I fjor slo Peugeot på stortromma og lansert en firehjulsdrevet ladbar hybridversjon av prisbelønte 3008, og nå er det klart for ytterligere oppdateringer.
Peugeot har forsynt seg godt av prisfatet til årets bil i Europa den senere tiden, og har blant annet årets vinner i den nye Peugeot 208.
Tilbake i 2017 var det den litt større og mer høyreiste Peugeot 3008 som stakk av med den høythengende prisen, og i 2014 gikk prisen til Peugeot 308. Det franske merket har altså tatt tre av de sju siste prisene, og har åpenbart knekt en eller annen kode.
-->
Kundene har da også respondert, og SUV-modellen 3008 er ifølge Peugeot selv markedsledende i flere land.
Totalt har den relativt ferske modellen bikket 800.000 solgte eksemplarer, og er selvsagt en viktig modell for franskmennene.
Faktisk så viktig at de gir den nok en oppdatering.
‒ Peugeot 3008 har nylig fått en stor teknologioppdatering som firehjulsdrevet ladbar hybrid, som har gjort modellen høyaktuell også i det ladbare markedet, sier Rune Hensel, merkesjef for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.
‒ Vi gleder oss til å tilby denne suksessbilen med nytt design og mer utstyr til kunder som vil ha en lekker og rask SUV.
Bakgrunnen for oppdateringen er at det har kommet enda mer teknologi, og at Peugeot har gitt andre modeller et noe modernisert design.
Nye 3008 får da også en helt ny front, LED-lykter både foran og bak, «hoggtann» lyssignatur, to nye blåfarger og mulighet for «black pack».
Sistnevnte er tilgjengelig for de med utstyrsnivået GT, og som navnet sier er dette en svart pakke hvor en rekke detaljer er i blank eller matt svart. Denne er også skodd med 19-tommers Black Onyx-felger.
På innsiden har Peugeot satt inn en oppgradert Peugeot i-Cockpit, ny 10-tommers skjerm og flere nyheter knyttet til kjøreassistansesystemet.
Nye 3008 får flere avanserte assistenter, som Night Vision som oppdager både mennesker og dyr opptil 250 meter foran bilen, adaptiv cruisekontroll med start og stopp som fungerer helt ned i stillestående, automatisk nødbrems mellom 5- og 140 km/t og utvidet skiltgjenkjenning.
Spesielt den ladbare hybriden blir viktig i det norske markedet, for her snakker vi om en SUV med en elektrisk rekkevidde på 59 kilometer og som har permanent firehjulstrekk.
Det betyr altså at det også er to elektriske motorer i 3008 GT Hybrid4, som totalt har 300 hestekrefter og en 8-trinns automatkasse. Det sender CO2-utslippet ned til 29 g/km, så det bør være mulig å kjøre denne svært så drivstoff-besparende.
Ifølge PSA Norge er den oppdaterte versjonen klar for Norge mot slutten av 2020.
Her er bilder av nye Peugeot 3008:
Les også: