- Annonse -
HjemNyheterFords mest elektrifiserte modell er her

Fords mest elektrifiserte modell er her

Glemt Mach-E, den kompakte og høyreiste Kuga er Fords mest elektrifiserte modellen gjennom tidende. Og nå er den endelig her.

Ford satser som de andre store produsentene friskt på elektrifiserte modeller, og det amerikanske merket er så seriøse i sin satsing at de har laget en helt ny plattform som skal ta de inn i framtiden.

- Annonse -

De har lagt milliarder av kroner i potten for å utvikle C2-plattformen, som har en rekke fordeler mot tidligere plattformer.

Den er mer fleksibel når det kommer til design og aerodynamikk, den reduserer vekten, øker stivheten, den åpner for elektrifiserte drivverk og den kutter ned produksjonstiden.

En av modellene som er bygd på C2 er den nye og prisbelønte versjonen av Focus, men C2 åpner også opp for SUV-modeller.

Den første C2-modellen blant disse blir en ny generasjon av Kuga.

- Annonse -

Ford viste fram denne allerede i fjor, og nå er den endelig klar til å entre markedet ‒ også det norske.

Kuga er svært så fleksibel når det kommer til drivverk, og byr på det meste foruten å være en ren elbil.

‒ Nye Ford Kuga er utviklet for å kunne tilby kundene et helt unikt mangfold av drivlinjer, klasseledende plass, det siste innen avanserte teknologier og med den ladbare hybridvarianten muligheten til å gjøre unna det aller meste av hverdagskjøringen på ren elektrisk drift, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

3. generasjon av Kuga kommer både som mildhybrid, selvladende hybrid og ladbar hybrid, og for de som helst ikke vil ha noen elektrifisert får også sine valg.

Ladbar hybrid

- Annonse -

Kugas ladbare hybrid kommer med et batteri på 14,4 kWh, og regenererer også energi som vanligvis går tapt. Den elektriske rekkevidden er av det gavmilde slaget, og Ford opplyser at denne kan kjøre 56 kilometer på strøm.

Bensinmotoren er en 2.5-liters 4-sylindret, og med 225 hestekrefter bør denne utgaven bør være sterk nok for de fleste.

Kuga EcoBlue hybrid

Dette er mildhybriden, og en 2-liters dieselmotor med 150 hk jobber i kombinasjon med en 48-volts mild hybrid-løsning som gir lavere drivstofforbruk. Her er det kun regenerering som fyller batteriet, og systemet gir motoren ekstra dreiemoment under normal kjøring og akselerasjon og driver bilens elektriske anlegg.

Ford sier at forbruket for mildhybriden ligger på en halv liter på mila.

Kuga hybrid

Dette er altså den selvladende hybridversjonen, og kommer til høsten. Her byr også Ford på firehjulstrekk i tillegg til forhjulsdrevet, og hybriden åpner i likhet med den ladbare for kjøring på ren strøm.

Her er det en 2.5-liters bensinmotor som gjelder, og forbruket er ifølge Ford forventet til å ligge på 0,56 liter på mila. Ikke verst det heller.

På toppen har også Ford en Kuga EcoBlue utstyrt med en 2-liters dieselmotor med 190 hk, og en 1.5-liters dieselversjon med 120 hk og bensinversjoner med 120- og 150 hk.

Har vokst

Nye Kuga har også vokst i størrelse, noe som betyr bedre plass for alt og alle.

3. generasjon er 44 mm. bredere, 89 mm. og har fått akselavstanden strukket ut med 20 mm.

Det betyr 43 mm. mer skulderplass og 57 mm. mer hofteplass foran, og 20 mm. mer skulderplass og 36 mm. mer hofteplass bak.

Og selv om nye Kuga er 20 mm. lavere enn utgående modell, så har designet gjort sitt til at hodeplassen foran er 13 mm. bedre og bak hele 35 mm.

Siden vi er på baksetene. Hele raden kan skyves bakover, slik at beinplassen blir enda bedre.

Helt bakerst er bagasjerommet også økt, og skyves setene helt fram blir den på solide 645 liter.

Tre utstyrsnivåer

Nye Kuga får som de andre ferske modellene fra Ford en masse ny teknologi og førerassistenter, og er også utstyrt med nettmodemet FordPass Connect som blant åpner for at 10 enheter kan koble seg opp på samme tid.

Denne byr også på tre utstyrsnivåer som vi kjenner fra Ford, Titanium, ST Line og Vignale. Sistnevnte er familiens overhode og kommer med blant annet blendefrie LED hovedlys, head-up-display, handsfree bakluke, skinnseter og aktiv støydemping.

Nye Kuga starter på 399.000 kroner for Titanium, mens Vignale har en utgangspris på 472.000 kroner.

Her er flere bilder av 3. generasjon Ford Kuga:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her