon av Kuga kommer både som mildhybrid, selvladende hybrid og ladbar hybrid, og for de som helst ikke vil ha noen elektrifisert får også sine valg.

Ladbar hybrid

Kugas ladbare hybrid kommer med et batteri på 14,4 kWh, og regenererer også energi som vanligvis går tapt. Den elektriske rekkevidden er av det gavmilde slaget, og Ford opplyser at denne kan kjøre 56 kilometer på strøm.

Bensinmotoren er en 2.5-liters 4-sylindret, og med 225 hestekrefter bør denne utgaven bør være sterk nok for de fleste.

Kuga EcoBlue hybrid

Dette er mildhybriden, og en 2-liters dieselmotor med 150 hk jobber i kombinasjon med en 48-volts mild hybrid-løsning som gir lavere drivstofforbruk. Her er det kun regenerering som fyller batteriet, og systemet gir motoren ekstra dreiemoment under normal kjøring og akselerasjon og driver bilens elektriske anlegg.

Ford sier at forbruket for mildhybriden ligger på en halv liter på mila.

Kuga hybrid

Dette er altså den selvladende hybridversjonen, og kommer til høsten. Her byr også Ford på firehjulstrekk i tillegg til forhjulsdrevet, og hybriden åpner i likhet med den ladbare for kjøring på ren strøm.

Her er det en 2.5-liters bensinmotor som gjelder, og forbruket er ifølge Ford forventet til å ligge på 0,56 liter på mila. Ikke verst det heller.

På toppen har også Ford en Kuga EcoBlue utstyrt med en 2-liters dieselmotor med 190 hk, og en 1.5-liters dieselversjon med 120 hk og bensinversjoner med 120- og 150 hk.

Har vokst

Nye Kuga har også vokst i størrelse, noe som betyr bedre plass for alt og alle.

3. generasjon er 44 mm. bredere, 89 mm. og har fått akselavstanden strukket ut med 20 mm.

Det betyr 43 mm. mer skulderplass og 57 mm. mer hofteplass foran, og 20 mm. mer skulderplass og 36 mm. mer hofteplass bak.

Og selv om nye Kuga er 20 mm. lavere enn utgående modell, så har designet gjort sitt til at hodeplassen foran er 13 mm. bedre og bak hele 35 mm.

Siden vi er på baksetene. Hele raden kan skyves bakover, slik at beinplassen blir enda bedre.

Helt bakerst er bagasjerommet også økt, og skyves setene helt fram blir den på solide 645 liter.

Tre utstyrsnivåer

Nye Kuga får som de andre ferske modellene fra Ford en masse ny teknologi og førerassistenter, og er også utstyrt med nettmodemet FordPass Connect som blant åpner for at 10 enheter kan koble seg opp på samme tid.

Denne byr også på tre utstyrsnivåer som vi kjenner fra Ford, Titanium, ST Line og Vignale. Sistnevnte er familiens overhode og kommer med blant annet blendefrie LED hovedlys, head-up-display, handsfree bakluke, skinnseter og aktiv støydemping.

Nye Kuga starter på 399.000 kroner for Titanium, mens Vignale har en utgangspris på 472.000 kroner.

Her er flere bilder av 3. generasjon Ford Kuga:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,715FansLik
80FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker