De stadig strengere utslippskravene til EU gjør sitt til at bilmerkene ikke lenger kan basere seg på bensin- og dieselmotorer, og nå får også dette følger for den kommende generasjonen av HR-V.
Dette er en SUV som Honda lanserte tilbake i 1998, mens den nåværende 2. generasjonen ble lansert i 2013. Nå er det duket for den tredje i rekken.
-->
Denne kommer i likhet med storesøster CR-V og Jazz med det selvladende hybridsystemet e:HEV, som er koblet til en 1.5-liters DOHC i-VTEC bensinmotor, et litium-ion batteri og en innovativ girkasse som igjen er koblet til et intelligent kraftkontrollenhet.
Batteripakken er også en videreutviklet utgave som skal sørge for både mer krefter og mer strøm, og bilen selv velger den ultimate løsningen mellom Electric Drive, Hybrid Drive og Engine Drive under kjøringen.
Det er dog også mulig å velge moduser, som Sport og Econ i tillegg til Normal som altså automatisk svitsjer over til den driften som er mest effektiv og drivstofføkonomisk.
Og det er all grunn til å stole på at dette systemet er effektivt, for e:HEV stammer direkte fra det hybridsystemet som brukes i formel 1 kalt Formula 1 Hybrid Power Unit. Honda kom for øvrig med sin første hybrid via bilen Insight, vist fram i 1999.
Hybridsystemet i nye HR-V er altså koblet til en bensinmotor, og det gir bilen 131 hestekrefter og et dreiemoment på 253 Nm. Dette gjør sitt til at Honda HR-V klarer 0-100 km/t på 10,6 sekunder, så nei, ytelsene fra formel 1 finner vi ikke igjen i denne.
Honda sier ikke noe mer om bilen, foruten at salget skal starte senere i år.
Men de har om ikke annet en liten videosnutt som viser den nye HR-V-modellen, og her er den:
Les også: