Det er nesten enklere å finne fram i Amazonas enn i jungelen til Porsche 911, for den ultimate sportsbil-klassikeren kommer ikke bare i et dusin varianter ‒ men faktisk to dusin. Jepp, Porsche tilbyr nå 24 forskjellige 911-modeller.
Innstegsmodellen er 911 Carrera, og helt på toppen troner en bil som nesten er en racerbil ‒ den splitter nye 911 GT3 RS.
-->
Dette er en videreutvikling av den potente 911 GT3 som ble lansert i fjor, og her er de to siste bokstavene viktige. RS kan bety flere ting, og for de tyske merkene henviser dette til «rennsport» ‒ racing.
Dermed er lista lagt for den nye 911-versjonen; den skal fly lynraskt rundt en racerbane.
For å klare det er det spesielt en ting som må være på plass for storebroren i den sportslige familien, nemlig kjøreegenskapene. Mer eksakt grepet til asfalten ‒ det såkalte marktrykket.
Den åpenbare endringen fra den originale 911 GT3 er den digre todelte bakvingen som har et aktivt øvre vingeelement, og dette skyver selvsagt bilen enda mer til underlaget.
Men det er faktisk foran noe enda mer revolusjonerende har foregått, men det er ikke så veldig enkelt å se.
Porsche har nemlig kastet ut tre-radiator-designet som tidligere biler har hatt, og erstattet dette med en løsning som den klassevinnende Le Mans-bilen 911 RSR og ikke minst racerbilen 911 GT3 R ‒ den store inspirasjonen for 911 GT3 RS.
Det betyr at bilen kommer med en sentral radiator posisjonert hvor bagasjeplassen er i andre 911-modeller, noe som har gjort sitt til at Porsche har kunne satt på enda flere aktive aerodynamiske elementer i fronten.
Resultatet av endringene foran og bak er formidable ‒ 409 kilo med marktrykk ved 200 km/t,
Dette betyr igjen at den nye 911 GT3 RS genererer dobbelt så mye marktrykk som sin forgjenger, og hele tre ganger så mye som en nåværende 911 GT3. Ved 285 km/t er marktrykket 860 kilo.
I tillegg har Porsche montert på et system kjent fra Formel 1, nemlig DRS. Dette åpner for å redusere luftmotstanden på rettstrekninger, og dermed øke topphastigheten enda mer.
De har også satt inn en luftbremse-funksjonen som aktiveres når bremsen trykkes hardt inn ved høye hastigheter, og da blir vingeelementene foran og bak satt til maksimalt og skaper på den måten en aerodynamisk retardasjonseffekt som hjelper selv bremsingen.
Bilen er også tilgjengelig med Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB) som byr på 410 mm skiver foran og 390 mm skiver bak. RS-utgaven leveres for øvrig som standard med smidde lettmetallfelger med senterlås, og veilovlige sportsdekk som måler 275/35 R 20 foran og 335/30 R21 bak.
Den digre bakvingen skriver også litt Porsche-historie. For aller første gang har en vanlig gatebil fra Porsche faktisk en vinge som er høyere enn bilens tak, så dette er voldsomme greier.
En annen oppsiktsvekkende ting er at fronten faktisk ikke har en spoiler, men her har Porsche heller gått for en frontsplitter som deler luften som strømmer over og under i tillegg til sideblader som retter luft utover. Forhjulshusventilasjon sørger lamellåpninger i frontvingene for.
Arven fra den Le Mans-vinnende 911 GT1 finner vi gjennom inntaket bak forhjulene som reduserer det dynamiske trykket i hjulbuene, og de spesielle sidebladene bak inntaket skal sørge for at luften ledes ut til siden av bilen.
For enda mer perfekt aerodynamikk er det også satt på små takfinner som leder luften utover, og som på samme tid sørger for kaldere inntakstemperaturer bak.
Også bak bakhjulene er det luftinntak og sideblader som skal optimalisere luftstrømmen, og helt bak er det satt på en enda litt mer tilpasset diffusor.
På toppen av dette har også Porsche tenkt på fjæringen, som bokstavelig talt får mer trykk på seg grunnet enda mer grep. Her har de løftet løsninger direkte fra motorsporten, og 911 GT3 RS har også et bredere spor enn den originale bilen.
På innsiden finner vi tre kjøremoduser, Normal, Sport og Track, og selvsagt en knapp for DRS. Denne befinner seg på rattet, og det er også mulig å få opp en racingmodus på de to 7-tommers sidedisplayene som kun viser essensielt info knyttet til baneracing
Det er også girskifte-indikatorene til venstre og høyre for den analoge turtelleren som er hentet direkte fra GT3.
Det er et par andre ting i tillegg til aerodynamikken som er viktig for en bil som skal suse rundt en racerbane, og det er vekt og ytelse.
Nye 911 GT3 RS er ikke overraskende full av lette materialer som tar matchvekten helt ned til 1.450 kilo, og i motorrommet lurer en 4-liters motor som er enda mer tunet enn 911 GT3. Det betyr blant annet 525 hestekrefter som sendes lynraskt til hjulene via en 7-trinns PDK-kasse, noe som gjør at bilen klarer 0-100 km/t på 3,2 sekunder og når en toppfart på 296 km/t.
Porsche sier at banemonsteret er klar til bestilling allerede nå, og at den har fått en startpris på formidable 3,3 millioner kroner. Men den blir faktisk ikke dyrest i familien, for en 911 Turbo S Cabriolet koster nemlig noen få tusenlapper mer.
Her er bildene av bilen som helt sikkert finner veien til Nordschleife, den tilnærmede racerbilen Porsche 911 GT3 RS:
Les også: