Volkswagen har fortsatt ikke presentert noen vanlige bilder av den nye generasjonen Multivan, men de har vist fram noen som skjuler de store detaljene samt et par illustrasjoner.
Og via disse kan man se at den Multivan faktisk er ganske så ny, og en betydelig større akselavstand bør også gi enda mer innvendig plass i den multifunksjonelle personfrakteren.
-->
Et av bildene Volkswagen har sluppet viser også noe som kanskje ikke er så overraskende, nemlig at den også blir tilgjengelig som eHybrid. Denne benevnelsen finner igjen hos andre Volkswagen-modeller, som for eksempel Golf eHybrid. Denne har en riktig så spandabel elektrisk rekkevidde på 71 kilometer, så det er all grunn til å forvente at Multivan eHybrid også kan fungere som en ren elbil i hverdagen.
Volkswagen beskriver mer enn gjerne hvordan dette vil fungere i en Multivan:
«Trykk på «START»-knappen, sett dobbeltclutchgirkassen i «D» med et tastetrykk, og trykk ned gasspedalen. Da vil den forhjulsdrevne MPV-en trekkes lydløst i gang. Så sant det er mulig, vil Multivan eHybrid alltid starte i «e-mode». Da er fremdriften 100 prosent elektrisk, og dermed uten lokale utslipp.»
Å gi en bil som den 7-seters Multivanen en plug-in-løsning kan være ganske så smart, for dette åpner for utslippsfri kjøring i byer og utelukker tvungne ladepauser på langturer. Og ja, så senker selvsagt også eHybrid forbruket til TSI-motoren.
– Suverenitet i alle situasjoner, også teknologisk. Du kan løse hverdagslivet i byen helelektrisk. Og på langturer kan du nyte fordelene av en kraftfull hybriddrift, sier da også designsjef for Volkswagen Commercial Vehicles, Albert Kirzinger.
Volkswagen forklarer også at de har plassert batteriet under gulvet i Multivan eHybrid, noe som sparer plass og gir flerbruksbilen et lavt tyngdepunkt som jo er bra for kjøreegenskapene.
Volkswagens nyttekjøretøy-avdeling vil presentere den nye utgaven av Multivan i løpet av nær framtid, så snart får vi nok også se ordentlige bilder av bilen som passer til mange oppgaver.
I mellomtiden kan vi sjekke ut de som Volkswagen allerede har kommet med:
Les også: