Porsches SUV-modeller har sendt merket fra røde til plusstall i regnskapet, og av de 153.656 bilene Porsche leverte første halvår sto Cayenne og Macan for godt over halvparten.
Storesøster Cayenne endte opp med 44.050 leveringer, mens lillesøster Macan fulgte rett bak med 43.618 biler. Totalt sto altså de to bilene for 87.668, mens elbilmodellen Taycan ble registrert med 19.822 utleveringer i løpet av årets seks første måneder.
-->
Så hva med ikonet? Jo, tyskerne shippet ut 20.611 nye eksemplarer av Porsche 911, og vi irriterer oss selvsagt over at det ikke var 300 flere. 20.911 hadde jo klinget bra.
Nå får lillesøster i SUV-familien ny drahjelp, for Porsche har klar tre nye utgaver av Macan som sikkert vil bidra til salget.
Og enn så lenge er den oppgraderte familien ganske så oversiktlig, for de tre er Macan, Macan S og flaggskipet Macan GTS.
Fellesnevneren for alle tre er at de har blitt sterkere, har fått enda bedre kjøreegenskaper, et skarpere design, en masse utvendige farger (14 stykker) og en oppgradert konsoll. Og ja, nye Macan har også arvet multifunksjonsrattet fra 911.
Her er nye Macan S:
Porsche har gjort endringer både foran og bak på bilen, og oppdatert chassiset slik at responsen skal bli enda bedre. De har også justert videre på Porsche Active Suspension Management (PASM) slik at den er enda mer spesialtilpasset Macan-modellen, og denne er tilgjengelig som ekstrautstyr på innstegsversjonen og standard for Macan S og GTS.
Alle tre kommer dog som standard med ting som en 7-trinns PDK-kasse og firehjulsdrift-systemet Porsche Traction Management (PTM).
Porsche Macan er altså standardutgaven, og denne er utstyrt med en 4-sylindret motor med 265 hk som er ganske så ilter. 0-100 km/t går nemlig unna på klart godkjente 6,2 sekunder, mens toppfarten er satt til 232 km/t.
Et steg opp finner vi Porsche Macan S, og denne er utstyrt med en 2.9-liters V6 biturbo-motor som har 26 hk mer enn tidligere. Totalt byr stallen på 380 hester, og nå begynner det å gå ganske så unna. 0-100 km/t er nemlig opplyst til 4,6 sekunder, mens toppfarten lyder på 259 km/t for denne mellomste utgaven.
På enden av bordet finner vi altså selveste Porsche Macan GTS, og nå begynner det å bli ganske vilt.
Topputgaven har nemlig fått hele 60 hk mer enn forgjengeren, og fortsatt snakker vi om en 2.9-liters V6 biturbo. Her er motoren tunet til hele 440 hk, og er den utstyrt med Sport Chrono-pakken klarer den sprintøvelsen på 4,3 sekunder. Da er toppfarten på hele 272 km/t, over tre ganger så fort som det er lov å kjøre i en 90-sone.
Nye Macan GTS har også fått et nytt fjæringssystem som senker bilen med ytterligere 10 mm og som er hakket stivere enn tidligere, så denne bør sluke svingene enda raskere. De som går for GTS Sport-pakken får også med seg 21-tommers GT-felger med ytelsesdekk, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) og Sport Chrono-pakken.
Porsche har også jobbet med innsiden, hvor de har forbedret interiøret og designet om midtkonsollen.
Her har blant annet en del knapper forsvunnet ut og er erstattet av berøringsflater, det er en ny og kortere girspak og den analoge klokken øverst på dashbordet er nå standard.
Porsche kan selvsagt by på en skinntrekk og forskjellige kontrastfarger for sømmene, mens hjertet der foran er en 10,9-tommers berøringsskjermen som også åpner for talekommandoer.
Porsche Macan er en svært spesiell modell for det tyske sportsbilmerket, for denne skiller seg så langt ut fra de andre bilene de tilbyr.
For blant de rundt 600.000 som har kjøpt en Macan siden den ble introdusert i 2014 er det langt flere førstegangskjøpere av Porsche enn de andre modellene, og det er også en større ande kvinner som kjøper den rundt 4,7 meter lange SUV-modellen enn andre Porsche-modeller.
Faktisk viser statistikken at i Kina, det største markedet til Macan, er rett under 60 prosent av alle kjøpere kvinner. Ja, jøss!
Det er kanskje grunnen til at Porsche nå tilbyr hele 14 utvendige farger for Macan-modellen, inkludert nye farger som Papaya Metallic og Gentian Blue Metallic så vel som Python Green, en ny spesialfarge for Macan GTS med GTS Sport-pakken.
Og slik ser den ut:
Les også: