HjemNyheterFormel 1-mester kjøpte verdens raskeste bil

Formel 1-mester kjøpte verdens raskeste bil

Nico Rosberg har tidligere fått juling av en Tesla, og klok av skade blir han en av de 150 eiere av verdens raskeste bil ‒ helelektriske Rimac C_Two. Se video.

Nico Rosberg, sønn av finske Keke Rosberg som ble verdensmester i formel 1 tilbake i 1982, hoppet meget overraskende av formel 1-sikruset bare dager etter at han selv var blitt verdensmester i 2016.

- Annonse -

Den offisielle grunnen var at han ville tilbringe mer tid med familien, men en annen faktor var nok at lagkameraten het Lewis Hamilton ‒ et enda større formel 1-talent. Briten har siden vunnet VM i 2017, 2018 og 2019.

Tyskeren fant raskt sin nye nisje, nemlig YouTube. Ja, han er nå en vlogger.

Hyggelige og sjarmerende Rosberg tester biler, og motorsykler, på YouTube, noe som også har gjort sitt til at han har fått øynene opp for elektriske biler. 35-åringen har faktisk blitt så interessert i ny teknologi at han har investert i over 20 grønne oppstart-selskaper i tillegg til formel E.

Muligens har interessen for elbiler alltid vært der, men den godeste Rosberg fikk seg en skikkelig vekker da han utfordret en Tesla Model 3 til et aldri så lite dragrace i Monaco. Rosberg var sikker på å vinne, ettersom han satt bak rattet på superbilen Porsche GT2 RS ‒ noe av det verste Porsche har å tilby.

- Annonse -

Det gikk ikke helt som planlagt, som du skal få se om litt.

Interessen for elbiler og karrieren som videologger førte han også til kroatiske Mate Rimac, som sammen med Elon Musk er gudfedrene i elbil-verden.

Rosberg var nemlig på jakt etter en elektrisk hyperbil han skulle kjøpe, og da han besøkte Rimac var han solgt.

Rimac har nemlig fått til så imponerende ting at store selskaper og kjente merker nærmest har stått i kø for å få innpass, og noen har også fisket opp sjekkheftet. Porsche, jepp, de med bilen Rosberg fikk seg en lærepenge med, har kjøpt seg inn og eier over 15 prosent av aksjene. Hyundai Motor Group, med elbiler fra både Hyundai og Kia, har slengt nærmere 800 millioner kroner i bordet for å få innpass.

- Annonse -

Andre partnere er noen av de mest imponerende merkene du finner, som svenske Koenigsegg, britiske Aston Martin og italienske Automobili Pininfarina som har på gang egne biler.

Grunnen er drivverket og teknologien, ja, akkurat de samme områdene som Tesla har blitt kjent for.

Men Rimac har faktisk fortsatt ikke fått ferdig sin første serieproduserte bil.

Eventyret startet med C_One, konsept nummer én, og denne ble kjent for verdens mest pinlige krasj.

Den tidligere programlederen i Top Gear, Richard Hammond, fikk låne denne under et bakkeløp i Sveits i 2017, og det gikk svært så dårlig for den krasjutsatte biljournalisten.

Hammond glemte rett og slett av svingen som fulgte etter at han passerte mållinjen, og bilen føk rett fram, rullet ned en lang skråning ‒ og brant opp på en slette nedenfor.

Der og da gikk en elbil til 20 millioner opp i røyk.

Rimac deppet ikke altfor mye, for de var allerede i gang med C_Two, det neste konseptet som også skal inn i serieproduksjon.

Dette er en hyperbil full av teknologi, og ikke minst har den et drivverk som selv Tesla ikke er i nærheten av.

Bak C_Two står blant annet tidligere sjefer fra både Aston Martin, Tesla og Apple, så vi skjønner godt at bilmerkene står i kø for å høste frukter fra Rimac.

C_Two kan skilte med 1.914 hk og et dreiemoment på vanvittige 2.300 Nm ‒ tilgjengelig fra og med du rører gasspedalen.

Bilen er så kvikk at selv ikke en formel 1-klarer å akselere raskere, og 0-100 km/t går unna på under 2 sekunder. 0-100 mph, 161 km/t, fyker unna på 4,1 sekunder, også det i nærheten av formel 1-bilene.

Og den tidligere verdensmesteren er selvsagt svært så fornøyd med kjøpet, noe du selv kan se av denne vloggen:

C_Two har blitt forsinket på grunn av covid-19, men den nærmer seg nå med stormskritt. Rimac har fått satt opp en ny produksjonslinje i Kroatia, og der skal det rulle ut 150 C_Two-eksemplarer ‒ inkludert den som Rosberg har bestilt.

Rosberg er altså fornøyd, og det er også Mate Rimac som grunnla merket i 2009.

‒ For oss er det en ære at Nico valgte å bli en del av Rimac Automobili-familien, sier Rimac.

‒ Nico er tvers igjennom en god fyr, både som fører, bærekraftig gründer, tekno-elsker og som en framtidsrettet person. Han forstår nøyaktig hva vi vil oppnå med C_Two; ganske enkelt at vi ønsker å sette nye standarder for ytelse ved å bruke avansert elektrisk teknologi utviklet internt her på Rimac Automobili. At en av verdens beste førere kjøper bilen, gir oss den ultimate godkjenningen av design og konstruksjon. Det er en fantastisk følelse.

Like fantastisk var nok ikke Rosbergs følelse da han skulle gruse en Tesla Model 3 på havnen i Monte Carlo.

Vel, Porsche deppet muligens litt mer enn han selv, og Elon Musk klikket nok like på videoen.

Her kan du sjekke ut hvordan det gikk da Rosberg i en Porsche GT2 RS var i duell med en Tesla Model 3:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her